AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
621

öppna extraspridare vid vissa varvtal?

Pe
146
PevAB
320i -87
Jag tänkte försörja mitt turbobygge med extra soppa genom denna prinsipen:

3st kallstartspridare
kallstartspridare nr 1 ska öppna vid 0.2bars övertryck ej beroende på varvtal. detta kommer jag att styra med en ställbar tryckvakt från tex saab.
kallstartspridare nr 2 ska öppnas vid 0.2bar eller mer men bara över ett visst varvtal, låt oss säga 3500 rpm.
kallstartspridare nr 3 ska ha samma prinsip som nr2 fast vid ett högre varvtal tex 4500rpm

detta pga att om jag skulle öppna alla spridarna vid olka bar tex nr 1, 0.2bar och nr 2,3 vid 0.4bar så skulle alla öppnas redan vid 2500rpm då jag har fullt laddtryck (0.5-0.6bar) och dränka motorn..

detta vill jag inte ha..

så min fråga..
hur kopplar jag?

alla spridarna ska ju öppnas vid 0.2bar eller mer men dom två sissta vid olika varvtal.. hur gör man??

mycket tacksam för svar!

mvh Jimmy
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Justera med bar inte med rpm, så har iaf jag fått förklarat för mig

/Pelle
Pe
146
PevAB
320i -87
men då kommer ju alla tre kallstartsprida öppnas så fort jag får fullt laddtryck oavsett om jag ställer den första på 0.2bar och dom två andra på 0.4 (vilket på min lilla turbo säkert kommer vara någonstans runt 2500rpm dvs tidigt) Kommer inte detta dränka min motor totalt?
isåfall kam man ju lika gärna sätta alla tre spridarna på 0.2bar.

en fråga till när jag ändå håller på..

En ottomotor arbetar ju med undertryck därav namnet "sugmotor".
då ligger ju inugstrycket alltid på minussidan, ca -0.4-0.6 (vi antar detta)
när man sedan ska överladda denna motor och försöker räkna på hur mycket soppa man behöver extra räknar man då att man redan har höjt plenum trycket med 0.4-0.6 redan bara för att komma upp i 0.0?? dvs att ska jag ladda 0.5bar så ligger jag ca 1bar över vad motorn normalt är "van" vid??

mvh Jimmy
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.