AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
13.361

Byte bromsskivor efter 8500 mil?

Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Hadde min bil till service i dag (Inspection II) på BMW. Dom sa att jag kanske måste byte skivor fram?

Bromsbeläggen är helt nedslitne, och dom ska jag byta. Dom sa att nyere biler inte har aspest i bromsbeläggen lengre - derfor blir skivorne slitt fortere? Men den har endast gått 8500 mil!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Slitage på bromsskivorna beror till stor del på HUR du kört de 8500 milen!

Mycket stadskörning eller många hårda bromsningar sliter mer än ren landsvägs/motorvägskörning...

Generellt brukar man säga att runt 10 000 mil är det dags för nya bromsar (klossar och skivor) pga slitage.

Bromsar man lugnt och försiktigt finns det å andra sidan risk för att skivorna rostar på baksidan och oken kärvar/rostar fast...
Hur man än gör brukar det ändå vara dags för byte av skivor och belägg efter ca 9-10 000 mil...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Okei. Ja, jag bromsar en del. Men inte specielt hårdt. Har haft bilen sedan 6320 mil.

Så det är normalt att skivorne slits lika mycket som bromsbeläggen? Det låter märkligt tycker jag.

Hur vet jag om det är dags att byta skivorna?
De är självklart beroende på körstil/sätt men jag tycker 8500 mil låter tidigt på skivor fram.
Ja bytade själv belägg på min e46 328 som rullat runt 10 000 mil och skivorna såg långt ifrån slut ut.
På 330n som rullat 3000 mil är beläggen knappt slitna alls.

Morten har du möjlighet o mäta tjockleken på dina skivor fram?
Jag skulle vilja veta vad deras definition på "slut" är.

Jag tycker till skillnad från Johan att de är dags för nya skivor först vid 15000 mil.

Har du problem med vibrationer vid inbromsning osv?

Var God att söka innan du frågar!
Länk
Morten: de är absolut inte normalt att skivorna slits likafort som beläggen.

Länk
10 000 mil på en uppsättning belägg!
Hur kör ni igentligen? ;-)

/Anton
Anton: Jag skulle tro att de blivit bytade någon gång innan :)

Hur ofta bytar du? Var 1500 mil?

Länk
Wendtan: Misstänkte väl det. ;-)

Jag har bara bytt en gång. Hinner inte med så många mil per år.
Den uppsättning som sitter på nu ska jag köra slut på i sommar, några hundra mil har dom setat på nu. Hinner nog med 2-300 mil till i sommar tror jag. En stor del blir intensiva mil.

Ska bli kul att se hur originalbelägg orkar med mitt intresse. ;-) Hittills har dom fungerat över förväntan.

/Anton
Visa användare
543
Highspeed_M5
Bmw 530i -01
Tycker att c:a 8000 mil är bra.
Gör man 4-5 inbromsningar från 160km/h varje dag........

Mvh

Har du råd att INTE köra Tyskt?
finns det något som är dåligt på en 330 wendtan?
belägg lär hålla för 20 000mil på bana... eller :)

MVH // Harris
Bilder på Bilen: Länk
Jag påstod ALDRIG att belägg håller de miltalen.
Just bromsbelägg är totalt körsättsberoende, ett par orginalbelägg kan vara slut efter 500 mil, men även hålla 5000 mil med normal andvändning av bromsen.
Men min uppfattning är att efter 15000 mil i 3 bmw att bromsskivorna inte är slut efter 8000 mil.
Detta är inte knutet till 330, jag har ägt en e36 323, en e46 328 samt min 330 då.

Kör man bana mer än 1-2 gånger om året bör man byta till ett race belägg typ pagid eller liknande. Men orginalskivorna duger gott, iaf på 330 där de är större än på övriga e46 modellerna (m3 undantaget)

De finns flera punkter som kunde varit klart bättre på 330, men
fördelarna överväger nackdelarna med stormsteg.

Länk
hehe det var inte meningen att du skulle ta det så seriöst wendtan ;)

MVH // Harris
Bilder på Bilen: Länk
pe
176
peter_ooi
BMW M135 X-Drive
Audi A6 Allroad
Fick byta mina bromsar fram vid 5500 mil och bak vid 6500 mil.....

Dax snart när det närmar sig 10-11000 mil att byte fram igen antar jag...

:)

Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Jag bytade bromsbelägg fram själv förra veckan. Bromsskiven har en "kant", men jag antar att den holder ett tag till. Vet inte exakt hur många mm den är slitt, men den är iallafall inte helt slut.
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
hur många mm in på skivorna får jag gå innan man ska byta dem? bilen har gått 14300 mil och jag har kört 1300 av dem beläggen har bara slitits marginellt. Vad ska jag kolla efter rost runt eller?var sitter slitvarnaren?

Mpower
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Problemet man kan få är att skivorna rostar sönder om man kör för lite och har bilen i varmgarage. Dvs skivorna rostar sönder från insidan, speciellt kan detta ske med skivorna bak.

ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Skivorna är slut när dom har slitits mer än 1.6mm.

// Mvh Andreas

Min 540i6
Länk
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Jag kontaktade BMW i Sth när en av mina nya bromsskivor på 2000-3000 mil hade slitits så mycket vid lugn körning att tjockleksvariationerna överskridit slitagegränsen 0,02 mm.

Då fick jag reda på att det var nog mig det berodde på! Och var det inte mig det var fel på så var det fel i framvagnen på bilen. Och var det inte fel på framvagnen på bilen så var det fel på bromsklossarna. Och var det inte fel på bromsklossarna så var det .........Och var det inte fel någonstans som jag rådde för så var ju ändå inte 2-3000 mils livslängd på skivor mycket att orda om för det kunde absolut inte vara fel på bromsskivan!

Dom första bromsskivorna bytte jag vid 28.000 mil men det var förstås inte relevant nuförtiden (möjligen skulle det i och för sig kunna stämma med asbestfria klossar nuförtiden osv)

2-3000 mil mellan bromsskivebytena vid lugn körning är alltså vad vi BMW-ägare får räkna med!

Visst överdriver jag hur argumentationen litet! Men bara litet!

Per L
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
acey: låter inte bra,men jag ska ställa av bilen i kallgarage blir det bättre då?inte får att jag kan tänka mig det...6000 kostar det på bmw för nya skivor oc h belägg runt om med jobbet inräknat. någon som vet ett vettigt alternativ till original?

Tsaros: då börjar det ta slut då för min del..men jag har inte några skakningar el dylikt i ratten och bromsar gör det!men rätt som det är knäcker det väll till..huu
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
På min förra 528 så märktes det när jag bromsade från höga farter (200+) ner till 90-100 på det viset att det började "sjunga" om skivorna.
Lite extremt sätt att testa bromsarna på men dock :)

// Mvh Andreas

Min 540i6
Länk
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
JAg byter till våren då, man måste ha bromsar helst färska ochså...någon med bra alternativ till original skivor och belägg??

Mpower
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.