|
|
|
|---|---|
|
Körde bilen på tomgång med AC'n på högsta & öppna dörrar igår för att testa kondensor fläkten. Den fick gå ett bra tag, men kondensorfläkten gick aldrig igång. Motor tempen normal, men högtrycksgivaren borde slagit till. Tänkte som första test kortsluta anslutningen till givaren för att se om fläkten fungerar överhuvudtaget. Men blev lite osäker, 4 ledningar in. 2 svarta, en brun en blå. (Om jag minns rätt ;) Någon som vet vilka av dem som ska kortslutas? | |
|
Jag vet tyvärr inte vilka kablar du ska kortsluta, nån med elschema får svara på det, men jag tror fläkten ska gå hela tiden när ac:n går, den ska öka farten när pressostaten(givaren) slår till vid ett visst tryck. //Mvh Simon |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Du ska inte kortsluta något alls !!!!. Fläkten styrs inte enbart av tryckgivaren utan också av en tempgivare i kylaren som sedan även använder motorelektroniken mm även bilens hastighet har inverkan på fläktfunktionen, så försöker du bygla nått , du kan göra mera skada än du anar. Fläkten behöver inte alls gå bara för att du slår på AC, det avgör det avgör givare och elektroniken, samt även det minne som finns lagrat då du stänger av bilen, fläkten kan även gå efter att du stängt av bilen vid behov. Enda möjligheten är möjligtvis att skilja bort fläkten helt från systemet och köra fläktmotorn med 12 V direkt . ///MVH Hasso Länk |
|
Haha, Hasso vad skulle vi göra utan dig ;) Är en relativt passiv forum anhängare, och allt som ofta så bländas jag av dina lysande inlägg. En stor eloge (rentav ett fyverkeri) till dig. Jag hoppar kortslutningen (var rätt skeptisk från början). Märkliga var att den som sagt under testkörningen (trycket var uppe på 15bar) inte startade. Men håller utkik kommande varma dagar om den går igång eller ej. |
|
|
Okej hasso du har säkert rätt, men inte "bör" det ju göra skada om man byglar rätt kablar till pressostaten? För den sitter ju i serie helt enkelt och slår till och från enligt det givna trycket på givaren. Men som du säger så styr fläkten av en massa andra faktorer också, men personligen tror jag inte desto mer händer om man byglar, men Garga gå inte å gör det ändå, bara för säkerhetsskull! :) //Mvh Simon |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Xtracrispy: Visst allt går, men inget för amatörer, jag vet även "proffs" som gjort misstaget på en MB med steglös kondensorfläkt. Du kan få elektronikhaveri om du skickar in fel signaler vid fel tillfälle, och det är inte säkert att du bara kan bygla två kablar utan måste bygla flera och dessutom i rätt ordning, för att elektroniken ska "fatta" vad du hålls med. Elektroniksystemen är så intigrerade i varandra, så micklar man så kan det få följder som man inte minst anar. Kolla bara på säkringslistan, hur "idiotiskt" man har parat ihop säkringarna.Går en säkring som är till bromsljuset, så tänds även airbaglampan :)) så du måste åka och reseta, blir det kortis i oljenivågivaren, så säkring 15 går, så startar inte bilen pga växellådsmodulen ligger på samma säkring, ger då inte "klart för start" i P och N läge på en automat, generatorn kan även lägga av mmmm. Jag tycker inte det är speciellt intilligent genomtänkt och konstruerat .(E39) Då kanske du förstår vad jag menar. Jag har läste en hel del scheman och systembeskrivningar i Bentleys bok och lite mörkrädd blir man :)) ///MVH Hasso Länk |
|
Hehe okej då förstår jag, har bara en gammal e34 själv! Du har nog rätt, jag tvivlade inte på det. Hade ingen aning om att det var så tokigt konstruerat på en e39, det ju helt ologiskt enligt mig iaf angående det du skrev om säkringarna. Men 12volt direkt till relät till fläkten (om sådant existerar, men det bör det väl?) ska ju funka, dock bör man ju koppla bort den vanliga inkommande styrkretsen till relät! //Mvh Simon |
|
Det var mycket enklare för när allt bara var relästyrd, och varje funktion var för sig. På vår gamla MB-190.88 sitter det ju ett multirelä till alla reläfunktioner, det är början till det vi ser idag. Tappar man en inspänning, oxid på säkringarna tex som är rätt vanligt, till tex blinkersen, så den blir ur funktion, så blinkar det i taket istället när man lägger till blinkersspaken ( bältesvarnaren som blinkar i taket :)) Tog en stund innan jag fick ihop det schemamässigt :DD ///MVH Hasso Länk |
|
Hehe, det där lät ju riktigt roligt :) Förstår inte varför alla biltillverkare ska krångla till allting? det är väl för att vi inte ska kunna fixa/skruva själva, utan måste in på en verkstad. //Mvh Simon |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.