|
|
|
|---|---|
|
Hej.. Jag är 99% säker på att jag har läsa på detta forum, om någon som hade sänkt tändningen på sin 323E21 med hjälp av att byta/bygga om vacumklockan på tänd fördelaren. Så att tändningen sänktes när trycket i insuget steg. Är det någon som vet hur man kan göra detta? Vad man ska använda för grejer? P.s Jag har sökt men hittar inget. Mvh Johan | |
|
vänd på slangen så borde det väl bli tvärtom :P TwinTurbo=Twice the fun :D |
|
|
eller så sätter jag tvåhundar meter långa tändkablar, då borde den ju tända lite senare..=) Nä men skämt å sido.. Kan det vara någon som heter Jesper w eller nå liknand, som har gjort som jag förklarade?? Någon som vet? ///Johan |
|
|
Jag har tagit en vakum klocka ifrån en ford för dom har en dubbel verkande vakum klocka och satt dit på min 02:a |
|
|
Dubbelverkande är det med två anslutningar? det sitter en sån på min. Jag har mixtrat lite idag med cykelpump, tryckmätare och gradskiva. Nu kan jag sänka tändningen, den börjar sjunka vid 0.35 bar och sjunkar efter som till 1.0 bar. Vid 1.0 bar har den sjunkt 10 grader. det borde ju funka?? vad tror ni? ///Johan |
|
tn |
ja det funkar..kört med en sån själv på 318 i turbo . |
| Ok.. Tack!! | |
| hur gjorde du for at få detta til da? | |
|
Det här låter verkligen intressant, jag har hört mig för en del om detta. Men ingen verkar ha testat det som man pratar med. Man ska alltså annvända fördelaren från den avgasrenade motorn med dubbla vacumklocker. Sänkande-höjande. Hur mkt behöver man bygga om? Vad behöver man bygga om? /Pelle |
|
|
Jag har den avgasrenande motorn (massa slangar och skit) men det sitter bara en vacumklocka som har två anslutningar. Jag provade bara att trycksätta en anslutning åt gången, såg då att när man trycksatte nippeln på utsidan av klockan "sänktes" tändningen. Sedan borrade jag ett litet hål på baksidan an klockan och lödde fast en liten mutter, så kan man ha en liten skruv som kan stoppa membranet om man vill justera hur mycket tändningen ska sänkas.. Hoppas du förstår nå av min beskrivning. ///Johan |
|
| takker. | |
|
Ni får ju tänka på att fördelaren snurrar hälften så långsamt mot veven. så när fördelaren har rört sig 10grader så har ju vevaxeln rört sig 20grader.. betyder att när man sänker "10grader" i fördelaren så har du ju egntligen sänkt tändningen 20grader i verkligheten. Men det e ju bara en fördel Mvh Limmet Www.Limmet.se |
|
|
Det har jag då inte tänkt på.. Blir 20grader för mycket?? ///Johan |
|
bmwracing |
Hur mätade du graderna? Jag har några gamla Bmw instruktionsböcker och där står "max senställning 10 grader vevaxel" Så mycket som 20 grader vev tror jag inte klockan kan göra utan att först ta bort stålklacken (stoppet). |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.