AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
574

Få itu avgassystemet på e46a?

33
Märra
e46 touring
Har kört fast lite i dagens bravader.. Håller på att byta slutdämpare på min 320 touring e46..

Jag ANTAR att röret som kommer till slutdämparen bara är istucket/ pressat på någe vis i slutburken? Vart är det annars delat någonstans? Hur får man isär det på bästa sätt? värma?
eller bara använda mer våld?

De e bar å åk me orginalsystemet tills de ramlar isär då kan du sätt ditt de nya ;)
E46 Har ett helt system hela vägen. Dvs de är inte delat någonstans. Att byta slutburk brukar betyda att man tar fram vinkelslipen och kapar en bit framför slutdämparen.
Sen klammas de nya ihop med de övriga systemet.

Dvs även om du köper en orginal dämpare på Bmw o skall byta måste du göra på detta viset.

Vilken motor har du i din 320? M52 eller M54?
Är de dubbla rör hela vägen eller bara enkelt?

Var God att söka innan du frågar!
Länk
Jag mistänker att du byter till ett sportsystem då orginal systemet är av väldigt god kvalite o iregel håller minst 20 000 mil.

Då bör ditt sportsystem ha en fläns som går "över" den befintliga rördimensionen och sen sätter du en avgasklammer av rätt storlek och spänner. Väldigt enkelt om de är modellanpassat.

Länk
33
Märra
e46 touring
Aj fan.. trodde inte att allt var helsvetsat.. Då blev det ju genast mycket värre.. Vill inte försöra allt för mycket.. Vill ju ev kunna sätta tillbaka orginal iallfall.

aja får väl ta fram vinkelslipen.

tack för era svar
Märra: Det kan du dvs återställa till orginal, genom att köpa en special klamma av bmw.

Länk
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Min erfarenhet är att det är bättre att kapa utan den värme som en vinkelslip alstrar. T.ex. med en bågfil. Då klarar sig röret bättre mot den äckliga rosten...
Om jag inte missminner mig så är systemet rostfritt på E46.
De såg iaf som nytt ut på min e46 328 -98 trots 10 000 mil.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.