|
|
|
|---|---|
|
Japp, då har det hänt. Båda vipparmarna på första cylindern (närmast fördelaren) har stuckit, alltså både insug och avgas. Det jag nu undrar är om man kan knacka vipparmsaxlarna ur toppen bakåt mot torpeden för att slippa ta toppen ur bilen? Enligt den lokala BMW-verkstaden så går det att lossa topplucksbultarna först på insugssidan och utföra operationen för att sedan göra om samma sak på avgas. Och ja jag känner tll alla nackdelar med att bara byta en vippa eller två och inte lyfta toppen, men bilen skall på pallbockar i vinter för helrenovering. Säsongen är nu. /Cay Walldén M535iA -86 | |
|
Enklare är väl då att dra ut den främre axeln framåt med en glidhammare el. dyl.l!, då räcker det att lossa dom främre toppbultarna! Axlarna är ju 2-delade! ///Magnus |
|
|
Tjena! När det gick en vippa på min 325 -88 ( 2:a cyl insug) så drog jag ut axeln genom grillen, gick hur bra som hellst. Är det på 1:a cylindern så borde väl du kunna köra axeln mot torpedväggen. MVH Robban M3 E30, WORTH WAITING FOR! |
|
Paap Reeder |
Hej! Bytte min 1:a avgas genom att lossa bara 3 toppbultar och dra ut axeln framåt. Skall du även ta insugsaxeln bör du antingen i minst 4 omgångar lossa alla toppbultarna alternativt först ta avgas - dra fast bultarna samt sedan dito på insug. (Lossa du alla bultarna måste du tömma kylvätskan - kanske säkrast att göra det ändå). Enligt min uppfattning kan inta toppen slå sig om man mot åtdragningsschemat lossa baklänges i 4 omgångar. MVH /// Paap R |
|
Hej på er. Det där med att axlarna är tvådelade stämmer men det finns inget att fästa glidhammare eller dylikt i, inga gängade hål eller något sådant. Återstår alltså endast att knacka ut axlarna antingen bakåt eller framåt vilket medför att det inte spelar någon roll om de är tvådelade eller ej då den andra tvunget kommer att följa med i knackandet. Ska jag ta ut skiten framåt så måste jag riva kamdrivning, fördelare, kylare, fläkt och så vidare. Ingen höjdare och kommer i vilket fall ej åt att knacka med något bak vid torpeden då man knappt får in en flat hand där bak. Bakåt skulle med lite tur kunna gå bättre om jag skulle komma åt att knacka med något framifrån men där sitter ju ovan nämda kamdrivning och annat skit i vägen för knackandet. Så, skall jag kapitulera och lossa toppen och därmed åka på att byta resterande vipparmar samt kamaxeln och diverse packningar? Eller skall jag fortsätta tjura på och inse att jag i nuläget ej har tillräclkigt med kontanta medel för att utföra den större operationen? Fler goda tips emottages tacksamt... // bondenpaavo... M535i slö med automat?? Skulle inte tro det. |
|
|
bondenpaavo: På alla M30-motorer (70-talsmotorer) som jag plockat isär har det funnits gängor i vipparmsaxlarna att fästa glidhammaren i! I änden på vipparmsaxeln har det alltid suttit en liten gängad propp iskruvad i axeln. Proppen har haft spår för spårskruvmejsel eller hål för insexnyckel! Visserligen kan proppen ibland vara svår att få bort då den säkert är låst med gänglåsning. Jag har då alltid trott att det var omöjligt eller för svårt att dra ut vipparmsaxlarna utan att ta bort toppen men Paap Reeder har ju bevisat motsatsen (åtminstone på en E28!?). Jag har alltid tagit bort toppen och samtidigt passat på att slipa in ventilerna samt bytt ventiltätningarna Per L |
|
|
Per L: Kanske så är fallet på 70-talsmotorerna men tyvärr inte på denna motor. Inte ett spår av något som kan liknas plugg eller propp nånstans... // bondenpaavo... M535i slö med automat?? Skulle inte tro det. |
