AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.315

Stulna 18"-fälgar

Ch
26
Chrippa
528iA Touring -99
Hyundai Atos Prime -02
Tröttsamt!
Förra tisdag morgonen (040601) ringde min granne med frågan:
Du har väl inte bråttom iväg idag...?
På parkeringen stod min 528 Touring snyggt uppallad på tre
bilbatterier! Nå'n avundsjuk människa ville hellre än jag ha mina fälgar...
18" AEZ Paron med 235/40x18 runt om.
Bilen på verkstad i 3 veckor (batterierna sjönk in i golvet).
Hur fan får dom upp fälglåsen?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Tråkigt. Tyvärr har (dom med lägre människovärde än oss andra) förmodligen en hel del hylsor samt verktyg att forcera vilka fälglås som helst.

Beklagar, men vill dom som kan dom.
Fråga, har du inte nivålarm på din??
Ja
760
JanF
530i-93
Det finns en metod att få upp i princip alla fälglås snabbt och enkelt.

Hur man gör skriver jag inte här......

Jag tror att det är helt fel väg i långa loppet att fösöka skydda sig mot brott med larm och lås, det går alltid att forcera.

Det vore mycket bättre att rensa bort dessa personer och se till att ha dem i förvar över lång tid.
Håller med JanF,i princip alla fälglås e relativt "enkla" att få bort...Råkade själv ut för att ett fälglås var för hårt draget så att det invändiga spåret gick sönder...En bilmek jag var hos försökte med sitt "special-verktyg" men det funka ikke pga att den var för hårt dragen,han våga/orka inte dra mer...Så jag borrade ur bulten med hjälp...tog ca 1.5 timme med dålig borrmaskin...Så en som har de rätta verktygen gör det nog på ca 30min....
De enda fälglås som ja kan tänka mig e svåra att få bort är sådana som med invändig fattning som dessutom har ett tjocktstyrstift i mitten o som skallen e precis så tjock att de går in i fälgen,dvs så att det ej finns plats att gänga på nåt...

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
Ja
760
JanF
530i-93
Med rätt grejer tar det inte 30 minuter utan 30 sekunder oavsett hur det är utformade. Tyvärr....
Ch
26
Chrippa
528iA Touring -99
Hyundai Atos Prime -02
Det första som hände då bärgar'n rörde bilen var att larmet gick...
Dom verkar skita högaktningsfullt i sådana petitesser som larm!
Visa användare
279
norda
540iA -93
ja det är synd när folk inte kan låta grejerna vara jag har också blivit av med grejer från bilen så nu har jag bilen parkerad på en annan plats för säkerhets skull!

//norda
Skottpengar på sådana människor.
k1mzo: Det där var ett bra tips, har jag faktiskt inte tänkt på!
Al
331
Alfred
M5 2001
Brukar parkera riktigt nära bilen bredvid... så nära så dom inte försöker öppna dörren. Det blir nog trångt om dom ska ner där o skruva av fälgarna =)
Visa användare
371
Sharifhan
528iM E39 -00
520i E39 -98
Därför ska man satsa på fler än bara 4 låsbultar (alla samtliga e bäst!) med invändigt mönster och vanadium huvuden, parkera alltid i garage nattetid och ställa bilen nära väggar, stolpar eller bilar så det blir så svårt som möjligt att sno fälgarna, så gör jag i alla fall.
Om de där jävlarna lyckas få upp alla bultar ska det inte gå så lätt, och lyckas dem med två hjul, kommer de inte åt två andra i alla fall...Det funkar än så länge...:)

Sist jag blev av med fälgarna var jag så förbannad så att jag skulle slå ihjäl tjuvarna om jag visste vilka de var. Då var jag nära på att koppla in högspänning till alla fyra fälgar, men stannade i sista stunden, tänk om nån katt eller en unge råkade nudda bilen...Kanske något för alla som vill hämnas på tjuvarna?..Hahaha:)

BMW 4ever
Länk
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Kim Den var bra den ang. ström! He he.
Men en sak jag undrar....Om man nu har larm med nivåvakt eller vad det nu heter, den aktiveras ju när den höjs ju eller hur bär dom sig åt då?

