|
|
|
|---|---|
|
Hamnade bakom en sightseeing-kolonn igår på väg hem från jobbet |kan ha varit vanliga bilister men det gick...långsamt =)|. Eftersom jag hade tänkt komma hem innan det var dags att åka tillbaka till jobbet igen så petade jag till på knappen och gasade om...men jag tyckte det kändes lite 'segare' än vanligt och upptäckte att 'S'-läget ej var aktiverat. Petade till på knappen igen...och igen och igen. Den vägrar. När jag kom hem så provade jag att stänga av och sedan starta bilen igen för att se om det bara var ngt tillfälligt, men nej =/. Så, ärade medmänniskor, vad tror Ni? Är det så enkelt att knappen helt enkelt har gett upp eller är det styrningen till lådan som har lämnat in? Lådan fungerar fin-fint i övrigt...men jag vill gärna ha tillbaka möjligheten att peta i 'S'. Tack på förhand! | |
|
Troligtvis är det själva strömbrytaren men det kan även vara dålig kontakt i kontaktstycket vid automatlådan under bilen. Det sitter lite utsatt för smuts och olja. Andra felsökningsalternativ kan vara att nollställa styrelektroniken genom att lyfta av en batterikabel i 30 min och kontrollera styrboxen till automatlådan i motorutrymmet. (ärgade stift etc) |
|
|
Tar du bort knappen hamnar lådan i S-läge ( om det nu är knappen som är kass och lådan som är frisk...) ny knapp ca 500:- på BMW, kass låda kan kosta massor om det vill sig illa... så vi håller tummarna att det är knappen som dött Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Jag provade nu att peta i 2:an 'manuellt' och då hoppar den i 'S'-läge utan problem. Så det verkar som att lådan är ok i sig. Jag passade på att kika under lådan i samband med dagens besiktning (ingen handbroms v-bak samt för lågt!? ställda lysen) varpå jag såg kontaktstycket. Jag ville inte börja riva med det under besiktningen så jag får kolla på det senare. Men nu vet jag var den sitter iaf. Men jag börjar med att pilla bort knappen och se vad som händer. Tack så länge! |
|
|
Knappen var boven. Den hade 'låst' sig på 'A'-läget. Lite pillande och rengöring med whiskey =) ordnade saken. Tack för tipsen! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.