AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
28.298

BMW vs. Saab!?

Sida 4 av 12
räknar du in allt som får en bil att (lagligt) gå fram på våra svenska vägar så är det inte lika roligt längre, hur kul kan det vara att betala föräkringen på en M3:a om am nbor istorstad? en M3 E36 första (M3 modellen?) är faktiskt riktigt läcker och har kommit fram till enligt vissa tidningar att du får ge ungefär 80-100k för en hyfsad sådan, då ställer ja gmig frågan är det värt 80-100k för en nästan 15 år gammal bil?! och när du väl kommer fram till att 200hk som den första modellen hade inte tar dig säkrskillt fort fram på våra vanliga vägar så är du fast, köpa avgasystem från ferrita för 25 000 å få 15hk är ju jätte kul. Så länge det inte är bankörning vi snackar om så väljer jag saab i alla lägen, är en mkt bättre vardagsbil som om du är lagd åt det hållet inte alls är speciellt svår att skrämma redigt med liv i
Visa användare
43
AeroGirl
Z3 2.8 Roadster -98 :D
Inte ens mitt A/C Schnitzer avgassystem kostade 25.000:-
och du köpte med racekat? 50" sista 5cm kostar inte mkt ;)
kompisens 3" + racekat kostade runt 24000 till en MB 190E 2.5-16 , en vansinigt fin bil men har BMW syndrom INGEN TURBO!
Varför tävlar inte SAAB i STCC? nån som vet?
inga pengar, är ganska säker på att så är fallet ;)
just fan tänkte inte på det.. ;)
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Aerogirl:
Köp du en BMW! Du blir säkert inte missnöjd!
Köp gärna en M-bil! Det är härliga bilar! Men kolla först likviditeten för dom är dyra att köra och äga!

Själv har jag haft BMW i 25 år. Bla en M5 -95 och hade bestämt mig för att byta den till en E39 M5. Innan jag hann införskaffa en hade jag dock ett par diskussioner med en av dessa härliga centralbyråkrater på BMW i Stockholm som gjorde att jag ångrade mig!

Sedan snubblade jag över en 9-3 Aero -00! En bil som jag för två år sedan aldrig någonsin skulle kunnat tänka mig att köpa. Om denna tycker jag nu att:
- man får mycket "fart" för pengarna
- det är härligt att man har råd att köpa nya däck
- det är härligt när man tankar
- det är härligt när man betalar försäkringspremien
- det är härligt att känna draget vid användbara varvtal och slippa (tok-)varva för att något skall hända.

Sedan tycker jag fortfarande att en motorstark bil skall vara bakhjulsdriven (eller 4-hjulsdriven) för det gäller att "hålla i" ratten när man trycker på gasen. I dubbel bemärkelse.

Icke desto mindre kan det nog bli en SAAB till nästa gång jag byter bil.

Per L
>Baloo70
Tydligen har deras profilering varit att dom bara kör med turbosnurror. Det är vad jag vet ej tillåtet i STCC. Kanske dom kan sätta igång nu då dom har släppt en "gubb-Saab", alltså 1.8i.

Sen tycker jag personligen att framhjulsdrift är bättre generellt sätt under normala förhållanden (alltså inte på strippen eller bana). Min fars Merca är inte rolig på vintern kan jag säga, och härom dagen då jag under en omkörning fick kast på bilen och vattenplanade är jag övertygad att om jag hade åkt bakhjulsdrivet så hade baken kommit farande och jag hade åkt i diket.
apanaero:
Kan tipsa dig om att det finns någonting som heter DSC, att bakhjulsdrift och vinterväglag inte går ihop är en gammal myt som idag bara är struntprat.
DSC förklarat:
Länk

Kan vidare rekommendra ett avsnitt av Topgear när de provar, framhjulsdrift mot fyrhjulsdrift mot bakhjulsdrift...

/Wille
WilleW>
Jaha ja. Nationalencyklopediens lexikon? Det är ju som att säga att TCS skulle hjälpa till att få ner hjulen i backen på alla monster till 9k Aero som finns. Mycket snack och lite hockey är vad det är :p. Jag ska dock retirera tills jag provat det själv.
apanaero:
Mycket snack och lite hockey är det med SAABs tekniska framsteg iaf. Här kan du läsa lite om antisladd i praktiken:
Länk
apanaero:
Man kanske inte ska uttala sig innan man har testat och vet något om saken överhuvudtaget?
Rekommenderar det starkt till nästa uttalande...

/Wille
Flåklypa>
Jag sa aldrig att antisladd skulle göra saken SÄMRE. Jag står dock fast vid att en framhjulsdriven bil ÄR bättre på vintern, och det lär inte förändras av "DSC" (om det inte är världens 8:e underverk dvs). Likväl är en framhjulsdriven bil, generellt sett, hopplöst understyrd när man ska leka på bana.

