AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
28.294

BMW vs. Saab!?

Sida 8 av 12
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Perran:
Ja visst kan man tycka att 9-5 aero kombi är en fantastisk allroundbil. Jag tror nog att det finns många som tycker att 9-5 2,0 t kombi är en vettigare allroundbil, eftersom den extra knuffen i aeron inte kan motivera det ökade priset.
Min poäng är att det inte är så meningsfullt att tala om bra allroundbilar, eftersom det är individuellt vad man söker hos en sådan bil. Du verkar lägga stort värde vid acceleration, det finns nog många köpare av allroundbilar som inte bryr sig så mycket om det.
Det är kanske lättare att säga vilka egenskaper som inte skall förekomma på en allroundbil.
Jag kör gärna mot dig Haglund2306.. skulle vara jävligt kul att testa bilen på bana!
När tror du att det blir anderstorp igen???
Lite (?) mer grejer:

" 4 220 cc spridare från VW Golf GTI -01
* LMM från BMW 535
* Oljekyl sprillans nytt från BMW M535 -87
* Luftfilter BMC F1 som skall demonteras och modifieras till CDA-box med hjälp av kolfiber

Saker som är beställda och på väg:
* Komplett uppsättning polyurethanbussningar från Powerflex

Saker som skall åtgärdas under vintern och som spånas på:
* Värre bromsbelägg runt om
* Stålomspunna bromsslangar (finns i huset vid garaget)
* Anslutningar, oljefilteradapter, slangar till oljekylprojektet
* Kamaxlar
* Mera lättning!"

Haglund: Ja min bil har körglädje inkl. väghållning, varför är det så svårt att tro? Jag har 10-tals BMW jag kan jämföra med.

Jag kör en 16 år gammal häck som är lite bonntrimmad, men som sagt orginal i chassiet.

Hej

Fast`n Loud Turbo Proud.
Nockenwelle: Jovisst kul med acceleration, men det är ju inte FWD-s starka sida tyvärr. Iaf inte från stillastående. Utan med rullande start eller helt enkelt när man ligger på motorvägen är det skönt med turbo.

Hej

Fast`n Loud Turbo Proud.
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Perran_:
Läs på nytt. Det är inte monterat. Läs längst ner hur bilen är i dagsläget.
Mycket prylar på garagegolvet dock.

Baloo70:
Som sagt, förmodligen nästa onsdag. Annars onsdagen efter. Håll utkik på rejsa.nu. Där annonseras det alltid ut.
No
5.161
Nockenwelle
Perrran: det är inte så svårt att tro att din bil har körglädje inkl. väghållning, för dig. Vi (och här tar jag mig friheten att svara för Haglund, huta åt mig om det behövs Haglund) har bara lite svårt att tro att vi skulle uppleva saken på samma sätt. Nu minns jag inte vilken modell du har, men om det är en sexton år gammal saab finns det inte så många att välja på, 900 eller 9000. Jag har kört bägge, det var länge sedan, men var inte imponerad då, och sedan dess har mina krav höjts, inte sänkts.
Allt beror på vilken måttstock man har. Med den måttstock jag har så har ingen saab imponerat väghållningsmässigt. I dag skulle jag vilja säga att Volvo har bättre (mer sportiga) vägegenskaper än saab. Finns andra familjebilsmärken som också är bättre än saab, t ex har Ford sådana modeller.
Jag har en 900 Aero, som är sänkt och har sportfjädrar osv från fabrik. Jag har många BMW-s som måttstockar, och i många fall har min Saab bra väghållning vid jämförelse. Och som jag nämnt tidigare har jag inte brist på erfarenheter av BMW, snarare tvärtom.

Ja helt klart verkar det som om helvetet fryser innan jag har bra väghållning samt körglädje i Saaben enligt er.

Kanske inte var så mycket körglädje när den var orginal men det räckte. Nu efter mina mods så är den ännu roligare.

