AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.916

Hur vanligt med sprucken M30-topp?

Sida 1 av 2
ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
Har hört att det är vanligt med spruckna m20-toppar.
Men m30 pratas det inte så ofta om.
HAr dock monterat en topp som jag starkt misstänker är sprucken.
Har monterat toppen enligt konstens regler, men den blåröker som ett as, trots att jag ställt ned laddtrycket till det minsta möjliga, typ 0.2-0.3bar..
även när jag står stilla på tomgång så rycker det som om hela avgassystemet var fullt med kolsyre-is :P (fast blått)
Jag får även en hel del vatten i oljan.
i avgasrören finns det olja också.. så en hel del olja flyter ut i avgassystemet...

så nu ere bara köpåa ny packning igen å kasta på den gamla toppen som var hel.

TwinTurbo=Twice the fun :D

sp
185
spretten
X5 4.8is -04
316Ti -03
Ja, jag undrar också det!
Har kört omkring länge nu med högt kylvattentryck, får lufta termostathuset minst en gång per dag.
Det har två gånger hjälpt att dra toppen hårdare!
Har inte haft tid eller lust att lyfta och se efter om det är topp eller packning som gått.
ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
men får du vatten i oljan då?

li
462
limmet
E30S50 turbo 814hk 1075nm
Blåryker den e det oftast ventiltätningar eller kassa oljeringar, jag har svårt att tänka mig att det e toppen som orsakar blåröken

Mvh Limmet

Www.Limmet.se
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Hade du planat toppen då?
Annars brukar packningar gå

ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
toppen skulle enligt utsago varit nyrenoverad vid montering, inslipade ventiler, planad osv.
å den gick dåligt från början.

ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
allt började med att jag åkte med min bil, laddade lite mkt och fick troligtvis nån spikning. Bilen började ryka och jag fick olja i vattnet.
Jag rev av toppen, köpte ny packning, monterade en annan nyrenoverad(sa han jag köpte den av) topp, drog åt med 60nm väntade 20minuter, drog 35grader, varmkörde, drog 35grader till. allt enligt haynes verkstadshandbok.
Körde, med endast grundladd, 0.2-0.3bar
efter ett par sekunder kommer oljeröken. Det ryker som om det var dieselinsprutning i grenröret.. mycket alltså.

Idag åker jag å köper ny packning och nya bultar (köper nog 12.9 iställer för sträckbultar denna gång.

vilket moment ska man dra med när man inte har sträckbultar?

kommer montera min gamla topp nu igen, dock med nya ventiltätningar. den verkar ju tät iaf.

svintoleffe
Jag tycker det låter som om tätninfgarna är slut, då får man b lå röken.

Bmw-Power

MVH Leffe
ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
men man får inte vattnet i oljan, som jag har fått..

Ol
261
Ola-gut
86` M535 Turbo
ekblom: Jeg trekte 100nm med 12.9 bolter etter anbefalinger fra flere.. Tror ikke jeg ville trekt så mye mere enn det..
Ol
261
Ola-gut
86` M535 Turbo
ekblom: Jeg trekte 100nm med 12.9 bolter etter anbefalinger fra flere.. Tror ikke jeg ville trekt så mye mere enn det..
Jag har provkört min idag och jag har inte dragit min topp efter vad som rekomenderas utan jag har dragit min 100nm. och det verkar funka än så länge fast bara med 0,8 i ladd och dåligt mappad.. men jag har kört med 1,5bar och en fruktansvärt misständande motor.. men följden blev ju en blåst packning som stack ut 1cm utanför blocket=)
ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
hehe!
men nu har jag ett par splittter nya bultar på hyllan, å en ny packning. allt av märket elring. Kommer byta topp till min gamla, tyvärr... har sett massor av fördelar när jag jämfört gamla å nya m30-toppen.
*Större förbränningsrum = lägre komp
*Större insugskanaler och större insugsventiler = mer luft vid mindre lyft, vilket är bra om man åker turbo och vill ha en snäll kam.

Jag håller på med turbo konvertering till min M535I
då vill jag veta om jag ska köra med orig topp bultar (sträck) eller ska jag köra med 12.9 ?

Hur mycket våga man ladda med original sprut ?
bilen måste ju provköras ordentligt innan mappning
våga man köra med 0.5 bar utan att röra bensinen ?

Kör:
Opel calibra Turbo
Bmw 520i
Ol
261
Ola-gut
86` M535 Turbo
Ikke lad 0,5 uten ekstra bensin..

Jeg lader 0,5 med 4 bar bensintrykk, og to kaldstart dyser nå.. Og bilen går helt ok! 13.87sek på g-tech comp..
Lader jeg 0.6-0,65 får jeg tenningsbank (spikningar) uten å øke mere bensintrykk..
Okej då får jag väl köra med helt öppen waste gate då
men med justerbar soppa regulator ska jag väll kunna köra 0.2 eller nåt (måste ju prova o se om det fungerar överhuvudtaget)

..//zacka

Kör:
Opel calibra Turbo
Bmw 520i
ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
arp-bultar eller motsvarande är nog det bästa.. verkar det som.
kollade vad firman "sivert skruv" skulle ha för 12.9-bultar.. ingen kul historia.. först ville de ha 240kr styck!!! (x14=3360), lyckades dock förhandla till mig 50%rabatt.. men det vart för dyrt ändå. då kan man lika gärna köpa arp pinnbultar, vilket jag tycker är en fördel. men det får bli en annan gång.. känner på mig att det kommer en sån :P

Al
423
AlpinaJimpa
Alpina B7 turbo
M5-92b 3.8
520i-85
ARP i kombination med Biturbo-packning e en lysande lösning.

jimpa
ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
men också en DYYYYYR lösning.. är för tillfället arbetslös och börjar få slut på pengar.. vill ju inte ta av besparingarna till att köpa bildelar.. måste ju ha råd att flytta hemifrån nån gång också...

Al
423
AlpinaJimpa
Alpina B7 turbo
M5-92b 3.8
520i-85
Jo, d e sant, det kostar ju en hel del, men skönt att slippa lyfta toppen en gång i månaden...

jimpa
o-ringa så håller det finemang med orginalbult och packning! jag kör då med vanliga bultar i min m10 och har inga problem... bör funka bra på m30 också!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.