AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.022

Komfortabel bil för max 100k sökes

Visst, en bil som är sportig är ju kul...
En upplevelse i sig.

Men skall man åka långt, mycket och ha massa grejer med sig, då är ju inte en tvåsitsig liten cabbe det bästa.

Så vad har ni för förslag på andrabil?

Det skall vara kombi, säkert (framhjulsdrift, eller ännu hellre fyrhjulsdrift) välutbyggt servicenät, bra totalekonomi och famförallt komfortabelt!

Och allt detta för max runt en hundring.

Första tanken var på en Audi A4 Avant 2,6 Quattro, men förslag mottages tacksamt!

Bilar med erkänd svajande kvalité, som tex Alfa, är inte aktuella.
De faller förvisso ändå ur, pga kass totalekonomi.
Värdeminskningen och reparationerna är ju inte att leka med på dem.

Borde man inte kunna hitta Passat Syncro för cirka de pengarna? Skoda Octavia kombi med "all utrustning" och 1,8 T?

Mvh,
Kalle
_____
Länk
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
523 -97/98 svensksåld (försäkringen) runt 12 000 mil, mer bil för pengarna finns iaf inte på den här planeten!

Några turboladdade småmaskiner är inte heller de aktuella.

*kinkig*
;-)
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Varför inte en långfranska?
Välskött, lågmilad Citroën XM; billig som tusan och ja bilen håller faktiskt hög kvalitet!
Annars finns ju Passat V5 (trevlig motor), en gammal MB W124 med 4-matic eller en Rover 75 Tourer (borde vara riktigt prutbar).

/Johan

-Hellre en rak fyra än en sned sexa-
Köp en 7-serie E38 (94-02)
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Jag skulle vilja förstå varför det skulle vara självklart att framhjulsdrift=säker bil? Det var många år sedan BMW hade dåliga vinteregenskaper förknippade med bakhjulsdriften, och med dagens teknik (ASC+T, DSC m fl) för antispinn/antisladd vill jag hävda att BMW med sin bakhjulsdrift är överlägsen många framhjulsdrivna bilar på besvärligt/halt underlag.
För 100K kan man få en E39 Touring, 520 eller 523 i bra skick och med just de ovan nämnda systemen för antisladd. Alldeles utmärkta vinter- och bruksbilar!
Annars borde det gå att få en E34 525iX Touring i bra skick för de pengarna, då har du fyrhjulsdriften och slipper våndas för bakhjulsdrift.

/// Gunnar E.
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Ska man se det krasst ekonomsikt så är väl en SAAB 9-5 inte helt fel då? men de kanske ligger dyrare än 100k (osäker)! Bra komfort, men står du ut med 4:an?
Äldre Volvo V70? Deras 5or är ju inte alls fel! Fast de designen sviktar klart på tidiga V70, enligt mig!
Och så över till skott ifårn höften: Toyota Camry? Hyffsad komfort och trevlig på långkörning.. Finns väl v6:er i dem, och en sne ;) 6:a är väl inte heller fel?
Sen kan du ju kika på de flesta Audisar! Och det är väl nästan det "självklara" valet om man måste ha fyrkrafs! Själv gillar jag Audis komfort starkt!
VW passatens V6 maskin är inte dum heller! Klart värd en provkörning!

__
M5 Touring, You wish! I do actually!
/JB
gunnare: Jag vet inte hur det EGENTLIGEN är med det där med bakhjulsdrift på elektronikstyrda bilar, men vet att framhjulsdrift är bra.
Så varför krångla till det, emd massa system som kan krångla?

Övriga förslag har tagits emot med glädje!

Ang SAAB, som ju är rätt snygga dessutom, så är jag ärligt talat lite rädd för dess kvalité...

Eller brist på...

Eller?

da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Hydrolift: Sorry, det var så självklart att du skulle köpa en e39 för mig så jag läste inte hela inlägget. Men en e39 med ASC inkopplad är i det närmaste osladdbar!
Om inte, så början 9-5:or, dock sedan, komma ner i pris nu. Har sett svensksålda 98/99 ca 10 000mil för runt 110' på Blocket.

Är du redan användare? Logga in i menyn.