Hej

Fast`n Loud Turbo Proud.
No
5.161
Nockenwelle
Saken är den att de saabar jag kört har ofta känts bra, men de klarar inte att generera det där riktiga greppet på asfalt. De fungerar bra upp till ett hyftat tempo, men när jag kör en saab så är det bilen som sätter gränsen, när jag kör BMW:n så är det oftast jag som är gränsen.
Saaben kan jag köra på gränsen direkt. BMW:n måste jag däremot anstränga mig mycket mer för att nå gränsen, så mycket att det är bäst att söka gränsen på bana.
Jag har inte kört så mycket på bana med bil, däremot en hel del med MC, inte minst på Nürburgring, där man också kunde mäta sina krafter med en hel del snabba bilar (ofta körda av duktiga förare, t ex testförare för däcktillverkare). Redan för femton år sedan avverkade jag ringens Nordslinga 9.11, vilket var en klart gångbar tid för en 600-kubikare på den tiden. Som sagt visserligen med MC, men man fick ganska bra koll på bilarna där också. Senare har det blivit en del körninging på svenska banor med bil också, inte så mycket som jag skulle önska, men det har i alla fall gett en del erfarenhet att bedöma vägegenskaper.
Visa användare
43
AeroGirl
Z3 2.8 Roadster -98 :D
LittleGoddess:
Ja, kul med en tjej!!! =) Hej! *vinkar*
Ja man får väl låta de små barnen hållas då! Hehee
Har du kört en Z3 ngn gång??
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
AeroGirl: Har du långt till den dära 2,2:an som du berätta om? För jag tycker du borde ta dig tiden och åka dit och eller till en likvärdig och pröva! Bättre uppfattnig än så går ju inte att få!

Haglund2306: Skulle vara trevligt att på nån söder resa få komma förbi och ta en glutt och om tid ges även kanske ett åk? Tänkt länge och väl på en 318is.. men nu så klatade jag bort mitt race cert så jag skjuter det till framtid för stunden!

Rolig diskussion i övrigt.. men vad som är orginal och inte för Er alla går då verkligen isär =) hehe... Och för Er som vill åka på MIDLANDA så är det pröva på varje Onsdag kl 19 Fram till och med Augusti om jag inte minns fel! ska hitta länken år Er igen så ni även har med Er allt som krävs!

__
Länk
Kan man det? Humma, se om du hittar nå mer info om det.

Gonatt

Fast`n Loud Turbo Proud.
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Jo då.. Privata intresenter som tagit öve roch vill att vanligt folk ska få köra på bana och pröva på 200m rattlåsracing! Så nedan på länken står det mera info.. Men glöm inte att läsa de obligatoriska tillbehörena för att få köra!

Länk

__
Länk
Aero: Nope! Men åkt! Fast jag provkörde nyligen en M3:a, en E36:a. Lite trött och sliten men ack så rolig. Fick påminna mig hela tiden om att det inte var min bil. Bilhandlaren lämnade över nycklarna med ett flin och kommentaren "Nu tar DU det lugnt!" Tror han känner mig för väl.
Kan bara tillägga att vem tusan behöver karlar och sex när det finns sådana bilar!!!!! =)

Fast det är synd att kalla killarna för små barn. De är bara väldigt sålda på Bmw precis som jag. =)
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Sex eller sexa, ja det är frågan?
/A
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
theprophet:
Du är jättevälkommen att titta ner på våra banträffar! Självklart får du dig en åktur om du så vill! Bara att säga till så ordnar vi det!

Det gäller även er andra. Känner ni för att kika förbi och ta en sväng med er egna bil eller bara vill kika eller åka med så säg till. Ni är jättevälkomna.

Aerogirl:
Om du så önskar så kan jag visa dig vad jag menar med mer känsla i en BMW om du kikar förbi Anderstorp när vi har banträff. Bjuder på åktur. Förhoppningsvis kan jag övertyga dig. :)

Jag annonserar ut här under träffar när det börjar närma sig. Bara att hålla utkik!
Visa användare
43
AeroGirl
Z3 2.8 Roadster -98 :D
Haglund:
Åker jätte-gärna med en tur på bana!! =)

Baloo:
Ja jag tar gärna en tur i din M3:a nu till helgen.. har ändå inga särskilda planer.

Sigdarve:
Kul kommentar!! :D

Little Goddess:
Varför måste man välja!?? ;)

Turbo-power!!
Aero: Ja, egentligen varför!? Det bästa av båda världar måste vara perfekta medelvägen! ;)
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
AeroGirl: jag har kört z3 i flera år och tycker mig nog veta vad jag talar om när jag beskriver körglädje. Det är rejält annorlunda känsla i en äldre 911 jmf med en z3, om det sedan är just den känslan du letar efter, ja, det kan du bara svara på själv. Kostnadsmässigt behöver du inte lägga särskilt mycket pengar för t ex en SC från 80 nånstans.

men - to each his own :)

mvh
Anders

PCS #8050
Aerogirl det låter bra.. då ses vi till helgen då ;) Ska kolla upp nu vart vi kan provköra en Z3à..
Aerogirl va knepigt det var då..Fan ringt runt och kollat bilfirmor i området och det verkar ju skitsvårt att få tag i en Z3 från bilhandlare så man kan provköra.. =(
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.