Oavsett vad du tycker om Saabs tekniska framsteg så är detta är inget "personligt" Beemer-angrepp. Inga taggar utåt nu Flåklypa. :p
WilleW: "Man kanske inte ska uttala sig innan man har testat och vet något om saken överhuvudtaget?"

Har Stockholmspojken ens upplevt en riktig vinter? Jag sitter, faktiskt, med förstahands-erfarenheter hur det är med _moderna_ bakhjulsdrivna bilar med alla gadgets beträffande olika antisladdsystem. Framhjulsdrift är bättre, även mot en bakhjulsdriven bil utrustad med "världens 8:e underverk".
FWD har klart bättre förutsättningar till att vara den säkrare (och snabbare) vinterbilen, men får jag välja mellan en FWD helt utan hjälpmedel mot en RWD med DSC (antisladd) så tar jag RWDn.
Aerogirl: Ja det kan bli snordyrt att äga en M-bil, satsa hellre på en "vanlig" Z3 eller behåll Aeron. Visst, M3-orna sjunker väldigt mycket i pris nu och du kan säkert hitta en fin M3 E36 under 100k. Men vill man lägga ut så mycket pengar på en gammal bil som är såpass vanlig? Om jag skulle välja, skulle valet hamna på en Corvette C4. Visst dom är i de flesta fall äldre än M3 E36, men oj så ovanligare samt snyggare. Dessutom väldigt trimvänliga motför en från fabrik hårdtrimmad sexa.

Ni$$e: Det stämmer hyfsat bra, det behövs ganska dyra BMW för att hänga på Saabarna ute på vägarna.

Hej

Fast`n Loud Turbo Proud.
apanaero:
Nämen, nu läste du ju inte vad jag skrev, uttala dig inte om du inte vet vad du pratar om... ;)
"Stockholmspojken" har kanske haft egna 13 bilar med olika karaktär, jag kanske har kört framhjulsdrivna bilar med antisladd och tycker att kontrollen är lika med 0 i en framhjulsdriven bil med antisladd? Jag kanske har kört fler bilar än de 13 som jag ägt i vinterväglag? Jag kanske var uppe och körde en hel del i Vemdalen i vintras med min 3-serie, med DSCIII och det kanske rent hypotetiskt var en total känsla av kontroll, typ när man fick släpp i en bred modsträng...
Uppenbarligen har du inte riktigt växt till dig och har något komplex, eftersom du inte vet någonting om mig heller skulle jag vidare tipsa dig om att inte uttala dig allt för mycket om mig heller...
BTW. tycker jag att SAAB gör riktigt sköna långfärdsbilar, som är snygga, har sköna säten och drar förvånandsvärt lite bensin. Skulle lätt kunna tänka mig en -04 9-5 Aero Kombi som familjetransport.

/Wille
en BMW disel som pendlar bil och en Saab som finbil:) blir int emkt bättre, där e en kombination som jag mkt väl skulle kunna tänka mig, och med största säkerhet kommer att ske:) men saaben kommer före bmw:n ;)
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Ni$$e:
Om vi säger såhär då. Jag har en lekbil och en vardagsbil. Lekbilen skall vara lätt och förbannat rolig och vardagsbilen skulle vara tråkig och komfortabel och dessutom gå billigt.
När jag skulle köpa vardagsbilen kollade jag på marknaden vad det fanns att välja på. Efter diverse bortfall p.g.a. fördomar (jag köper inte ett japcrap m.m.) så fanns det två bilar kvar att välja mellan, VW Passat 1.8t och Saab 93 Ltt. Då åkte jag raka vägen och köpte en Passat. Har inte ångrat valet en enda sekund.
Jag skulle personligen aldrig kunna tänka mig att köpa en 93:a av den gamla generationen i hela mitt liv. Varför? Jag har kört sådana. Det finns oerhört mycket bättre bilar som bruksbilar i mina ögon och jag skulle aldrig i hela livet försöka ha kul med en sådan. Alltså har jag en BMW E30 som lekbil och en Passat 1.8t som bruksbil. Saab står som raka motsatsen till körglädje i mitt lexikon.
Jag säger inte att Passaten är rolig nu, för den är skittråkig, men den känns som en hel bil i jämförelse med Saaben som jag personligen tycker saknar allt var karaktär, stabilitet, lugn chassiesättning och kvalitet heter, m.a.o. allt jag kräver av en vardagsbil. Och som sagt så är Saab den direkta motsatsen till lekbilsämne i min värld.

Tillbaka till ämnet:
aerogirl: Har du varit ute och provkört något i helgen?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.