|
|
|
|---|---|
|
Ja som sagt, har hållt på och laborerat med min stackars motor ett tag nu. hyffsat 250 hårda mil har den fått utstå med orginalkomp och 0,4-0,6 kg i ladd. Jag har ungefär dubbelt så stora spridare än orginal. kör med SMT6, har sänkt bränlsekurvan över hela registret ca 5 enheter (analog zero i SMT programmet). Alltså detta är tok för fett teoretiskt sätt, när jag nollar styrenheten (plockar bort pluspolen på batteriet) så går bilen för fett, när lambdan har blivit varm. så reglerar den ner till lambda 1, vilket jag har läst mig till ska vara omöjligt enligt vissa på autopower. Efter att ha kört motorn, och loggat, så ligger lambda på 11,5-12 när jag har fullast, och återgår sedan till 14,7 vid låglast. monentanmätaren för bränslet visar på ca 0,25 liter milen, vilket jag lätt kan räkna ut, att den drar 0.5-0.6 liter milen. Lambdavärdet ligger sådeles perfekt vid vanlig landsvägskörning. Jag har hållt på och laborerat väldigt mycket med det här, och min lekmannaslutsats lyder iaf, kan man få igång bilen med större spridare så mappar orginal styrenheten automatiskt under körning. Visst mappningen inte optimerad, men jag är väldigt förvånad över att den reglerar ner så bra. kommentarer? //K Min bil: Länk | |
|
Det är troligen så att lambdaadapteringarna tar hand om dina problem med att bilen skulle ha gått för fett. Jag förvånas dock lite över att felkoder inte sätts. Det är ju trevligt att den gör det över hela registret. De system jag sett har ett antal områden i motorns driftsområde (se det som en matris) där det adapteras på olika ställen efter man legat där och kört ett tag. Kalla det autotune... Alla sådana här förändringar påverkar ju dock bara bränslet. Det finns troligen en adaptiv del på tändningen också, kallas knackadaptering. Vad är det för styrsystem? ME 4.x, ME7 ? Mats |
|
|
Motronic 3.1 eller 5.1 tror jag att det är utan att tjuvkika. motor är utrustad med dubbla knacksensorer, så det är mycket möjligt att den ställer om tändningen också. Jag har inte fått några felkoder som jag vet, antar att tex motorlampan borde tändas eller liknande. Min bil: Länk |
|
|
motronic 3.01 (m50b25tu) samma som min. Knacksensorerna känner av ev. knack som sedan sänker tändningen troligen bara några grader. Är det inte bättre att koppla bort lambdan helt och sedan mappa in den efter det, då blir ju enda påverkan dina ändringar i smt6an>>lättare att få till det sedan efter ändringar. Många säger lambdaregleringen bara funkar -+20% men det kanske inte stämmer på dessa "nyare" systemen? //M "Man skall sikta mot stjärnorna, då når man iallafall trädtopparna" andra bilar:Saab900T16@TD04 |
|
|
förresten det kanske heter DME 3.01 om jag inte mins fel? //M |
|
|
*rawsezx" Är det det "nya" KKK aggregatet du kör med? Vore kul att höra mer om hur du lyckas att mappa med SMT6:an... Ska du kompsänka senare och höja laddtrycket lr vad har du för planer? Mvh. B |
|
|
Det kan nog stämma att adapteringarna inte tillåts ta större variationer än +-20%. Låter inte helt otroligt. Större värden än dessa borde kunna sätta felkoder tycker jag. Mats |
|
|
Turbovulc: Jag har funderingar på att koppla bort lambdasonden helt faktist, jag ska joxa lite med det efter bes. BlueBeemerboy, nja, tror inte att mitt agg är så där jätte nytt. Min kommer från en mercedes diesel, flåsar rätt bra faktist. Dom framtida planerna då, jo i sommar så blir det org. komp. och moderat laddtryck. I vinter blir det en annan BMW motor, om min ekonomi vill säg väl ;) Mats: Dessa felkoder, kan dom endast kontrolleras av BMW verkstad? tänds det en lampa på instrumentpanelen? eller vad händer? //K Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.