|
Sida 1 av 7
|
|
|---|---|
| Kollade min bil idag.. Mätaren står på 12700 men det ska vara 21000. Det e ju inte mkt men det är tillräckligt för att jag ska bli förbannad!! Ska köra till bilsäljaren imorgon o ta det med honom. Bedrägeri e ju inte att leka med.. | |
| Hur har du fått reda på den "riktiga" mätarställningen? | |
| Gick till BMW. Kostade 370kr så får man reda på vad om den stämmer som står på mätaren.. | |
|
Kan gissa redan nu vad han kommer säga (tyvärr). Trist att du inte gjorde det innan köpet avslutades... Lycka till! M V H Stephan -Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk |
|
|
Din defintion på inte mycket är intressant. Jag får det till 8300 mil! De har min 330 rullat först om 4 år med de milen ja kör om året. Hoppas de löser sig med säljaren, men jag tror som Stephan att han rycker på axlarna o säger "Va? De hade ja ingen aning om" Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
| Kan man verkligen kolla hur många mil bilen gått? Kan man inte bara se att den har blivit manipulerad? | |
|
Om LKM inte blivit omprogrammerad/utbytt så kan man se differansen mellan kombiintrumentet o LKM. Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
| Jag vet inte hur man länkar vidare på andras inlägg men det fanns en snubbe till här på forumet som hade samma problem o han fick tillbaka sina pengar av handlaren. Att fiffla med mätarställning o sen sälja är idag enligt svansklag, Bedrägeri. Man kan få upp till två år! | |
|
Hur länge har du haft bilen? Såldes den till "normalt" pris (vad nu det är...)? Kollade du upp den någorlunda innan köp? Vilka utfästelser gjorde säljaren? /Micke |
|
|
Jontemannen: Problemet är att du skall bevisa att de var säjlaren som manipulerade mätaren. Du bör kunna få info via DIS om när kombisinstrumentet blev omprogrammerat dock o försöka lista ut de det hållet.. Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
| Jag har snackat med andra bilförsäljare o de själv säger att den som har sålt bilen är den som är skyldig även ifall han inget visste om det. Jag har ju servicebok som visade att den var fullservad. Jag menar, hur många ringer ner till tyskland o kollar upp bilen innan?? Man ska kunna lita på dom!! | |
|
hehe, vem skall man kunna lita på? Bilhandlare? Hahahaha :=) Auktoriserade Bmw handlare har jag lite mer förtroende för, men ja skulle inte sträcka mig så långt så ja skulle säga att ja litar på dom. Ja tycker att alla seriösa bilköpare som skall forska i historiken på en importbil skall kontakta ursprungslandet för koll av garantireparationer osv. Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
|
Jontemannen// Snubben du pratar om gick back med ca 18.000:- för att få sina pengar tillbaks. Jag tror det var en 323 touring som han hade köpt från en bil(skojare)firma som hade manipulerade mätarinställning. I'd rather be dead and cool, than alive and uncool. |
|
|
Jontemannen: Inte för att det är någon tröst men du behöver nog inte känna dig ensam. Skulle vara mycket intressant och veta hur många som har skruvade bilar här på forumet, ja även totalt sett. Omöjligt att få fram så klart men klart intressant tanke. Alla som inte vet om att deras bil är skruvad och de som inte vill erkänna. Inget konstigt med det för det är klart att det är lite pinigt att erkänna. Tycker synd om dig och hoppas att det löser sig. Gör allt för att sätta dit den XXXXXX så att det inte upprepas. Är det någon av de kända namnen som sålt den till dig? Kan ju kännas hopplöst ibland men man kan väl få hjälp av konsumentombudsmannen. Även om det tar lite tid och är besvärligt så tycker jag man bör göra vad man kan. Som sagt lycka till! |
|
|
Grodan: Det var han jag menade... Han fick tillbaka iallafall en hel del.. Det e ju alltid något.. ml99: Efter detta tycker jag att alla borde kolla sina bilar. Om man säljer bilen sen så är det du själv som åker dit på det om den personen kollar den.. Det blir ju inte kul... Jag håller ju på att bli av med min bil just nu o hur svårt kommer det inte att bli nu när man vet att den är skruvad. Jag måste ju vara ärlig o säga det för att slippa problem sen i framtiden. Det e ju svinkul!!! |
|
|
Jontemanen, tråkigt att höra vad som hänt dig. Det är lätt att vara efterklok och vara messerschmidt men varför kollar du nu och inte innan köpet? Se det annars från den positiva sidan, har din bil gått 21000 mil och är den så fin att den ser ut och känns som en 12.000 milare så måste den vara hyffsat välvårdad. 21.000 mil är egentligen inte så fruktansvärt mycket på en servad och skött e39. Var du nöjd med bilen innan så tycker jag du ska vara det nu med, det är trots allt samma bil du har nu som innan du kollade upp den. Däremot tycker jag absolut du ska vara tuff mot handlaren, han (eller någon annan) har direkt eller indirekt bedragit dig och fått dig att betala för mycket för bilen. Detta skulle göra mig mest förbannad om jag vore i din situation. |
|
| Vad säger säljaren då? | |
|
Jag var hos säljaren precis. Jag gav honom en chans o han tog inte den. Han sa att han går gärna till rätten. Ringde även Autogaranti som jag hade till bilen, en garanti på 24 månader som NU är lika med inget!! Bilen hade gått över 20000mil vilket var deras maxgräns. Detta känns verkligen skit!! Han sa själv att han visste om att det är bedrägeri o ändå så struntade han i det.. Så dum som han var så sa han att det var inte första gången som han har varit med om det. Vad ska man nu göra?? Anmälan måste jag ju bara göra.. Men sånt kan ju ta tid.. :( |
|
|
Tror tyvärr att en anmälan inte kommer så långt eftersom det måste bevisas att just han gjort det eller haft kännedom om det. Det är nog bara att bita i det sura äpplet, för nästa gång så orkar du säkert ringa till verkstäderna för att verifiera stämplarna + milkoll på BMW, inte sant?! Det positiva är ju att du har en ganska lätt inställning till mildifferensen iallafall. M V H Stephan -Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk |
|
|
Jag får beklaga att de inte löste sig på ett smidigt sätt med handlaren. Han uppför sig som en icke aukt bilhandlare av mindre seriös karaktär rent generellt gör, (No Offence Stephan men mer aukt o seriös firma än där du jobbar blir de inte) Dvs när han fått sina pengar så frånsäger han sig allt ansvar. Därav mitt uttlägg ovan om att man inte kan lita på dom. Som ja skrev ovan och även Stephan skriver så måste du i rätten kunna bevisa att säljaren genomfört "skruvningen" De blir inte det lättaste, men skam den som ger sig. Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
| Det e ju bara att bevisa att den inte var skruvad i tyskland när servicerna gjordes som finns dokumenterad.. Jag har kontakter med en kollega som ska ta reda på numret till den som stod sist i min servicebok.. Sen får jag ringa o kolla.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.