AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.333

Vevaxelras..!!

Ki
189
Kilander
338 E30

10.32@227
Faan..!!

Att det alltid ska till å krångla när man ska iväg nånstans med bilen..
skulle iväg och mappat den nu efter nyår, men nu vet jag inte om det blir så.. för igår när jag provade lite olika startvarvtal började den låta en smula konstig (skramlade utav bara faan..) jag trodde mig veta vad det var direkt då det lät ungefär som när svänghjulet vibrera loss. men så var inte fallet. det var lite värre, vevaxeln hade gått av just innan sista ramlagret.. :-( ingen som har en bottendel till m30 3.5 liggandes..?

//Kilander

(12.3s 192km/h)
Am
569
Ambush
540i/6-94
Hur får man vevaxeln att gå av? Motorn måste ha spikat som en tok
Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"
Hej hopp där....................

Att veven går av låter ju väldigt ovanligt............. Fast det är klart att du har väl tuktat den väl..................

"Lät som när svänghjulet lossnar"................ Hmm, verkar som att du har erfarenhet av både det ena och det andra!!! *flinar*

Om det nu är så att det bara ""bara"" är din vev som är av så har jag en 86mm vev liggandes från en 3,3 maskin. Lägg ett bud.

Fick du föresten mitt mail angående bakvagnen??? Sent om sider.........

En annan sak......... Är du intresserad av ett Holset HX50 aggregat?? Lite rostigt och diverse törnar men dock helt NYTT. Pris 3500:-

//Jesper
Ki
189
Kilander
338 E30

10.32@227
nej nej..
det hände vid 5-6000 varv utan belastning.. men orsaken till att det gick sönder är en följden av en del krångel, svänghjul som låssat mm.. som i sin tur har bidragit till att det har varit väldigt dålig balans i motorn, sedan har vibrationerna gjort att den gått av.. vibrationerna har faane mig gjort så att allt möjligt har lossnat, svängningsdämpare svänghjul bultar plåtar mm..

//Kilander

(12.3s 192km/h)
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Jag har också lyckats med att få en vevaxel att gå av !
Fast det var på en orginal M10 motor =)
Jag såg ett riktigt skojigt resultat av ett vevaxelbrott i somras. Det var Turbocenters E30 som de hade skottat veven i och det roliga i kråksången var att en del av veven hade gått av så vackert att man fortfarande kunde snurra på vevstaken, men det var bara några mm kvar på var sida om staken av veven.
I det fallet kan brottet ha berott på hög belastning...
betriebsanleitung
jag körde av vevaxeln och fattade först ingenting eftersom det enda som hände var att fläktremmen flög,oljetryck osv var ok ändå,dock skramlade det,körde 70 mil med brusten vev eftersom det var inte ett rakt brott,iallafall så berodde det nog på för liten svängningsdämpare,men finns det någon ungefärlig gräns för hur många%vikt man kan ändra på svängningsdämparen?är alla bmw vevaxlar smidda?
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Alla BMWs vevaxlar är inte smidda, dom har gjutna också =(
Ki
189
Kilander
338 E30

10.32@227
tjena jesper..

jodå den är tuktad väl..

att saker och ting låssnat på min motor har jag varit med om ett par gånger, både svänghjul och svängningsdämpare..

provade att kila med extra kilar och lite andra grejer men det hjälpte inte, dessa kliptes helt sonika av.... =(

så jag blev så trött på skiten att jag toksvetsade fast alltihopa och det höll ett tag.. hehe

du har inte haft några problem med detta på din förra motor..? kan det avrit så att motorn har en så "hård" gång (kanske pga att den inte är mappad) som det har lossnat från första början..? har du några ideder..?

jo jag fick ditt mail.. tackar så mkt.!

jag har en vev på gång så det är nog inte aktuellt.. än iaf..

HX50 hmmm.. det är den stora anslutningsplattan på den lr..? kanske kunde vara intressant, till nästa bygge isåfall.. *ler*
hör av mig isf.

//Kilander

(12.3s 192km/h)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.