|
Sida 5 av 12
|
|
|---|---|
|
Ja, men tyvärr bara en 9-3SS å de har man ju kört förut.. :-/ Någon som vill låna ut sin Z3 åt mig i 20 minuter!?? =) Turbo-power!! |
|
|
Jag skulle nog vilja påstå att en motorstark(eller motorsvag för den delen) Bmw med DSC är så nära ett av världens underverk man kan komma. De är helt enkelt onödigt effektivt vid halt väglag. De antislirsystem som saab och volvo kör med stryper nästan all motoreffekt tills greppet till hjulen återfinns, Hur användarvänligt/effektivt är det när man får sladd i en sväng? De gånger jag kört tex 9-3 och 9-5 aero och antislir systemet gått in har man blivit tvungen o slå av det för att inte slå näsan i ratten. Bmws system är helt enkelt 100 gånger mer sofistikerat. Här finns info om BMWs DSC: DSC, Dynamisk stabilitetskontroll , är standard för alla nya BMW. Systemet reglerar kontinuerligt stabiliteten hos bilen och kan direkt korrigera tendenser till instabilitet, som understyrning eller överstyrning. Genom mätning av hjulens varvtal, tväraccelerationen och girhastigheten avläses i vilket tillstånd din BMW befinner sig och hur den rör sig. Värdena jämförs med rattutslaget och gaspedalens läge. I samma ögonblick som sensorerna upptäcker en tendens till minskad stabilitet, aktiveras effektiva motåtgärder, som återför bilen inom säkra gränser. DSC ingriper då i motorstyrningen och sörjer dessutom vid behov för att hjulen bromsas individuellt. Detta sker inom loppet av några millisekunder. Bilen stabiliseras och tendenser till sladd förhindras direkt. När DSC griper in i körningen, görs föraren uppmärksam på detta genom en blinkande lampa på instrumentpanelen. Systemet kan naturligtvis kopplas ur, när föraren så önskar. DSC inkluderar för de flesta BMW-modeller DBC, Dynamisk bromskontroll , och ASC+T, Antispinnkontroll . För vissa modeller ingår även DTC, Dynamisk väggreppskontroll . De fyrhjulsdrivna modellerna har även Automatisk differentialbroms, ADB-X , och Hill Descent Control, HDC . Antispinnkontrollen för dessa modeller heter ASC-X och påverkar alla fyra hjulen. För BMW X3 och X5 utrustade med dragkrok ingår även Stabilitetskontroll för släpfordon i DSC. De som gör de så väldigt bra är framföralllt att de är flera system som arbetar ihop. ASC+t tillsammans med DSC tillsammans med CBC gör de VÄLDIGT tryggt att ge sig ut även i tex Sånt här väder som jag gjort i vintras: Länk Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
| Aerogirl kom till Borås så kan vi åka upp till Auto 7H och testa lite BMW`s.. Fast annars så kan ju jag komma till dig i helgen så kan du få köra lite M3 om du vill..? o()o | |
|
Haglund2306: bara att du ens funderar på en VW försör nästan inlägget, iofs så är det gammla 9-3:an du kollat på och den ka njag hålla med om att den kanske kan vara lite tråkig om vi inte sncakar aero. men en vag bil är att gå över gränsen, körde passat för 5 år sedan, köpte den ny och efter 1½år började den rosta vid tank locket (!!!) vilket de senare vägrade ta på garantin, blir a l d r i g mer en vag bil hur bra audi än må vara. Men har du kört 9-3ss??? är med lätthet den absolut roligaste fwd bilen jag har kört, mkt tack vare dess bakhjul som hjälper till och svänger när det hettar till på vägarna. sen så förstår jag inte varför du skall ha en rolig och en tråkig bil(passaten) när du istället kan ha 2 roliga bilar, pendlar bilen i form av en 320D är rolig så det räcker och har inga som helst problem att få upp smilbanden till max, hade den vart större så hade jag köpt den, men nu blev det en 9-3ss diesel istället och jag har inte ångrat valet en enda gång |
|
|
