|
|
|
|---|---|
tompanesse |
jag kör min 730 på 95 okt, men sen var det nån som sa att ju högre okt. desto bättre går bilen någon som har synpunkter vore det gött att höra |
|
Det beror precis på vilken typ av bränsle motorn är "mappad"/inställd för. Jag tror inte att den kommer gå mycket bättre för att du ör på 98 oktan, om du inte tar och mappar om bilen först. Då först kan bilen utnyttja det högre oktantalet (hur det nu funkar....). mvh Berg "Jag tror att det finns en marknad i världen för kanske fem datorer." IBM:s styrelseordförande Thomas Watson 1943. |
|
|
Berg35: Har du fortfarande inte hittat en 525 touring?! Ja menar, det är ju inte Sveriges ovanligaste/sälsyntaste bil precis :-) |
|
|
Enda fördelen med högoktanigt bränsle är att motorn inte spikar(självdetonation) vid hög kompression. M30 motorn går inte bättre på 98 än 95. hög kompression=trimmade motorer. Kartoffeln und sauerkraut - Jawohl! |
|
|
Jag håller inte helt med dig där mageng, i min vagn fick jag bättre drag och mindre bränsleåtgång med 98 oktanigt än med 95. Jag har DrSchrick 284graderskam och ett wetterauerchip i min vagn, chipet är gjort för 98oktanigt bränsle... I min 323:a vart det nästan samma effekt med 98, jag fick bättre drag, men bränsleförbrukningen ökade istället... :-) Hade nog med gasfoten att göra. Jag håller dock med dig att i en omodifierad M30 är nog skillnaden försumbar. Hellre stor & rapp än liten & slapp... :-) |
|
|
Brutus, i din trimmade vagn är det logiskt att du får ut mer. Chipet ändrar förhållandena för tändning. Jag är ingen expert men jag tror att det låter bränslet komprimeras mer innan gnista. Förtändning eller nåt i den stilen. Tyvärr betyder inte högre oktantal att det blir ett superbränsle. Däremot att man kan ta ut mer av det utan knackning. Kartoffeln und sauerkraut - Jawohl! |
|
|
Någon som har märkt skillnad mellan olika fabrikat? Själv har jag sett en förändring av bränsleförbrukning på upp till 1/2 deciliter per mil. Vet att många tankbilar åker runt och tankar olika mackar, shell, OK ... Men det verkar finnas en skillnad mellan Shell och Jet, till Shell's fördel. Någon som har märk något liknande? Hörde ett påstående om att desto tyngre bensin desto mer energi. Finns det några chemister där ute som kan hjälpa till. Ska man väga 1 liter bensin o jämföra mellan fabrikat? Dom blandar i alkohol i bensinen också. Det är kanske där som skillnaden i energi ligger. Mer alkohol i Jet bensin kanske. Jonnyz |
|
tompanesse |
vad är mappa motorn? |
|
Marin: Det är så att jag inte har jättebråttom bara. Jag ska ha en med ac före sommaren, då vår hund inte tycker om att sitta i bilköer på e6 när det blir varmt. Så än så länge söker jag väldigt lokalt, då jag inte känner för att åka 50 mil för en bil när det inte är akut. mvh Berg "Jag tror att det finns en marknad i världen för kanske fem datorer." IBM:s styrelseordförande Thomas Watson 1943. |
|
| sök inlägg på mappa, tompanesse | |
|
Vadå mappa om... Det är vel klart att mera energi finns i 98 och att bränsleförbrukning sjunker. Eller ? Det borde jo inte vara annorlunda med BMW än med alla andra motorer. Högre oktan högre energi och mer prestanda. Därför behver jo inte gamla traktorer mer än 93 oktan... Sen att det kan kosta mer än det smakar är en annan fråga. Är inte påläst i frågan, men tycker mig minnas från fysik/kemi lektionerna :) |
|
| Märker ingen större skillnad i drag eller bränsleförbrukning, dock tycker jag att vintergolfen hackar lite när den får 95. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.