|
|
|
|---|---|
|
Har stora problem med min automatlåda på min 520 iA -92 Tidigare växlade den ganska bra, men vid start gjorde den ett lite väl kraftigt ryck när man la i driven. Har bytt olja och filter och nu går den ganska bra ända tills jag stänger av bilen en stund, och sedan startar den igen. Växlarna, oavsett vilken av D och R jag kör, rycker hela tiden, växlar hoppar ur vid kickdown alt inte driver alls. Det är rätt oljenivå i lådan då jag fyllt även efter att bilen fått svalna lite. Kan det ha kommit in luft nånstans i lådan, eller vad tusan har hänt? Något stressad 520are | |
| när du fyllde lådan hadde du då motorn igång? | |
|
Jajamen. Och oljan var inte heller för varm vid sista påfyllningen. Körde igenom alla växlar och fyllde tills det rann över igen. Jag upptäckte en skruv på vänster sida av lådan. Denna sitter med en tätningsbricka. Jag hörde av någon att på BMW kopplar man in datorn och öppnar alla ventiler i lådan vid byte av olja. Är detta isåfall viktigt? Det kan ju inte vara för lite olja då den går ganska bra kall, men strular när den är varm. Oljan expanderar ju när den blir varm. Hade en idé. Om man överfyller lådan något, inte mycket, men iallafall så man har litemarginal, sen kör man den varm, lugnt på alla växlar. Låter bilen stå till dagen efter, kör den några minuter så oljan hamnar på runt 30 grader och tömmer ut överflödig olja. Då kan väl oljenivån inte bli fel? |
|
|
Ang skruven på sidan av lådan; Vad har denna för funktion? Luftning vid påfyllning kanske?? Jag fyllde dock olja underifrån :) |
|
|
Nu har jag testat lite till. Det verkar faktiskt vara ett el-relaterat fel! När bilen är kall fungerar den bra vid normal körning. MEN, stänger jag av den efter varmkörning, och startar igen, börjar lådan rycka igen. Samtidigt hörs ett relä klicka i samma takt som ryckningarna. Reläet verkar sitta i fotändan på främre passagerarsida. Detta är värre vid varm väderlek. Kan ju vara ett relä eller en sensor som inte fixar värmen längre... Det verkar gå att provocera fram en fungerande låda genom att t ex lägga i neutral, sedan stänga av bilen, lägga i P-läget och starta igen. Man får göra detta några gånger innan bilen fungerar felfritt men det går ändå. Innan var jag ganska säker på att jag nog inte fyllt tillräckligt med olja iallafall, men men... Ska kolla detta i morgon. Någon som har ett kopplingsschema liggandes? |
|
|
Och ÄNTLIGEN fungerar lådan igen!! Gick igenom vacuumslangar under insuget och hittade en som var dålig. Bytte denna, och, till min MYCKET stora förvåning, slutade växellådan krångla! Troligtvis berodde problemen på att styrboxen fick fel information p g a luftläckaget så den började koppla ur växlarna sporadiskt, särskilt vid rödljusstopp(då vacuumvärdena blev som mest fel) Och jag som började få ångest inför ett möjligt växellådsbyte ;) Kan nämna att det var av en ren slump jag upptäckte den trasiga slangen. Motorn har hela tiden uppträtt normalt så det fanns ingen orsak att misstänka en j-a slang... Men glad är jag som tusan!! |
|
|
Härligt! Kan ju vara kul för andra automatägare att veta! Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.