AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.378

oljereturen utan att borra turbon

Undrar om det finns något annat sätt att fixa oljereturen till turbon utan att borra i tråget eller blocket, tex ha en separat dunk med olja till turbon eller något liknade.
Be
134
Bepp
750i -89
325 cab -88 Tic
Varför ska du inte borra i tråget då? Hur enkelt som helst

Holset fläktar bra(under huven)
håller med bepp! en fråga bara...hu stort hål e ditt hål in i tråget? själva genomgången...
Be
134
Bepp
750i -89
325 cab -88 Tic
Tror jag borrade 15-16mm sen tog jag en hydralkoppling med tredo packning på båda sidor Pottätt!!! sen var det bara att skruva dit den"stålomspunna" returslangen från turbon Och du! borra hålet ovan oljenivån,annars kan du få problem med att det ligger olja i returslangen som gör att det blir stopp för oljan från aggregatet.

Orsaken till jag inte vill borra i tråget är för att tror att det kommer bli en massa metallspån som kommer bli svårt att få väck
Be
134
Bepp
750i -89
325 cab -88 Tic
Ta lös tråget då.

Ja. Har borrat tråget och ska montera dit det, ska bara komma på en lösning på hur jag ska backa täningen, hur gjorde du ?
Be
134
Bepp
750i -89
325 cab -88 Tic
Jag har Haltech grejer sprut+tändning , går att programera själv

Be
134
Bepp
750i -89
325 cab -88 Tic
Vad har du för grejor? ska du bara ladda typ 0,4-0,5 skulle jag tro att det räcker att du drar tillbaka tändningen 10grader ,förresten vad är det för motor du bygger på?

Al
423
AlpinaJimpa
Alpina B7 turbo
M5-92b 3.8
520i-85
Bepp: Försökte maila dig men det gick inget vidare. Är själv nyinflyttad BMW-dåre hit till Ö-vik. Vore skoj att träffa några likasinnade. Som turbo-idiot vore det skoj att se din bil. Vi kanske hörs.

jimpa
Be
134
Bepp
750i -89
325 cab -88 Tic
Alpina jimpa du har mejl

Bepp- går det backa tändningen utan att ha ett annat styrprogram??
Y4
97
Y4C0B
325i -90
Tänkte fråga om nån har provat göra en anslutning till oljekylningsadaptern som oljeretur från turbo. Hålet är onekligen lagom stor :)
Be
134
Bepp
750i -89
325 cab -88 Tic
Vrid fördelaren

Bättre att stessa en fläkt än fläkta i stressen
Dr
403
Dr Stein
525 TD -95
En gång för alla, går det att lossa tråget utan att lyfta motorn eller andra jobbiga åtgärder?
Be
134
Bepp
750i -89
325 cab -88 Tic
Njet du får lätta motorn en bit från kuddarna,men inte mycket

Y4
97
Y4C0B
325i -90
Dr Stein: Om du redan tycker att det är jobbigt att lossa tråget tycker jag att du ska skita i pilla på bilen. "Kränga ner en turbo bara" ...hahahaha
Al
331
Alfred
M5 2001
Självklart går det att lossa tråget utan att lyfta motorn, iaf om du lossar styrväxeln...
Be
134
Bepp
750i -89
325 cab -88 Tic
Då får han ju välja vilket han tycker är lättare,jag skulle nog tagit motorn två bultar sen är skiten bara att lätta på med en garagedomkraft

Dr
403
Dr Stein
525 TD -95
Jo styrväxeln är inga problem att lossa. Ska fixa det i eftermiddag.
Hur funkar det här med att vrida fördelaren ? Hur vet man hur många grader den har backats ? Bygger på en gammal 518 e28, det med att vrida fördelaren går det på min motor ?
Om jag bara ska ladda 0,5bar behövs det extra spridare eller fixa mer bränsle på något annat vis ?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.