|
|
|
|---|---|
| Tjena allihopa har 14 tums org. fälgar till min e30 och en upsättning vinterdäck som är riktigt gamla,som passar på dom fälgarna men som ser sjyssta ut.. min fråga är om det är värt att sätta dom på fälgarna eller ska jag slänga dom??? vinterdäck är ju en ganska viktig grej till vintern, så man inte sladdar in i nån bergsvägg för att man snålat på ngn tusenlapp | |
|
Det finns en märkning på däcken som talar om NÄR dom är tillverkade. Är du rädd om dig själv/åkande så rekomenderar jag att dom INTE ska vara äldre än FEM år! Ju äldre däck blir desto hårdare blir gummit! Vilket i sin tur innebär SÄMRE fäste! Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
Precis som Micke säger är det en bra grundregel att däck inte bör vara äldre än fem år, speciellt viktigt är det när det gäller vinterdäck. Nu är detta ingen absolut gräns, det beror mycket på hur däcket har använts/lagrats. Ett däck som använts varje år börjar bli för gammalt vid fem års ålder, medan ett däck som lagrats riktigt sedan tillverkningen är i stort sett som nytt efter fem år. Har ett däck bara legat på lagret i fem år kan man alltså med gott samvete använda det ändå... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Hade gamla vinterdäck på min vinterbil detta år, men jag var tvungen att köpa nya i november. Däcken såg ut att vara i skick, dubbarna fanns kvar och slityta fanns det gott om, men tyvärr var de fullkomligt värdelösa iallafall. Kollade hur gamla de var och fick en mindre chock då jag såg att de var tillverkade 1994! Backelitpuckar kallas sånt, stenhårda utan grepp. Märkte väldigt stor skillnad då jag bytte till nya. Snåla inte på däcken, man ångrar sig då bilen ligger i diket och man har huvet genom framrutan... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.