|
|
|
|---|---|
|
Hej, Imorse så ville inte bilen starta, det är en 520 -97. Startmotorn går runt fint, det är hela tiden nära att tända. Jag antar att det är bensinpumpen som gett sig, bilen har gått dryga 17000 mil. Var sitter den? Är det enkelt att byta själv? Finns det nån annan bra felsökningsmetod för att ta reda på vad det annars kan vara? Säkringarna har jag kollat, dom är OK. /Johan | |
DeMeer |
Hej! Det är inte så att du har ett orginal-larm som utlöst?! Låter precis som om startspärren slagit till. Kan ske t ex om bilen står i för kraftig lutning... Kolla i så fall i instruktionsboken hur du löser upp problemet. /Niklas |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Hur mycket bensin i tanken ?? Det finns "två" pumpar en intern som pumpar mellan tankhalvorna och då kan det bli torsk när det är 15 liter kvar på mätaren, (Kallas sugstrålspump) Vanliga pumpen sitter i tanken under baksätet bör vara i högra delen. ///MVH Hasso Länk |
|
Hej, nix det finns inget larm. Så det kan inte vara det. Men symtomen är precis de samma. ÄR det inte så att startspärren gör att just bensinpumpen inte går? BMW ska ha 1015.- för en pump. Mekonomen ska ha 1200.- Får bli orginal denna gång... Om det nu är detta som är fel. Fler tips önskas, eller om varit med om samma problem. /Johan |
|
|
Hasso, Det är faktiskt bara ca: 6-7liter kvar. Denna sugtrålspump låter inte riktigt lika kul att byta...Det skulle ju vara lägligt att tanka i mer än 15 liter för att kolla om din teori stämmer. Gör den det så får jag se till att ha gott om soppa i tanken då... /Johan |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Startspärren ska klippa både tändning och bensintillförsel vad jag läst mig till nån stans. Ska se om jag kan hitta nått vettigt om pumpbyte. ///MVH Hasso Länk |
|
Detta är näst intill magiskt men jag råkade ut för exakt samma symtom igår på min 525 (E34). Gissade också på larmet men det var inte det, testade med starthjälp (batteri) utan framgång. Jag fick sedan ett tips om att rulla bilen fram och tillbaka och prova, efter detta startade bilen men ndet fungerade bara en gång. Lät istället bilen bärgas och idag när jag talade med BMW så kunde de inte direkt säga vad som var fel men bränslepumpen fanns med bland funderingarna. |
|
Och kolla för all del bränslepumpsreläet innan du byter pump. Det är ju ett vanligare fel än pumpen, sitter bak i skuffen ovanför batteriet, bör vara det som sitter näst längs fram i raden. en skalade kabel mellan 87B och 30 byglar över spänningen till pumpen. ///MVH Hasso Länk |
|
OK Hasso, finns det ett relä till den andra pumpen också, den som sitter inne i tanken? /Johan |
|
|
Tack för bilderna Hasso, ska kolla när jag kommer hem. 87A och 30, är det uppmärkt på platsen där reläet sitter? Om jag mäter med multimeter på bensinpumpens strömmatning borde jag väl ha 12v när tändningen slås på? man kanske kan höra om pumpen startar överhuvudtaget när baksätet är demonterat? mvh Johan |
|
|
Du kan faktiskt höra bensinpumpen, när du vrider om nyckeln. Kommer inte ihåg om det är läget precis innan startläget. Men anstränger man sig så hör man pumpen i tanken. För övrigt hade jag ett liknande problem med min 520 i vintras. Vid start lät startmotorn som en obelastad elmotor ungefär... Verkstan hittade inget fel utan hade efter lite trilskande fått igång den. Har inte hänt sen dess, Peppar Peppar. Hursomhelst gav en av mekanikerna mig rådet att köra på starten i minst 10 sek, om felet skulle inträffa igen... |
|
|
En startspärr kan finnas utan att bilen har larm, är obligatoriskt från c:a -97 eller -98 inom EU. FP |
|
|
Om man bara sätter på tändningen så går pumpen bara någon/några sekunder och stanner sedan. pumpen går inte kontinuerligt föränn startmotorn jobber eller motorn startat. /Thomas Den som inte äger en BMW är en olycklig människa |
|
|
Ska kolla detta nu på morgonen. Jag vet att det låter som en elmotor när jag vrider om till läge 1, men jag har också lokaliserat detta ljud till att vara höjdjusteringen av strålkastarna som testas varje gång. Osäker på att det är så lätt att höra pumpen då...jaja ska kolla nu. /J |
|
|
OK, testade igen att starta, utan lycka. Körde Hasso´s teori med reläerna, bytte plats på 2 st som var av samma typ, och vips så starta bilen igen. Den gick ryckigt i början men sen tycker jag att allt var som vanligt. Tack för hjälpen alla! /Johan |
|
Inhandling av ett nytt relä blir då nödvändigt vad jag förstog. ///MVH Hasso Länk |
|
Japp, a 75 kronor på BMW, verkar bara finnas där, OKQ8 te.x hade ingen aning. Skönt att slippa byta pump. /J |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.