AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
747

Skillnad på däcktillverkare?

Be
533
BeemerFInne
BMW E36 -92
Hejsan,
börjar bli dags att byta gummin nu, så nu tänkte jag fråga om ni har nåt speciellt däckmärke som ni gillar, och varför? Finns så grymt många olika, har kört med Michelin primacy 225/45/17 nu, men funderar på att testa nåt annat... Förslag??
Är främst komforten, ljudnivån och hållbarheten som intresserar...

Tackar!
Visa användare
1.465
ChristianF
Alpina B3 Touring-96 Nr:10
325iT -07
Jag kör på Federal SS595. Billiga och bra. Men aningen sliriga vid blött väglag.
har dimensionen 215/40-17

Mvh,
Christian
Michelins lite dyrare sulor är bra på alla de punkter du prioriterar. Men det syns på prislappen också.

Personligen så tycker jag att Goodyear Eagle F1 GSD-3 är suveräna däck för gatan. Tysta, bra grepp i vått och torrt, slitaget kan jag inte svara på då jag har kört en del bana med dom också.
Dimensionen är 215/40-17 på mina däck.

/Anton
Jag testar Continental för första gången på E38:an nu och är rätt nöjd faktiskt, rätt så tysta, stabila och inte så spårkänsliga, har även testat Nokia och tyckte dom funkade bra.Däremot kommer jag aldrig mera köpa Pirellidäck, jag vet att många tycker om dom men min personliga erfarenhet är att dom var högljudda, spårkänsliga och inte speciellt slitstarka, däremot kan en del Pirellidäck vara ganska snygga och se lite bredare ut än många andra däck med samma dimension då dom har ganska "kantiga" skuldror, vilket dock även ökar spårkänsligheten...
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Inte för att jag nödvändigtsvis vill ta Pirelli i försvar men liksom de flesta andra däckfabrikat så har de ett enormt brett sortiment. Betr omdömen så är det händigt att inkludera mer än bara fabrikatet i ett omdöme då det långtifrån alltid är uppenbart vilken del av sortimentet omdömet avser.

Som exempel så i slutet av 90-talet hade jag nya Pirelli P6000 på en lätt sänkt Volvo S90/960 och det var inte en bra kombination! Allmänt vingligt, obehagligt och sn-rhalt vid minsta väta, bil och däck funkade inte alls bra ihop. Bytte till Avon ZZ1 som inte skall vara några superdäck och bilen blev som transformerad! Till det bättre bör tilläggas.

På min lätt sänkta E38 däremot kör jag med Pirelli Rosso Direzionale/Assimetrico och det är absolut mums även om livslängden inte är den allra bästa, i synnerhet som de starkt inspirerar till entusiastisk körning :) Men skillnaden mellan Rosso och P6000 är mycket stor! Pirelli har ju dessutom ett snik-sortiment med P1000, P2000, P2500 etc och t.ex. dessa skall väl helst jämföras med andra billiga däck i alla bemärkelser snarare än de "riktiga" däck de flesta av oss här torde vara intresserade av.

Själv är jag väldigt nyfiken på att prova på Michelin Pilot Sport så det är väl i det närmaste säkert att det blir dem nästa gång. Sist jag åkte Michelin var det MXV, och det är länge sedan nu, supergrepp men riktigt bullriga och ingen livslängd, men mycket har hänt sedan slutet på 80-talet...

Mvh Björn
Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Som sagt, det är inte rättvist att bedöma en tillverkare utifrån ett däck. Dom har ju ett rätt stort utbud om vi pratar Pirelli.
Be
533
BeemerFInne
BMW E36 -92
Vet ni nåt om tillverkare med flera "märken"? Alltså samma tillverkare och nästan samma däck, men ett till mycket lägre pris?
Har hört om nåt sånt, men vet inte vilken tillverkare det var..

Funkar ju i princip som då VW köpte Skoda, för att kunna sälja billiga bilar utan att förstöra varumärket.

Men det är väl så, att pris och kvalitet ofta går hand i hand då det gäller däck?
Kör numera på Pirelli P-zero Assimetrico 255/45-17. Hyffsat tysta och med ett mycket bra grepp. Har tidigare kört P6000. Var nöjd även med de däcken. Lite bulllrigare men med ett bra grepp.

Är slitstyrka viktigt verkar Conti sport contact vara ett bra däck. Har sådana på vår Alfa Spider och de har endast slitits 3 mm på 2000 mil varav en stor mängd varit av karaktären mycket manlig körstil...
Be
134
Bepp
750i -89
325 cab -88 Tic
Hankook tillverkar både ventus och kingstar
kör själv på ventus K104 sport på min E32 255/40/18 resp275/35/18 billiga däck med hyffsad comfort

Bättre att stessa en fläkt än fläkta i stressen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.