|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Jag har letat, men hittar inte svar på min fråga: finns det någon färdig SUB/baslåde uttag i skuffen på en standard E39 eller ska man dra kablarna själv? Hur i så fall? Jag har en standard Business stereo med standard Nokia högtalare, men hörde att man kan köpa till ett uppgraderingskit med en sub, så borde inte kablarna vara fördragna redan eller läggs dem när man beställer subben? Är det nån som vet? BMW 4ever | |
|
Finns inga fördragna kablar till baslåda/steg. Du kan köpa aktiv baslåda med inbyggt steg och då är det enklast att gå in på bakhögtalarnas kablar och ta signal därifrån, ström har du i kofferten till höger ovanför batteriet sitter en el-central med lediga uttag. Finns många lösningar på detta och detta är enklast om du ska behålla orig högtalarna och bara instalelra en bas. SÖK annars på stereo forumet där finns mkt läsning. |
|
| Sök i bilstereo och gå in på www.bmwtips.com så hittar mycket godis. | |
Gasfot |
Monterade just en Bazzoca aktiv 8" baslåda i min E39 -01 som har det mesta (Nav, Tv, Växlare osv.) Det fanns inget fördraget och ej heller någon lågnivåutgång att gå på. Jag åkte in på BMW-handlaren och fick en utskrift på kabelanslutningarna och markering vilka jag skulle gå på. Spänning och jord fanns som redan beskrivits i det andra svaret. Allt fungerar bra men med två nackdelar! Dels går det inte att dra ner basen i ljudsystemet för mkt för det går inte att kompensera med baslådan tillräckligt. Det andra problemet var att cupén är för ljudisolerad så det dunkade inget. Löste det senare med att montera bort skidsäcken och båda luckorna ur fästramen och sen ha armstödet nere så blev det skillnad. :-) |
|
En öppning in i kupén är en förutsättning för att det skall komma in ljud. Helst skall högtalaren monteras tätt mot skidluckan så det inte blir en massa ljud och tillhörande resonanser i skuffen. Om du menar Bazooka i form av ett rör så blir det iofs lite svårt, detta måste ju spela fritt för att funka som tänkt. Man kan filtrera bort lite av den lägsta basen från originalhögtalarna med en lämplig kondensator eller färdigt filter, sen kan nivån regleras/höjas och du kanske får bättre balans till extra basen. Finns beskrivet i stereoforumet. FP |
|
Gasfot |
Tackar Folke. Ska kolla där! Beträffande tätheten på cupén så åkte jag tidigare Saab 95 sedan och i den blev det betydligt mera "dunk" från röret utan att ta upp några hål så man kan konstatera att man även får lite mera stoppning för pengarna! :-) |
|
Jag kopplat en baslåda med 2st 10" på bakhögtalarna på min, och ett slutsteg emellan. Men det låter som om bakhögtalarna inte får tillräckligt med ström nu, både dem och även basarna låter dåligt, skarrar och "gnistrar", precis som om de vore sprängda, fast jag vet att de inte är det... Jag har provat både mono- och stereokoppla, med och utan lågnivå filter, även med- o utan galvanisk avskiljare(som nån rekommenderade) men ingenting hjälper...Måste man verkligen byta stereon helt för att få någolunda bra bas i E39? Är det nån som vet? Vore mkt taksam! BMW 4ever Länk |
|
|
Du måste inte byta stereon för att koppla in t.ex baslåda. Men det är svårt att ge tips på var problemet ligger utan att se inkopplingar osv, jag rekommenderar dig nog att åka till någon som kan kolla och mäta på kablage osv. FP |
|
|
Tack Folke, jag tror nog att jag sticka till nån ljudaffär snarast och be dem kolla. BMW 4ever Länk |
|
|
Orginal baslåda sitter under hatthyllan så man måste inte bygga för skidluckan, vet iofs inte om det är en annorlunda hylla på dom bilarna. |
|
|
Richard: Det är inte original baslåda jag har. Men hur som helst, jag tror att jag har hittat problemet: Oljudet kommer från bakhögtalarna, äntingen e de sprängda eller e det bakförstärkaren som gick sönder, om det finns en separat sådan, för att fram funkar de utmärkt. Och eftersom baslådan i skuffen fick signaler från bakhögtalarna blev all oljud bara förstärkt gnm slutsteget. Annars går det att justera och få ut lågnivå på mitt slutsteg utan några filters. Jag provade utan galvanisk avskiljare i början, antar att detta har orskat att något brann där bak, högtalare eller dess förstarkare...Ska börja med att byta ut bakhögtalarna, är det nån som vet om det går att byta ut 5,25:or bak mot nåt större utan allt för stora ingrepp? 6,5 kanske? BMW 4ever Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.