|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag ska byta olja i min E34 518 (-90), och har tyvärr inte råd med nån finare olja. Tänkte köra på biltema:s motorolja, men vilken sort ska jag ha? Deras 5W-40 har ju högre kvalitetsklassning, men deras 5W-50 rekommenderas enligt ders hemsida till äldre slitna motorer. Min motor har gått 24 000 mil, så den är ju gammal... Jag ska bara köra på biltema-oljan tills det är dags för olje-service om några 100 mil, så jag vill inte ha nån diskussion om kvaliteten på biltemas oljor, några 100 mil sk aden väl funka? | |
| Seriöst biltemas motorolja e inte så billig och den är totalt KASS....om du bor i uppsala gå in på bildemo istället samma pris men helsyntet och inte nåt använt skit..!!! | |
|
Jakob-lkpg, Köp 5w40:n - den är mycket bra och framförallt prisvärd! Tillverkas enligt uppgift av Statoil. BMWBONDE, Vad baserar du ditt (synnerligen felaktiga) uttalande på? Mvh, Kalle _____ Länk |
|
| Biltemas motorolja är ju en begagnad motorolja som dom har förnyat (kommer inte på nå bättre sätt att säga det på) den e i nte bra och 27000 mil e inte speciellt långt min bmw har gått 45 så .... | |
|
Vilken mytoman har du hört det från? Om Biltema inte skulle leverera den kvaliten på olja som förpackningen lovar så är dom snart utan olja på hyllorna. Dom har levererat olja rätt länge. All olja från Biltema är inte BRA men några håller hög klass. |
|
| BMWBONDE : Precis som Kalle frågar..vad grundar du ditt kunnade på om Biltemas olja | |
|
Jag skrev ju att jag INTE ville ha någon diskussion om oljans kvalitet, utan undrade bara vilken sort ni tycker! Båda sorterna är helsyntet, men 5W-40n har högre kvalitetsklassning som jag förstått det. BMWBONDE Det är svårt att ta dina uttalanden på allvar när du inte verkar ha några argument utan bara fördomar... Om någon vet nånstans i Jönköpingstrakten man kan hitta bättre olja till samma pris så säg till. Annars tror jag nog biltemas funkar ett par hundra mil. |
|
| Jag kör bara på Biltemas olja min tds har gått ca 15 tusen mil med deras mineral..min förra körde jag 20 tusen innan jag sålde ..det fanns ingen beläggning i vetilkåpan ens det var helt rent..det är bara en massa som hört i flera led bakåt om någon som skulle haft otur med deras olja..som förmodligen inte grundar sig på något alls..oljan de säljer är en Statoilprodukt | |
| Så 5W-40n rekommenderas då alltså? Någon som vet hur många liter man behöver till en 518, dvs M40-motorn? Står väl i instruktionsboken iofs... | |
|
4liter behövs det. B M W - Do I need to say more! Länk |
|
|
Biltemas helsyntetiska 5w-40w API SJ; ACEA A3 B3 är väldigt bra enligt det kvalitetsklassningssystemet. Köp den! En alldeles utmärkt olja. Har själv kört den i flera tusen mil utan haverier. |
|
|
Ett likvärdigt alternativ till Biltemas 5W40-olja är Rustas helsyntetiska 5W40-olja (tillverkas av Valvoline). Den har samma klassningar (vilka är helt OK) och kostar ungefär lika mycket... Skulle nog välja den olja utifrån vilken butik som ligger närmast dig av dessa! Om det är Biltemas två syntetoljor du väljer mellan, välj 5W40-oljan då den har mycket bättre klassning! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tackar! Jag har nu vart o köpt olja, 5W-40n, och oljefilter. Ska byta imorrn. Hoppas det funkar bra! :) | |
| Jakob-lkpg: kommer att funka kanoners! | |
|
Kanske lite sent men jag skulle rekommendera att du använder BMW originalfilter (eller motsvarande kvalitet), då Biltemas oljefilter tyvär är av rätt varierande kvalitet och inte alltid har rätt flöde och filtreringsgrad. Inte många kronor att spara på att köpa billiga oljefilter, max några tior... Har du handlat filter hos Biltema kan du nog lämna tillbaka detta och få tillbaka pengarna. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Ok. Vad kostar ett BMW originalfilter? Jag har tyvärr extremt pressad ekonomi, så varje sparad peng är guld värd. Men om det bara skiljer några tior kanske det kan vara bra att satsa på. Annars borde det väl duga att köra med biltema-filtret i några 100 mil eller? Borde ju vara bättre än att köra med det gamla iaf... | |
|
Skulle tro att BMW tar mellan 80 och 100 kr för en filtersats med o-ringar och kopparbricka till oljepluggen. Byt alltid filter när du byter olja, annars kan du lika gärna låta bli att byta oljan! Att byta olja, men inte filter kan göra mer skada än nytta då den nya oljan kan lösa upp smuts i det gamla filtret och då ökar slitaget... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jo, ATT jag ska byta filter är självklart!!! Men om det nu skiljer 40-60 spänn på original mot biltema så får jag nog hålla mig till biltema... så illa är det... | |
| Jag tror jag menade att det är bättre att byta till biltemas olja och filter än att köra vidare med gammal olja och filter... :) | |
| Jo det e så här om ni inte visste det.....Biltemas olja (dock inte den statoil tillverkade) är renad spillolja i princip. All tänkbar häft yta finns inte kvar och smörjer ungefär lika bra som vatten. Detta har en mekaniker till granne berättat för mig. Jag vet inte om det är sant elr inte, eftersom jag inte använder biltemas olja... | |
|
Ren och skär skröna som sprids av okunniga! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.