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
äschh jag skrev litre dumt men jag vill inte veta hur dom gör för då hjälper man väl sådan pack...jag började lyfta bilen och larmet gick igång direkt...testade om den fungerar och det gjorde den.

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
371
Sharifhan
528iM E39 -00
520i E39 -98
Jag har oxå tänkt på det, jag skulle koppla in strömmen till själva axlarna, men då skulle hela bilen oxå kunna bli strömförande - livsfarligt för alla som bara lutar sig! Man önskar att man kunde förvandla bilen till ett "elstaket" me en knapp, men risken e för stor att oskyldiga drabbas...:)

Men huruvida det skulle vara farligt för bilens elsystem vet jag inte, som sagt det var bara en idé jag har fått efter att ha snackat me polare å andra bilentusiaster...

En annan idé e ett fälgalarm. Jag kände en snubbe som byggde ett larm där fyra separata sändare aktiverade larmet så fort täcklocket i mitten lyftes upp, men det funkar bara på fälgar som har dessa. Man kan säkert tänka ut en kontakt som utlöser larmet när en av bultarna lyfts bort...Typ när de skruvar loss sista bulten, så går larmet, hahaha!

BMW 4ever
Länk
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
Jag vet!
Antingen gör man så här att man kan göra hela bilen strömförande, men den kommer inte vara det hela tiden. Som ni vet så när man lyfter i handtaget på förardören så tänds alla lampor inne i bilen och i detta fallet kan man koppla in så att när man lyfter i handtaget så aktiveras strömen på karoseri....hehe...
Eller gör man så här att man sätter in krutt ladning bakom bultarna så när man ntar loss dom så jädrar i.. kanske in fungerar men man kan finslipa konstruktionen.

MvH Bmw 4-ever
Ja
760
JanF
530i-93
Någon stal mina extraljus gång på gång, då gjorde jag så här.

Jag tog ett elaggregat som man har till att driva elstängsel runt betande djur. Aggregatet går på 12 volt så det får ström från batteriet. Det ger en puls ut på flera tusen volt, dock helt ofarlig, men man får kramp och vrålande smärta som av en elpistol.

Monterade aggregatet i bilen, av och på kan gå via trådlösa larmet. Det kan vara på i veckor utan att dra ur batteriet.

Sen fick jag behålla mina extraljus.

PS. En bonus kan vara att man inte kan få dit P-böter lappar DS
tvåtakt
Det som alltid stjäls vid alla stölder/krossade rutor etc är just hjullåsadaptergrunkorna. Så varje äckel i branchen har förmodligen en komplett uppsättning BMW-orginal adaptrar. Det är ju bara en 10-20 stycken att välja på.
Visa användare
371
Sharifhan
528iM E39 -00
520i E39 -98
Ja precis, Janne, elstängselaggregat är bäst! Jag har sett bönder driva den med ett gammalt bilbatteri ute på ängar. Det kan inte dra mkt el, det funkar ju som vanlig kondensator till stereoanläggningen.
Kan va bra på utlandssemester, vissa länder vet du...Follk kan inte låta bli å fingra på bilen...Det e inte fälgarna man e rädd för, man kan bli av med hela bilen!:)

BMW 4ever
Länk
Ch
26
Chrippa
528iA Touring -99
Hyundai Atos Prime -02
OK, så nu äntligen...
Efter sju sorger, åtta bedrövelser och minst fyrtiofyra telefonsamtal med försäkringsbolag, gummigubbar och plåtverkstad så har jag nu fått min bil tillbaks!

Den ser nästan likadan ut som före det att hjulen "gick upp i rök"...
Lite ny lack här och där, lite annorlunda fälgar och däck, en stor spricka i vindrutan som uppstod då bilen kördes in i lackugnen, en spricka som givetvis inte räknas till samma skada, eftersom den passerade ett gammalt stenskott på vägen nedåt...

Så, den största skillnaden hittar jag i plånboken.
Jag blev ungefär åtta tusen fattigare på grund av alla åldersavdrag, självrisker och mina egna (därmed nödvändiga) tillägg...

Jag hade hellre åkt på mina gamla hjul...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.