AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
651

Har bytt fram, vad ska jag ha bak?

Strukt
Tjo, kör på min vanliga huvudenhet med mosfet steg just nu. Framhögtalarna är utbytta mot dessa: Länk

Högtalarna bak är fortfarande orginal, men jag funderar även på att byta ut de som sitter bak. Vad skall man ta där? mellanregister kanske? Några ideer?

/Operator! Please give me the number to 911!
För att ljudbilden ska bli bra så ska du väl ha mindre diskant bak än fram.

Så har jag lärt mig iallafall.

MVH jimmy
Jag kör också med de där högtalarna, och fram låter det svinbra (om man har ett bra steg och slitit bort den där filtlådan som sitter bakom kicken).
Baktill låter det kacka då det är på tok för liten "låda".
Ska förlänga de där rören genom hatthyllan någon dag i sommar...
Efter att jag fixat drivknuten som gick sönder igår... =)
(TDS ÄR INGEN SPORTBIL!)
We
122
WeEeE
Z3 2,8l -97
Bara en liten undran
Sitter inte orginalplaceringen nere vid fötterna på E30?

Kick = "nere vid fötterna", och sen..?
We
122
WeEeE
Z3 2,8l -97
Blir det inte VÄLDIGT låg ljud bild om man bara kör coaxialer där nere??
Skulle personligen ha satt coaxialerna i bak och köpt ett 2 vägs kit ifram. Men det är ju jag...
Det blir en VÄLDIGT mycket bättre ljudbild ju längre ifrån högtalarna du har öronen.

Diskanter på instrumentpanelen striker upp i vindrutan och rakt in i öronen.
Kickarna "studsar" ljudet runt hela "sittbrunnen" och skapar därmed en mycket bättre ljudbild.

Prova, så ser du!
We
122
WeEeE
Z3 2,8l -97
Konstigt då att de flesta som tävlar i sasca har diskanterna i dörrarna eller på brädan och ja jag har redan provat, lät mindre bra i mina öron, fast det var inte en BMW iof.

Ja, det är ju konstigt.

Jag är inte så inne på det där, med pysslar inte SASCA med dB-dragracing, typ enbart..?
Vad ska man då med ljudbild till?
Robsarve
Hepp,

SASCA pysslar endast med välljud, dB-drag är en annan organisation. Orsaken att många kör med elementen högt upp är att det numera finns avancerade tidskompenseringssystem som fixar till de flesta av bristerna man får med högt placerade element.

Kickar har ju en del nackdelar med, skaffa flickvän och inse hur mycket mög de skall ha med sig och alltid lägga det mellan fötterna... (själv gifter jag mig på lördag, så det blir till att flytta upp allt nu ;-)
Robsarve

Jo, förvissooo. =)
Men på enkel nivå då man inte lägger jättemychet peningar för att få tidskompensering så blir det det då väl bra med min spartanska lösning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.