|
|
|
|---|---|
|
Hur länge kan man åka med ett kasst urtrampningslager??? Mitt är inte särskilt friskt men jag har ingen möjlighet att byta det förän efter nyår... //Cosmos E28 Power!!! | |
|
Cosmos Jag har åkt med trasigt "slitet" urtrampningslager i flera månader utan problem. Har inga problem att växla, det låter lite på tomgång när friläget är i och försvinner direkt när jag trampar ner kopplingen. Jag tror inte att det ska vara någon större fara men det beror nog på hur pass dåligt det är. Låter det mycket? svårt att växla? God Jul / Wallace |
|
|
Wallace Är det urtrampningslagret som är dåligt, så låter det när kopplingen är nedtryckt, annars är det lådan, och lådorna brukar låta. Inget ovanligt. Jag åkte 4000 mil med ett helkasst urtrampningslager, sen skar det. |
|
|
Tufve Jag är ganska säker på att ett trasigt/slitet urtrampnings lager blir "tyst" när kopplingen trampas ner, lagret fixeras och hamnar "rätt" när kopplingen trampas ner. I vilket fall som hels kan man precis som du säger åka ganska länge innan det total rasar. Det skulle vara kul att höra vad som hände när det skar? |
|
|
Har inte svårt att växla ännu... Vad hände när det skar??? //Cosmos E28 Power!!! |
|
|
Tjena Cosmos! Tänkte bara inflika en liten anektot i detta sammanhang, detta hände min far för ett par år sedan. Han körde då en MB 220D... (Ett rikigt åbäke till bil) :) Han stod å väntade vid rödlyserna hemma i stan när urtrampningslagret rasade, "klonk" sa det å bilen började sakta men säkert tuffa ut i gatan... Lätt panik... Jaja, lite utanför ämnet med kanske något att tänka på, iaf inte ha växeln och kopplingen nere vid rödljus.. :) Ha det bra! //Eson |
|
|
Ljud med koppling uppe/tyst med koppling nere = Dålig vxl-låda = mycket vanligt på äldre BMW. Synd men sant. Habbe |
|
|
Min erfarenhet är att ett dåligt urtrampningslager för det mesta låter när kopplingen är uppe, så har det iallafall varit på alla mina bilar... men verkligheten är lite mer komplex än så... * Ett urtrampninglager som är slitet så att det är glapp i det hänger mot solfjädern på tryckplattan och det ger ett skramlande/vinande oljud som tystnar när man trampar ner kopplingen. * Ett urtrampningslager som har någon defekt eller spricka i lagerbanan är tyst när kopplingen är uppe, men rasslar när man trampar ner den. * En växellåda som är sliten/dålig på ingående axel låter då kopplingen är uppe, men tystnar när man trampar ner den. Övriga typer av fel i växellådan går inte att påverka med kopplingen. Jag tror mest på att det är urtrampningslagret och ett sådant brukar klara sig ett bra tag efter att det har börjat låta. Hade precis det felet på 525:an jag hade innan den här och den klarade sig i drygt ett halvår innan det började låta för mycket... |
|
|
Om du trampar ner kopplingen lite grann,inte så långt så att du vet att den frikopplar helt utan bara så du får motstånd i pedalen blir det tyst då så har du felet i urtr.lagret måste du trampa pedalen så gott som i botten innan det blir tyst då är felet i lådan. Habbe |
|
|
Det är väl bara å gasa tills det rasar så får vi se vad som är felet... //Cosmos E28 Power!!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.