|
|
|
|---|---|
|
Jag har ett fordon X som enligt manualen skall ha en 10W-30 API GL-4 olja i växellådan. Kan jag använda mig av Shell Rimula Super 15W-40 med följande godkännanden: ACEA - E5, E3 API - CI-4/CH-4/CG-4/CF-4/CF Caterpillar -CFC-1 Global - DHD-1 Cummins - CES20071,72,75,76,77, 78 Mercedes-Benz - 228.3 MAN - M 3275 Mack Truck - EO-M Plus RVI - RLD Volvo - VDS-3 GM - Allison C-4 API GL-4 är ju en klassning för hypoidväxlar o dyl om jag inte förstått saken fel, men det är väl också en gammal klassning som är på utgående sas? Hmm, borde väl egentligen slänga iväg ett mail till Shell... | |
| Johan B... | |
|
Ring Shell som sagt. ACEA och API-klassningarna du anger rör endast motoroljeklassningar. Kravet på oljan ska uppfylla GL-4 (eller möjligtvis annan olja som tillverkaren rekommenderar) Jag blir dock fundersam över varför dom skriver 10w30 i din rekommendation eftersom man normalt sett anger ex 75w90 när det gäller transmissionsoljor (för att inte blanda ihop olika typer av olja). Observera att 75w90-transmissionsolja inte kan jämföras med ex 10w30-motorolja, då skulle den vara jättetjock! Vilket den inte är. Tänk också på att GL-5 inte automatiskt är en bättre olja än GL-4 då denna kan ge för stort kemiskt ”slitage” på tex synkroniseringsringar. "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
|
Lite luddigt där kanske. Hur som helst är det bara tillverkaren eller Shell som kan tala om, om denna oljan är godkänd för ändamålet. "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
|
Vad är det för bil? /Johan Riktiga män kör sedan. |
|
|
Det är ingen bil, utan en Massey-Ferguson traktorgrävare...! Oljerymden i växellådan är 48 liter, därför skulle jag spara en slant om Rimula-oljan skulle vara ok, eftersom jag får den mycket billigare via en kompis än om jag måste köpa den "rätta" oljan. Har dock börjat fundera om det är värt att chansa, eftersom det dels är bromsar i oljebad OCH turbinkoppling och det är ju inte så kul om någondera börjar jäklas pga fel olja... Jag har mailat Shell också, få se vad de svarar. |
|
|
Eftersom det är en växellåda är API-GL-klassningen det som är mest intressant. (om det inte finns några specialklassningar som skall vara uppfyllda) Spontant skulle jag säga att den alternativa oljan inte fungerar i detta fall, då skjuvstabiliteten troligen är för dålig. Detta kommer att leda till att kuggarna tar stryk och att oljan "tuggas sönder" och blir allt blaskigare relativt snabbt. Du bör använda en olja som har just API-GL4-klassning och inget annat. En API GL5-olja kommer att vara mer skyddande mot kuggarna i transmissionen, men samtidigt är den mer aggressiv mot en del metaller i t ex synkringar som Anders skriver. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.