AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.136

laga stenskott i glass ?

faaaaannnn vad tråkigt, körde om en gammal sunkig toyota och fick en stenskott och liten skada i glaset i framrutan.
visst går sånt att laga utan att byta hela rutan? farsan pratade om någon som brukar stå vid B&W stormarknad och lagar på plats för en hundring utan att det ens synns. kan dt stämma?

dessutom, den sunkiga toyotan har jag plåtanummer på och vittne till händelsen . om det visar sig att man måste byta hela rutan, kan man då kräva honom för orsakade kostnader?
aj vad tjocka fingar man har. I GLAS skulle det stå såklart. ska börja läsa innan jag postar :-)
Jodå, det är helt rätt. Kolla med ditt försäkringsbolag vilka dom har avtal med.. Självrisken brukar bara vara någon hundring eller två om man fixar det så här.
Men du ska göra det SNARAST så det inte hinner komma in skit i skadan. Då blir det svårt att få den "osynlig".

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Sätt en bit tejp över skadan tills vidare!
Vi fick ett stenskott i rutan på Z3:an första året med den. En glasfirma i Vällingby (de som håller till under Borgs Bil) fixade denna med någon ifyllnadsmassa, och resultatet blev klart godkänt! Visst syns det att rutan är lagad, men då ska man titta noga.

/Masten
www.z3roadster.net/home_sweden
Z-träff 21/6: www.autopower.se/forum/topic.asp?id=89456
Z3c 4 ever!: Som dom andra skriver så går rutan att laga (om den inte hunnit spricka?). En del försäkringsbolag tar en hundring i självrisk men jag har sett åtminstone ett bolag som låter fixa det utan någon självrisk alls. Att däremot lyckas kräva Toyota-ägaren på ev. självrisk kan du förmodligen glömma men om du lyckas får du gärna tala om hur du gjorde =) Fick nämligen byta ruta förra sommaren (1200 spänn) och tvingas nu lacka om fronten pga ett enormt stenskott som slagit igenom all lack + att lacken runt omkring rest sig. Det finns ju roligare saker att göra för pengarna...

Hoppas du slipper byta rutan

/Carl

BMW-Träff, Göteborg 18/6
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Z3c: Börjar inte Din ruta bli lite till åren, dvs repig och eländig?? Då är det ju lika bra att passa på att få en ny ruta lite billigare..

På Z3M skulle jag uppskatta ett stenskott (i rutan alltså!!), då den rutan är helt slut. Men jag fick istället ett fett stenskott som spräckte rutan på den 2 veckor gamla 530'n.. :-(

Det låg tidigare en "fylla-i-glas" firma på gamla Beckisområdet. Vet dock ej om de är kvar, det stod då en skylt på Spångavägen vid infarten därifrån.

Att få Toyotan att betala självrisk kan Du glömma, nekar han och det lär han göra (för vem vet när man skickar upp en sten med bakhjulet??) så får Du betala självrisken för Din skada och han för hans = ingen.

/Caspar
1) Låt stenskottet vara och få en ny ruta (för stenskottet kommer spräcka rutan inom 6mån med automatik :) Dock får man inte BMW orginal ruta, det är nån OEM ruta men ska tydligen kvitta (så e de iaf med Trygghansa & Carglas duon)
Pris: ~1200

2) Fixa stenskottet, ingen ny ruta men ack så mkt billigare.
Pris: ~200spänn
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
När jag bytte ruta på min förrförra Z3 så fick jag en BMW originalruta.... det gick visserligen på 1600 i självrisk då, för den var väl kanske lite dyrare än "kopiorna".
Men bra blev det iaf =)

/Magnus
tack for infot alla.
Caspar: nej min ruta är annars som en babys rumpa...
Carsdata: njaaa jag tror inte den spriker. så djup eller stor var den inte. Kollade precis med BMW Original och dem tar 200 i självrisk.
Z3c 4 ever: vad tog BMW 200 kronor för? Självrisk för en ny ruta eller enbart lagning?
Matrox: självrisken hos BMW original försäkring är 200 kr. dem skicakde mig till AA glas.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.