AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
753

Ny motorstyrning till 330

Haft bilen inne på service och passade på att uppdatera programvaran till motorn. Någon mer som har erfarenhet av detta??
Själv tycker jag att den blev mycket mjukare i karaktären på både gott och ont. Tidigare så tyckte jag att den kunde vara lite hetsig vid start, ha för bra respons helt enkelt ( lite svårkörd) nu är den mycket mjukare vid låga varv och verkar dra jämnare, har dock inte hunnit testa så mycket än men...

Kul att höra om någon annan har erfarenhet av detta, har även hört nåt om adaptiv styrning betyder det att den blir sportigare om man kör inspirerat sas?

ingen....
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Fick senaste motorprogramvaran samt adapitva växellådsstyrningen (AGS) fick ny programvara till automalådan för ett tag sen till min gamla 330CiA blev väldig förändring, om du kolla på sökfunktionen ovan så får du se den.
Mvh
Asken
Fr
1.138
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Den adaptiva funktionen lagrar de senaste 2500 km körbeteende. Vid en mjukvaruuppdatering görs givetvis en nollställning av denna varför förändring är trolig. Har mjukvaruuppdaterat min vilket minskade bränsleförbrukning och gjorde farthållarfunktionen mjukare. Kolla sökfunktionen så kan du se hur man själv kan nollställa den adaptiva funktionen, vilket kan vara bra om man vet med sig att bilen under en längre period rullat på ett sätt som man inom den närmsta perioden inte är att föredra
FaF: Enligt Bmw själva går inte den adaptiva funktionen och nolla genom att lyfta av batteripolen, utan de krävs att man använder DIS.

Jag uppdaterade motorstyrningsmjukvara i vintras och tycker precis som du TopasBlå att bilen blivit mindre "lynnig" vid kö/krypkörning.

Jag upplever också att mellanregistret blev något bättre vilket stämde överens med vad Bmw berättade för mig angående förbättringar i jämförelse med den som fanns i från fabrik.

Precis som FaF Skriver så känns bilen tamare nu när de blivit nollställt. De krävs 15-20 mil innan den lärt sig hur du normalt använder gasen.
När ja hämtade min bil upplevde jag den klart tamare, men den återfick sitt "gamla" flås när den tagit åt sig nya parametrar efter ca 20 mil.

Min mjukvaruuppdatering fixade även viss pendling av tomgångsvarvet vid kallt väder, vilket är en känd "bugg" i de äldre mjukvarorna.

Var God att söka innan du frågar!
Länk
Tack!!

Känns lite bättre nu Wendtan!!
Jag tycker ju att den känns mycket mer "harmonisk" nu men samtidigt så tycker jag att den blivit nästan för tam från botten.
Har samtidigt bara hunnit köra några mil med den nya mjukvaran så jag får väl ge mig till tåls så kanske den hämtar sig lite som din verkar gjort :)
stefannorr
Vet någon om de finns uppdateringar av mjukvaran till min bil 523 ia -96 typ till automatlådan eller? skulle helst vilja bli av med kallstartsläget o de kanske ligger under mjukvaran till lådan?
Visa användare
317
RG
116i F20 M-Sport -15
330i F30 -16
997.2 Carrera S -09
Trots eventuella uppgraderingar så verkar det inte som att kallstartsläget går att påverka.
Vid kallstartsläge så växlar lådan med ungefär samma växlingspunkter som i sportläget med syfte att värma upp motor och katalysatorer så snabbt som möjligt. För miljöns skull så är inga ändringar möjliga på just denna "feature" enligt BMW.
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Uppdaterade min motorstyrning. Märkte väl ingen skilland. Men motorgången slutade pendla, Därför gjordes uppgraderigen. SÅ nu fungerar det korrekt.

Mvh
Kristian
Alf: Det beror på att 328an inte har adpativ motorstyrning.
De kom först på M54TU.

Var God att söka innan du frågar!
Länk
stefannorr
RG> oki,då vet ja,här i norr har ju inte sommaren nått riktigt än mer än några få dar och är gode less kallstartsläget även om de bara sitter i en minut eller så,känns pinigt o dra iväg från parkeringen när den växlar först vid 2800 varv cirka på 1 o 2 växel..finns de någon annan anledning att uppgradera mjukvara? de finns väl även uppgradering till kliman? min har ju auto o de funkar med värme men e kyla!
Det här med adaptiva motorer är ett h...ete tycker jag, man aldrig vara säker på att de går som de skall. 330 har alltså adaptiv gasrespons som man lär ska kunna nolla själv, inte genom att koppla bort batteriet utan genom att göra ett slags nyckeltrick. Man skall slå på strömmen (inte starta motorn) i 10 sekunder, sedan slå av i 10 sekunder, sedan starta motorn. Har dock inte en 330 själv så kan inte bekräfta detta.

Också äldre motorer har bl.a. adaptiv luft/bränslemix, och den kan man nolla enbart genom DIS:en så vitt jag vet.

När vi nu talar om tricks, nu visste ni ju att man kan få färddatorn på en E46 att visa t.ex. hastigheten digitalt ?
stefannorr
Jag har ju sk adaptiv växellåda automat,men inte vet ja om den har rättat sig efter mitt körsätt? och hoppas den inte gjort det för ja kör ju mest kortsträckor,med start o stopp o kort väg till jobbet. Är väl inte det ideala körsättet ju.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.