OK Baloo, du verkar lagom sjuk så det kan nog bli riktigt skoj!! ;) Vill även gärna provköra din M3:a för att se om den är så slö som det verkar på vissa av dina inlägg......... :-P Turbo-power!! |
|
| Jag har väl aldrigt sagt att den är slö men jämfört med din Aero så kanske den kan verka trött men det märker vi..=) Vart bor du då? Är ledig hela helgen så jag kanske kan åka till dig..?? *matar hästen* | |
|
Tjao, men VW har väl inte direkt nå bra rykte? Iaf VAG-koncern. Åker hellre Saab. I mitt fall så är en 318 E30 "den direkta motsatsen till lekbilsämne i min värld" :) Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
| Perran. Själv föredrar jag att köra istället för att åka. ;-) | |
|
Hehe ja, köra då :) Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
Jag vet om att VAG-verkstäderna inte är mycket att hänga i granen, och framvagnarna är det problem med, men det är något jag kan tänka mig att ta. Komforten är exeptionell, allt sitter där det ska och det är känsla i grejerna. Tyskt helt enkelt. VAG-koncernen om några (Audi främst så klart) är ju om några kända för bra komfort och avslappnande bilar. Något som 93:orna inte kunde skänka mig. De känns nervösa utan att på något sätt vara roliga om du frågar mig. Dock håller jag med om att den nyare generationen är betydligt mycket bättre, men än har de en lång väg att gå. Perra_: Alla har vi olika prioriteringar. Jag kör hellre en bil med lite hästkrafter, lite vikt och bra balans än åker en med mycket effekt inkl. laddlagg, övervikt och framhjulsdrift. |
|
|
Baloo: Stöter du på mig eller!!??? Är det en dejt!?? Turbo-power!! |
|
|
Jag har icke mycket lagg, icke mycket effekt men kanske lite övervikt. Men den är liten och lätthanterlig, smidig men hyfsat snabb. VAG måste vara bland det sämsta människan skådat. Dom har t om lyckats skrota fel bil förra vintern. Här i stan har deras verkstad kanske sämst rykte av alla bilmärken. Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
Ja det gör jag Aerogirl.. Jag behöver en tjej som gillar bilar.. alla andra brudar kan fara åt h-vete!!! Vart ska vi ses då? ska vi köra rejs med eller ska vi bara hångla och provköra BMW`s?? |
|
|
Perran_: VAG får vara hur dåliga de vill. Det finns en verkstad i närheten (3 mil) som är bra. VAG i Kinna är BRA. Det är sant. Åker inte till VAG Borås. Därmed är mina problem med det ur världen. Om inte de skulle funnits i Kinna hade jag funderat mer över köpet, men det hade helt klart inte blivit en Saab. Hellre ett japcrap som Subaru eller liknande om jag än skulle spy på inredningen varje dag. Det hade jag dock förmodligen gjort även i Saaben, men det är väl bara jag. |
|
| Visas den här tråden i "va med i tv"? Ni vet den där kanalen som är skitkass och ungdomarna kan chatta med varandra. Vissa likheter... | |
|
Ni$$e: Jag funderar inte över en VAG. Jag äger en Volkswagen. Inget att fundera över. Jag funderade väldigt kort när jag kom fram till vad jag hade att välja på. Att köpa en Saab var inte ett alternativ. |
|
| Det skulle behövas en ny tråd.. BMW dating... =0) | |
| Haglund2306 bor du också i Borås =) | |
|
Baloo: Allt eller inget!!!! Å ni andra; Om jag hade funderat på en VAG, Porche, eller ens en snygg Corvette så hade jag väl inte ställt frågan som jag gjorde!!! Eller hur!?? Ni får prata av er någon annan stans! Turbo-power!! |
|
|
Haglund: I dom 2 sista inlägg från din sida har du gjort klart att att Saab inte var ett alternativ. Vad ger det att säga det 2ggr efter varann? & vad ger det att spy galla över Saab och japs? Japs om några har väl bra kvalitèt? Konstigt förresten att du spyr sån galla över Saab, när du tidigare skrev att valet stod mellan Passat och en Saab. Dubbelmoral måntro? Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.