|
|
Nej nu får det vara nog. Känns som att jag har fi**ats med bilen nu utan att ha kommit nån vart alls. Det blir till att rycka toppen i alla fall och utföra en hederlig helrenovering utav grejorna. Någon som kan tipsa om bra grejor typ, vipparmar, kamaxel, ventiler och allt det andra som behövs till lämpilga priser nånstans? BMW tar 255 styck för vipparmarna tex. // bondenpaavo... M535i slö med automat?? Skulle inte tro det. |
|
|
Motornord...pröva där. M3 E30, WORTH WAITING FOR! |
|
Paap Reeder |
Hej bonden paavo! Vissa pirataxlar har inte pluggar i ändarna. Om du inte rivit ännu kan du göra så här: 1) Ta ur aktuella topplocksbultar - de måste helt bort ty annars får du inte ut axeln. 2) Ta loss vipparmslåsningarna på 1-3. 3) Press tebaka en vippa så du får fram "fri axel". 4) Tvätta den biten av axeln med exvis aceton 5) Ta fram en hård gummibit som skydd för axeln och kläm åt med en så bredäftad polygrip som går 6) Knacka så ut axeln en bit genom att knacka på polygripen 7) När du "ser" axeln i framkant tar du ett nytt tag med "oskyddad" polygrip i änden (förutsatt att du inte skall återanvända axeln) Det viktiga är att inga grader "går igenom" hela vipparmar ty då förstörs lagringen. KÖP BMW ORIGINALVIPPOR ..... annars är du strax i samma läge igen om du sätter dit pirat för 175:- istf BMW original för 225:-. Lyckas du med min metod har du sparat minst 7000:-....... men å andra sidan har du ingen ny topp då. MVH /// Paap R |
|
Paap R: Äntligen så fick jag ett tips som jag gillade. Låter som att det kan fungera och som att plånboken inte kommer att bli allt för lidande. Dessutom så har toppen gått åt helvete på reservbilen med så det börjar bli lite bråttom nu, speciellt eftersom jag jobbar i det västra grannlandet veckovis och även sambo behöver bil... Tack. // bondenpaavo... M535i slö med automat?? Skulle inte tro det. |
|
| Gammal, men ack så god tråd. Borde kunna testa Paap R:s råd angående vipparmsbytet på min 320. Tänkte från början försöka få ut axeln genom grillen, men det sitter en skiva i vägen, vilket innebär att man måste lös med hela kamdrivningen osv. Även jag har knäckt en vippa på ettans cylinder. (Verkar vara ett vanligt fel). Jag vägrar lös med toppen. Hellre borrar jag hål i torpeden... | |
|
Tjena! mr smooth....ta bort kamdrevet med remmen kvar, spänn runt remmen med plaststripes så den inte byter kugg. Sen e det bara att dra ut axeln genom grillen, hur simpelt som helst. |
|
|
Hej alla. Inte så kul nu, lyckades byta alla 12 vipparmarna samt kamaxeln utan att demontera toppen från motorn. Vad händer när jag ska justera in ventilerna? Jo det visar sig naturligtvis att jag inte kan justera in ettans avgas. För stort spel. Vad innebär det om inte att jag måste lyfta toppen i alla fall för att byta lite ventiler och annat kul. Man lär så länge man lever. // bondenpaavo... M535i slö med automat?? Skulle inte tro det. |
|
ormen |
Trebor: det är för f*n kedja på M30 motorn! |
|
Ormen mr smooth har en 320. dela rem på den va ? =) Hur fulländat ditt liv än kan verka, finns det alltid plats till en stor kall öl... /Stefan F |
|
|
ormen...."det är för f*n kedja på M30 motorn!" Så ja...ta ett djupt andetag nu :) |
|
ormen |
áhhh, sorry... trodde det gällde M30:n... var inte meningen o "svära" |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.