AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
618

Svagt ljus i 1 av diodbaklycktorna (-01 optik)

Erik 540
På min bil sitter det eftermonterad -01 optik, varför lyser den vänstra lampan svagare än den högra? Har fungerat felfritt i ca 6 mån. Såg det nu! Har köpt monterings boxarna från BMW original när jag monterade optiken. Svar uppskattas...
Iz
50
Izar
528i Touring -98
Har samma problem på min bil har jag upptäckt. Har inte orkat riva i det än, för det lyser trots allt, man skulle kunna mäta spänningen över de bägge dioderna för att få en ledtråd om vad som har hänt.
Erik 540
Funkade för dig från början eller har det alltid lyst lite sämre på en sida?
Erik 540
Någon som vet om man bara kan byta någon lampa eller måste man byta hela diodrarana?
Nån glödlampa finns det ju inte eftersom det är lysdioder, det är liksom hela vitsen. Det bör sitta en grupp eller rad med dioder, de är serie/parallellkopplade till lämpligt antal och kopplas via ett eller flera seriemotstånd till inkommande 12V matning. Mät på inkommande matning på båda lysena och verifiera att spänningen ät lika på båda, annars kan man misstänka nåt fel i ljusmodulen. Alternativt dra ett par lösa kablar mellan dom och mata lyse från vänser sida och vice versa, kräver att man lossar rätt kabel på respektive bakljus osv. Kanske jordanslutningen på resp. sida bör kollas upp också, funkar blinkers/backljus/bromsljus OK?

FP
Mata höger lyse osv bör det vara.

FP
Iz
50
Izar
528i Touring -98
Jag köpte min bil begagnad med dessa installerade. Noterde det efter att jag har köpt bilen. Om jag har tid så går jag ut och mäter i helgen.

Jag skulle nog misstänka att den vänstra dioden har blivit matad med för hög spänning och därmed börjat lysa lite svagare. Lysdioder är ganska känsliga på den punkten, hög spänning är ett utmärkt sätt att döda en lysdiod.
Erik 540
Bromsljus, blinkers m,m funkar utmärkt.
Lyser lika mycket på båda sidorna.
Ska ut och mäta ikväll så återkommer jag med mätresultatet så kanske ni/du förstår mer än mig.

Tack för all hjälp än så länge
Nja, lysdioder drivs alltid med en viss ström, normaldioder oftast med 20-30mA. Spänningen över dioden är mindre intressant och varierar beroende på typ (färg) från runt 2V till närmare 4V. Därför används alltid seriemotstånd eller konstantströmkälla. För hög ström skadar snabbt dioden, liksom för hög spänning i backriktningen.

FP
Erik 540
Tror ni jag kan skada något om jag helt enkelt drar kablar från det fungerande lyset, över till den som funkar svagare?
Alltså + till + , - till - m,m
Iz
50
Izar
528i Touring -98
Visst folke du har rätt, skrev utan att kontrollera att hjärnkontoret var inkopplat ;-)
Erik 540: Du skall inte koppla ihop höger-vänster matning, endast testa genom att växla. Jag sätter en liten peng på att felet ligger i själva bakljuset, då hjälper ingen ändring på matningen utan man måste fixa till felet i själva lampan, lysdioder, förkopplingsmotståmd osv.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.