AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.477

Skramel problem m3 e36

ST
923
ST0FFE
E36 M3
E39 528
När jag startar kör med bilen så börjar de rasla som fan i bland. låte som ljudet kommer från området vid oljekylaren, Å ljudet låter som en fläckt slår mot plast. så jävlar skumt ljud. å de låter bra illa.. men sen kan den bli helt tyst å vara som vanligt. hittar inget fel. måste leta vidare.. någon som har nått tips? bilen är ny servad med alla vätskor..

Min bil Länk
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Kan vara kallstartsfläkten, som går igång för att minska avagasutsläppen vid kallstart.

Kommer det bara när bilen är kall?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
ST
923
ST0FFE
E36 M3
E39 528
ja de kan de vara.. att den slår mot nå plast. Hur kommer jag åt den?

Min bil Länk
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Jag hade ett liknande problem på min gamla 325:a, ljudet kom '
helt oförklarligt, dock oftast när jag bromsade. Det visade sig vara en bussning i motorfästet som var slut. Varje gång jag bromsade så gled hela motorn framåt lite granna, vilket gjorde
att fläkten tog i kylaren. Lät inte så bra kan jag säga.

/J

ST
923
ST0FFE
E36 M3
E39 528
jag har testat att hålla i fläkten, men ljudet låter ändå. ser ingen plast slå mot nått heller.. låter på tomgång och vid högre varv

Min bil Länk
gl
9
gladhen
BMW M3 -95
Jag har samma problem på min -95'a men där e d bara på höga varv det låter... vad har du kollat så jag slipper.. :D
ST
923
ST0FFE
E36 M3
E39 528
Jag har inte demonterat nått än. men de dryga är att de låter bara i bland. så de är svårt att hitta! men hur illa låter din gladhen???

Min bil Länk
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Följer oljudet motorvarvtalet, eller är det oberoende?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
ST
923
ST0FFE
E36 M3
E39 528
De har jag inte tänkt på men motorn överröstar ju efter ett tag. nästa gång ljudet kommer så får jag leta som en tok! för de ska bort!

Min bil Länk
gl
9
gladhen
BMW M3 -95
Det är varvtalsbundet... (tror jag) Är då iaf vid ca 4500rpm man hör det.. Precs som Stoffe säger ,"fläkt mot plast ljud" och bara ibland.. Skulle gärna vilja veta vad det kan vara så man slipper lämna in den på felsökning, sånt kan kosta pengar..

Stoffe: Min låter inte såå illa men man hör d rätt tydligt...
ST
923
ST0FFE
E36 M3
E39 528
Gladhen: åker jag sakt så hör folk att de låter. å under huven skramlar de på som fan, men sen kan den bli tyst!

Min bil Länk
gl
9
gladhen
BMW M3 -95
Stoffe: Ajdå, min låter inte så illa alls, den låter bara vid 4500 rpm och oftast då man släpper gasen o kopplar... Dock inte så ofta heller, bara ibland... Skulle ändå vara väldigt intressant att veta vad d kan vara...
ST
923
ST0FFE
E36 M3
E39 528
Nu har inte bilen låtit nå ialla.. kanke bra men ändå vill jag hitta vad de kan vara som lät/låter

Min bil Länk
B3 coupe
Vill ni veta vad det är som spökar. Jag har samma ljud på min bil.
Om du varvar motorn till ca: 1500- 2000 rpm och släpper så dyker det här ljudet upp vid ca:1700-1500.
Inget att oroa sig för, det är bara eran vanos, den är inte trasig eller något liknande den vill tydligen bara låta så.
Kan ju finnas undantag men är man mån om sin bil så hittar man ju dom små plastbitarna som tar imot fläkten rätt så snart.
Mr
497
Mr Vanos
BMW 335i LCI Cab -12
Kolla fläktkopplingen brukar ju för visso ge ljud när den är riktigt ett typ rorrande ljud när den frisnurrar, kanske kan bli tvärt om om den är helt slut... ?

Herr Ober, ein Autobahn bitte!
Visa användare
1.274
1BJÖRN
X5 -07 Sportpaket samt Aerodynamikpaket
Porsche GT3
Jag hade samma på min bil och det var luftslussen från spoilern som hade lossnat lite så tomgångsfläkten gick emot den.
Kolla så all plast som sitter där sitter rätt? Lossnar lätt om man är glad för o köra fort =).

B3 coupe: Det är nog inte vanosen om ljudet kommer nerifrån oljekylaren.

Mvh BJÖRN

B3 coupe
Hur vet man att det med säkerhet kommer från oljekylaren, ljud överhuvudtaget kan ju ta många olika vägar för att det ska höras tydlig.
Men jag säger inte emot någon. Det kan ju vara andra prylar som rasslar. Berättar bara vad jag har för erfarenhetert kring det då jag själv har lidit med detta problem.
Ljudet i sig är ju inget farligt men nog så jobbigt. Eller??
B3 coupe
En fundering kring det här.
Har du ac på din?
I såna fall, Kommer ljudet när den är påslagen eller helt oberoende?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.