|
|
|
|---|---|
| Har tagit över en park.plats i ett garage där det tidigare stått något med stort oljekonto. Asfalten är nersölad med olja. Nu har den förra ägaren försökt att sanera med något. Nu är det så gott som "torrt" men alltså impregnerat med olja. Vad jag vet så är det inte så bra för gummi(däck) att stå i/på olja längre perioder. Någon som vet om det stämmer? Någon som har nåt tips på bra saneringsmedel? Mina Bridgestone Potenza var inte gratis och har gått endast 500 mil, jag ser framför mig hur däcken/hjulen får en hjulplatta (som man säger inom tågvärlden) och jag hoppar fram med orunda hjul;( | |
| Sågspån? Men det kanske inte fungerar om det har legat olja riktigt länge. | |
|
Du kan testa att lösa upp det med lösningsmedel , Thinner eller avfettning och vatten så kan det sjunka ner i asfalten/betongen. eller testa : Länk Den här polymeren binds till fotogen, bensin och råolja mm. Pulvret adsorberar upp till 15 ggr sin egen vikt. Förpackningen innehåller 60 g pulver och en flaska olja. (Engelsk instruktion) 98 :- har testat det själv och det fungerar väldigt bra på svårtorkade ställen , även bra på bensin i bagageutrymmen. "There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't." |
|
|
Masonitskiva...? Konstgräs...? __ Mvh /Pewe |
|
|
Tack för tips Wadel och Stavros! Pewe: Konstgräs har jag funderat på, skulle se fränt ut i EM-tider. Problemet är att det säkert drar till sig golfare och annat löst folk..... MVH //Benke |
|
|
Konstgräs är kult! Allvarligt talat så menade jag att leda tanken åt ett annat håll - om det inte går att sanera bort kanske man kan täcka det med något...? __ Mvh /Pewe |
|
|
Tja, om asfalten bara är missfärgad och inte kladdar av sig eller känns klibbig eller så, är det nog ingen fara! Asfalt i sig är en petroleumprodukt och den brukar inte förstöra däcken... Om du går till en bilverkstad eller liknande kan du säkert få köpa lite saneringspulver som du sedan kan sprida ut på din parkeringsplats. Den olja som du inte får bort genom det, lär inte skada dina däck, utan den oljan binds i asfalten. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jo jag förstår, men det som göms i snö kommer fram vid tö........ MVH //Benke |
|
|
Asfalt har rätt bra förmåga att binda kemikalier! I militära sammanhang räknar man till och med att asfalt suger åt sig kemiska stridsmedel så bra att det efter ett tag (kommer inte ihåg exakta tider men det var inte så många timmar) inte utgör någon fara att den skall släppa i från sig det igen... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan, det känns tryggare efter ditt inlägg ovan. Asfalten är ganska "torr". Tur också att däck inte räknas som kemiska stridsmedel med tanke på resonemanget att asfalt suger åt sig dessa;) MVH//Benke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.