|
|
|
|---|---|
|
alla säger att man får mindre betalt för en bil me automatlåda än med en bil med manuell låda... kan nån säga mig något skäl till detta? att säga att manuell är sportigare tycker jag är ett uselt skäl? vad säger ni? vill gärna höra kommentarer från folk som själv kör me automat som jag...mvh Daniel "E46 Coupe snart kanske om jag hittar nån" | |
|
Beror på antalet tillverkade man/aut. Samt efterfrågan. Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
Tycker inte alls att "alla" säger det. Skulle inte tro att en 7serie med manuell låda betingar högre pris än en med manuell. Det beror ju helt på vad det är för bil. Sen om bilen börjar bli gammal kanske en del börjar bli rädda för att det skall bli strul med automatlådan. Ingen aning om det är befogat. /Micke |
|
|
De beror snarare på bilmodell. En 5serie är iregel mer lättsåld med Steptronic. En 3:serie är däremot garanterat mer lättsåld med manuell. En person som föredrar aktiv körning och vill ha 100%kontroll över bilen i alla lägen måste välja manuell. Dvs aktiva förare som föredrar sport före komfort väljer manuella. Förklara gärna vad som är uselt med att manuell är sportigare? De är ju sant, kör en manuell 325 på bana o kör sen en 325 automat och jämför tiderna runt banan. Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
|
Det beror sig på vilken bil det gäller! Personligen resonerar jag såhär: * Stor bil med bottenstark motor (ex. 735i), då är automatlåda perfekt! * Stor bil med varvvillig, och inte så bottenstark motor (ex. 525i E34). Gränsfall, men kan tänka mig automatlåda ändå på grund av bilens storlek. En 520i hade jag dock inte kunnat tänka mig med automatlåda. * Mindre bil (3-serien): otänkbart med automatlåda. Passar inte alls till bilens karaktär. Undantag: Cabrio. Mvh, Kalle _____ Länk |
|
|
ja håller heller inte me där spajjjs, ja fick lite mindre för min för att de va manuell :( ///Schumi |
|
|
Jag skulle lätt kunn tänka mig automat. Varför växla när någon annan kan göra det. Hur ofta kör man sportigt ärligt talat? Dessutom låter automat bilarna skönt. Och jag älskar när bilen niger lite när man lägger i D. Underbar karaktär. mvh kristian |
|
|
Ja skulle aldrig köpa en bil med manuell låda såvida det inte var tillfälligt eller över vintern . Tycker inte manuell är vare sig bättre eller mera slitstarkt än automat och ångrar bara att det tog så lång tid innan jag köpte min första automatare. Manuell är absolut inte sportigare såvida man inte kan köra bil , och ärligt talat , hur många av oss här på forumet kan köra bil som en racingförare ? inte jag ivf. Några banträffar om året gör ingen racingförare av en vanlig bilist , de som behärskar bilen fullt ut tränar ju helatiden. Så hällre automat och mycket vrid så kan man leka go-cart och koncentrera sig på körningen istället för på att växla. En skaplig 750 med automat är som att köra go-cart , hur kul somhelst bmw s automatlådor håller också mycket mycket god kvalitet. lådan i min 730 är aldrig renoverad men den känns precis som ny trots 22 000 mil , det tycker jag är bra kvalität , oljan är förvisso bytt flera gånger. "There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't." |
|
|
Snälla nån, ja har kört en 750 automat o den är så långt ifrån gocart man kan komma. De är ett autobahnlok! De är stort, tungt bekvämt, o motorstarkt. Att sen automatlådor inte tåler vridmoment på samma sätt som en manuell låda är allmänt känt. De är gott om amerikaner som råkat ut för rasade automatlådor i samband med lättare kompressorkonverteringar. Sen har en automatlåda större drivlinetapp än en manuellt växlad bil. Sämre verkningsgrad, och är törstigare. Att man måste vara STCC proffs för att utnyttja en manuells bils potential är ju fånigt. Att sen många förare inkl mig själv inte behärskar sin bil till 100% är förvisso sanning. De beror främst på övning som ger färdighet. Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
|
Använd uteslutningsmetoden, personligen brukar jag alltid komma ut från bensinmacken med en kopp java,lite knepigt att växla då.:-)) Länk |
|
|
*En skaplig 750 med automat är som att köra go-cart , hur kul somhelst* Ha ha :) Undrar vad du kört för go-cartar... /Johan |
|
|
Tja är man van vid småbilar så har man kanske svårt att se körglädje i en större bil , skulle nog jag också ha. Du får nog jämföra en stor motorstark bil med automatlåda med en likvärdig bil med manuell låda. Jag har kört 125cc gocarts btw. "There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't." |
|
|
wendtan ; Ja det får ju stå för dig då. "There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't." |
|
|
Vad försöker du säga Wadel? Att du kan uttnyttja din bils potential till 100% ? De är VÄLDIGT få personer som kan göra det, framförallt med motorstarkare modeller. Nu är sjuserien en dunderklump som man inte direkt slänger runt på en bana. Men om du ägt en bil med lite mer banpotential så kan jag garantera dig att du inte kan uttnyttja bilens fulla potential förrän du gått diverse kurser/tagit banlicens/över minst 20 gånger om året samt har en bra instruktör för att uttnyttja din bils fulla potential. Att få personer erkänner att de inte kan uttnyttja sin bils fulla potential sen, är en helt annan femma. Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
|
Jag anser att automat är extrautrustning, alltså lyx :) givetvis är det inte så sportigt som manuell, men nog går det att rejsa ordentligt för det. Man väljer ju växellåda efter behov, jag har automat, och visst har jag ångrat mig ibland för det valet, men i det långa hela så är det överlägset en manuell enligt mig. //Mvh Simon |
|
|
wendtan : jag menar att allt du skrev i ditt tidigare inlägg får stå för dig och att jag inte håller med särskilt mycket , delar inte samma uppfattning. tex.. "Att sen automatlådor inte tåler vridmoment på samma sätt som en manuell låda är allmänt känt. De är gott om amerikaner som råkat ut för rasade automatlådor i samband med lättare kompressorkonverteringar" Jag tycker att bmw s automatlådor mer än väl tål det vridmoment de är dimensionerade för , och vad mer kan man kräva ? totalhavererade växelådor är ovanligt på 750 , och med tanke på hur många 750 som rullar och hur pass illa många av dom sköts så vill jag mena att kvalitäten är mycket god. Det där andra du skriver nu förstår jag inte alls , jag skrev tidigare i inlägget "Manuell är absolut inte sportigare såvida man inte kan köra bil , och ärligt talat , hur många av oss här på forumet kan köra bil som en racingförare ? inte jag ivf." Så varför skulle jag mena att jag kan utnyttja min bils potential till 100% ? heh.. jag har aldrig ens kört bil på en bana och har inga planer på att göra det heller , men jag har mekat en del med banracingbilar och även vart med och bygt/utvecklat banracingbil så jag har iaf. lite koll på hur pass mycket förarens kompetens spelar in på varvtiderna. Så för mig ger det mycket mer att ha automat med vrid eftersom jag inte kan köra bil "på riktigt" , och jag tycker det brukar vara mera snack och mindre kurvtagning bland de flesta racingwannabees , men det är bara min egen erfarenhet . "There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't." |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.