|
Sida 2 av 7
|
|
|---|---|
|
Beklagar. Ser att din bil är relativt nyimporterad. Tog bilhandlaren in den? Vilken handlare var det? |
|
| Inte så svårt att kolla med bilregistret vem som sålt bilen! Ytterligare en bilfirma att lägga på minnet och aldrig handla av! | |
| Någon annan som blivit lurad av denna handlare? | |
| Jag har köpt bilen hos en handlare ute i Tygelsjö som heter Jim-Sam Auto. Jag säger inte att det var han som gjorde det.. Men jag tycker att han borde ta sitt ansvar. | |
| Vet ngn vad min bil skulle stå i värde i Tyskland nu när den har gått 21500??? Enligt BMW i Malmö så är min bil värd 30000 i inbyte om det skulle v ara aktuellt. Men är inbyte samma som vad den egentligen är värd?? =0/ | |
|
Din bil är värd precis så mycket som någon är beredd att betala för den. Vet inte så mycket om din bil men ca 75-80.000:- borde du kunna få ut på privatmarknaden om den är hyffsat välvårdad och har klima. |
|
| BjörnB: 75´-80´ när den är skruvad?! Känner inte någon som ens rör en skruvad bil med tång! Det är väl vad den hade varit värd oskruvad. | |
| Men om man fixar så att det står vad det egentligen ska stå på mätaren då behöver ju man inte säga ngt. Då står det ju den riktiga mätarställningen.. Eller?? | |
| Tror inte BMW gör detta men jag är inte helt säker. | |
| Det kan man ju själv göra. Jag har ju den gamle kombiinstrumentet som där sitter en box som man skifftar ifall man vill ändra mätarställning. Bara att hitta en på skroten som är i typ samma miltal o sätta dit. =0) | |
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
troligen är väl serviceboken förfalskad, så då säljer du en 21000-milare utan servicebok vilket inte är speciellt lätt det heller. om man jämför prisbilden på en ärlig 13000-milare med komplett servicehistorik med en 21000-milare utan servicehistorik så skiljer det säkert 30-40000 kr. så det är fråga om grovt bedrägeri! fick du verkligen inget kvitto på bilen, där mätarställningen står uppskriven? förresten, var bilen billigare än den borde varit? normalpris för en 13000-milare ligger väl på 90-95' kr på bilfirma. jag tror som sagt inte att du via verkstad i tyskland kan bevisa att säljaren visste om att den var fifflad med. det enda sättet är att antingen hitta säljaren i tyskland (inte så svårt som det låter, fixa kopia på briefet via SBP så kan du ringa direkt till sista ägaren), eller om någon annan köpare i Sverige har kollat upp mätarställningen innan dig och fått reda på samma sak. men då naturligtvis inte köpt den av den anledningen.... ett annat sätt kan vara att få datum osv för garantireparationer, som du kan få via BMW för ett par hundra. läs mer i Importguiden för olika sätt att kolla mätarställningen! mvh Johan |
|
Jontemannen: Beklagar verkligen! Jim-Sam Auto anser jag tyvärr ofta haft lite suspekta bilar ute på nätet... men din ser ritkigt fin ut =) Fast hur som helst är det jä*ligt trist! Och Mr Jim-Sam borde få en påhälsning av Herr Basebollträ!! Minns att det var nån här på forumet som tog upp en liknande plåsning och om jag inte minns billurendrejaren ta tillbaka bilen ! Men det var efter en del process med! Minns dock inte vad han hette, tyvärr! Men han skrev en lång tråd! Stå på dig! __ Länk |
|
|
Av en slump råkade se detta ikväll. På www.mrf.se står det under frågor och svar : 21. Felaktig mätarställning Fråga: Mätarställningen stämmer inte på den bil jag köpt av en bilhandlare. Bilen har gått 18000 mil istället för 8000 som angavs i köpeavtalet. Har jag rätt att häva köpet? Svar: Ja, du har rätt att häva köpet eftersom den verkliga körsträckan överstiger mätarställningen med mer än 50%. Du kan också välja ett prisavdrag. Om avvikelsen varit mindre får köparen normalt ett prisavdrag. Ett sådant prisavdrag beräknas som skillnaden i pris enligt Autodatas försäljningsprislista för en bil med de olika körsträckorna. ///Foppa |
|
|
Just ja Foppa: Jonteman: Ring Motormännensriksförbund! De har ju jurister som säkerligen kan hjälpa dig! Och är du inte medlem så kan du säkert bli det då! __ Länk |
|
|
Först måste jag säga att det känns bra att se så många som bryr sig!! Tack för det!! Update: Jag har tagit kontakt med en advokat idag som jag ska till om en vecka på fredag. Han sa att det blir lättare för mej att stämma han på mellanskillnaden än att häva köpet. Eftersom jag betalade 105 så får jag väl tillbax cirka hälften. Får jag hoppas iallfall. Men det här kan ju ta tid så man får hålla ut litta till. Men skit ska han få. Jag ringde ju även Autogaranti där jag HADE garantin. =0( Även dom ska göra livet surt för honom. Så han har nog satt sin sista panntofflor(potatis) i Malmö. Undrar hur han kände sig när jag kom ut till bilförsäljaren. Hela hans familj satt o glassade i solen när jag berättade allt. Undrar ifall hans fru visste om ngt.. =0) |
|
|
105.000:- för en -96 523? Det är ett överpris som heter duga. Häv köpet och lägg ca 85.000:- på en oskruvad 523-97 med skinn. |
|
|
När köpte du bilen? /Micke |
|
| För fyra månader sen... | |
|
Jontemannen: Bra jobbat! Så ska det låta. Se till att du får rätt! Se i första hand till att få häva köpet för du får nog svårt att bli av med bilen när du ska sälja den. I andra hand kräv en rejäl ersättning. Lycka till! |
|
| Jontemannen: Någon framgång? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.