AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.020

Automatlåds fel

Bi
7
Biohazard
525iA -94
Jag har ett problem med min automatlåda i min 525 -94. När lådan är kall (o ibland när den är varm) så lägger den ur sig växeln vid inbromsning till stillastående sen hoppar den i igen med ett ryck.

Upp o ner växling funkar annars felfritt, men som sagt vid inbromsning till stillastående så hoppar den ur ibland!!!

Vilka lådor passar till min bil om man måste byta o går det att bygga om till manuell???

Biohazard
stefannorr
Testa o byt olja o sil först!
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Kolla nivån först, dessutom kan du gärna byta olja och silen.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Bi
7
Biohazard
525iA -94
Jag har nyligen bytt olja men dom glömde att kolla silen då så det ska jag lämna in o göra.

Är det det ända man kan göra? Sen är det bara att köra tills det rasar lr??

Biohazard
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Bara en tanke: Kan det vara så att växelförarewiren är lite feljusterad så att när du bromsar åker växelföraren framåt lite och det räcker då för att lägga ur Driven och lådan åker i Neutralen, sen när du stannat så åker den bakåt lite o då läggs Driven i igen! Och därmed rycker den till!
Du kan ju enkelt kolla detta genom att köra på 4:an istället, eller känna på växelföraren om du bara behöver dra spaken lite framåt utan att trycka in spärren för att Driven ska gå ur!

///Magnus
Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
Mercedes 200cdi kombi 2011
citroen familiale 7-sits 1989
Svaret på din fråga är garanterat för låg oljenivå..
när du bromsar in åker oljan fram i tråget och får en luftsup..med resultatet att den lägger ur växeln och sedan lägger tebax den med en smäll..problemet börjar redan vid c:a 0.7 l för lite olja..och med 1 liter för lite och du kommer inte ur fläcken.

Dom som bytt olja åt dig har haft för varm låda vid påfyllning..då blir det c.a 0.7 l för lite.
ställ bilen över en smörjgrop..låt den kallna..lossa påfyllningen
starta bilen låt den gå på tomgång fyll sedan i oljan(den missade litern)en lokspruta är att föredra..gå igenom växlarna en gång..

Allt eftrsom lådan blir varmare så rinner det ut olja
(oljan expanderar)..när lådan blivit c:a 30 grader(svagt ljummen) skruva då i oljepluggen
nu har du en välfylld låda..;)

//Dogge
Gu
6
Gurra67
525iA Touring -93
Kan bara hålla med Dogge i denna tråd. Har själv haft liknande problem med automatlådan efter ett oljebyte där nivån blev för låg. Eftersom man fyller och kontrollerar nivån i samma hål, rakt underifrån, så är det lätt att tro att man fått i rätt mängd.
Jag skarvade slangen på min oljespruta så den smalnade av väsentligt längst fram för att oljan skulle hamna en bit in i lådan vid fyllning och inte precis vid kanten.
Om man fyller precis vid kanten så rinner det över väldigt lätt
och man tror att nivån är rätt.

Kontrollera nivån igen enligt Dogges instruktion så löser det sig säkert.

Vi hörs !

Bi
7
Biohazard
525iA -94
Tack för tipsen!!!

Biohazard
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.