AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.143

Instabil framvagn 318i E46, kommer bärarmsbyte hjälpa?

Sida 1 av 2
Ce
45
Cervin23
318i -99
Tja! Jag har skrivit lite här tidigare om spårkänslig framvagn mm å nu ska jag faan lösa problemet. Jag har tidigare bytt bromsar fram, styrstag, och bussningar till bärarmarna.

Nu ska jag byta bärarmar och pendelstag. Fan om det inte blir en tight och fin framvagn sen......då vat jag inte vad jag ska ta mig till.

Min spårar som tusan och är allmänt ostabil på vägen, samt att det skakar lite i ratten när man kör över typ brunnslock mm. Lite ska det väl spåra med tanke på 225:or fram men inte som min.

Ni som har bytt bärarmar, vad kände ni för skillnad före vs efter bytet?

Tacksam för svar
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vilka däck och fälgar använder du?

Vilken inpressning är det på fälgarna?

Hur är skicket på däcken?

Hur långt har bilen gått?

Har du gjort en fyrhjulsinställning?

Hur mår bussningarna i bakvagnen?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Ce
45
Cervin23
318i -99
Evo 6 tror jag fälgarne heter...225/45/17 v-mönstrade däck....spelar dock mindre roll då den spårar som faan och är lika ostabil....som jag sa lite kan det få spåra men inte som min. Slår även i ratten över brunnslock.

jag har gjort fyrhjulsinställning för typ 2 veckor sedan, däcken har gått typ 300 mil. 9500 mil på mätaren. har ej kollat bakvagnsbussningarna, men ska kolla det i morrn.

Har du haft samma symptom eller?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Inpressningsdjup på fälgarna? (ET/IS)

Däckfabrikat och modell?

Mvh

Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Cervin23//

Jag har en dålig bärarm (spindelled), och jag körde med 162 215 runt om. För några veckor sen bytte jag till (17" 8,5)med 235 bak och 225 fram och samma dag gick det inte köra mer än 110. Den beter sim som en orm, hur spårig som helst, värst är det när man ska bromsa ner. Åkte till däckfirman som jag klpte fälgarna och däcken oi från och undrade om fälgarna eller däcken är ovala.

Dem har en speciallist där som fixa till tävlingbilar etc och han sa till mig att du måste göra framhjulsinställning och när du har en dålig spindelled gör inte att saken bättre, men bredare och större fälgar.

Men framhjulsinställning är botmedlet lovade han, men han sa till mig att han gör inte det förens jag bytt spindelled och det ska jag göra till veckan, och sen ska jag til däckfirman igen.

Han nämnde även att efter hjulinställningen kommer däcken att slitas lite mer på insidan men däremot kommer du åka otroligt bekväm, så hade han på sin egen M5 påstod han.

Jag får väl hopas han har rätt;)

I'd rather be dead and cool, than alive and uncool.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Cervin23//

Oj jag såg nu att du har redan gjort hjulinställning. Då kan det vara dåliga bussningar.

Johan//

Jag har Micheline 225/45/17 fram.
Bak, 235/45/17. Dock kommer inte jag ihåg fabrikaten nu, men det är inte samma mönster på bakdäcken som fram, kan det var en orsak till spårigheten? det kan inte bro på mina bussningar eller annat eftersom bilen var hur stabil som helst med 16" och 215 däcken.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Olika däckfabrikat/modell på fram- och bakaxel kan ofta leda till instabilitet och spårningstendenser.
Likaså brukar slitna däck förvärra situationen.

Kolla även så att fälgarna inte breddar utåt i förhållande till BMW-originalfälgarna.

Originalfälgarna brukar ligga runt ET 47mm när man kommer upp till 17", många piratfälgar ligger på ET 35mm....
Det gör att spårigheten ökar markant i förhållande till originalfälgar!

Mvh

Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
johan B//

Nu hänger jag inte med, vad är ET? Nu är det faktiskt som att jag sett en E.T på riktigt:)

Jag vet att mina fälgar fram är stora för min adäck. Jag har 8,5 på fälgarna och däcken fram är 225 vilket gör att fälgarna sticker ut lite, men bak är det perfekt.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
ET är inpressningsmåttet på fälgen, dvs. hur många mm från hjulets centrum som anliggningsytan mot hjulnavet befinner sig.

Här är en bra förklarande text/bilder:
Länk

Om du har för lågt ET, kommer fälgens centrumlinje för långt ut i hjulhuset och då ökar hävstångseffekten på styrleden. Det räcker oftast med några enstaka mm fel så blir bilen markant mer spårkänslig!

ET-värdet brukar stå på fälgen. Oftast står det ET XX eller IS XX (XX=två siffror som anger antal mm).
Oftast står dessa värden vid navet och/eller på baksidan av fälgen.

Med din beskrivning låter det som om du har fel ET på dina fälgar och det är troligen orsaken till den extrema spårkänsligheten!

Mvh

Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Johan B//

Vad kan man göra åt det? Svarva?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det brukar gå att svarva fälgarna, men ofta bara 3-5mm!

Enklast och bäst är att köpa fälgar som har rätt ET!

Kolla ET-värdet vilket förmodligen finns utskrivet på fälgen som jag skrev innan.
Är det rimligt (runt 38-48mm) är det troligen något annat fel...

Mvh

Cerwin: Beter den sig likdant med dina vintedäck?
Ja tycker de låter som et ET/däckdimensionsproblem.

Var God att söka innan du frågar!
Länk
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Okej tack. Jag ska titta efter, åker även en sväng till däckfirman som jag köpte fälgarna ifrån. Få se om dom kan fixa till det i så fall om det är fel värde på ET.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ett bra argument att få dem att samarbeta är att din bil bara är laglig med ET som är minst 42 mm! (står i regbeviset och instruktionsboken mellan vilka ET-värden du kan välja)

Om de säger att man får ändra ET med 15mm per hjulaxel, så kan du säga att de inte vet vad de pratar om då det bara gäller äldre bilar som inte är helbilsgodkänd (vilket din är)!

Mvh

Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Tycker du att jag ska be om att få andra fälgar? Vad menas med helbilsgodkänd? Jag är tyvärr inte så haj på däck och fälgar:)

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bilar 96 (gäller de flesta) är helbilsgodkända inom hela EU, vilket innebär att bland annat fälgar och däck måste ha de dimensioner som biltillverkaren har typat in bilen med.

Äldre bilar är nationellt godkända (i Sverige) och har lite mer liberala regler...där får man ändra spårvidden med max 15mm från original (ändra ET upp eller ner med max 7,5mm per hjul).

Har du fel ET och det är det som är orsaken skulle jag krävt andra fälgar med rätt ET!
De är (skall vara) fackmänniskor och skall kunna sådant när de säljer fälgarna till dig.

Mvh

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bilar från -96, skall det vara! (börjar bli lite seg i kolan)

Mvh

Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Tack för hjälpen Johan, ska dit och skrika imorgon, hehe.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
De kan komma med argument som att bilprovningen aldrig kollar inpressningen (vilket de väldigt sällan gör), men det gör inte bilen mer laglig för det...

Har du maximal otur och krockar kan försäkringsbolaget säga att du inte får ut några pengar om de anser att det felaktiga ET-värdet gjort bilen instabil och indirekt inverkat på eller orsakat olyckan.

Mvh

Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
..men blir det bättre om jag har spacers?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Då blir felet ännu större!

Mvh

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.