AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
17.940

Byta gasfjäder till baklucka och justering av bakluckan, E39 Touring

Sida 2 av 2
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Jag bygger på tråden.....

I går smällde det till i min baklucka, måste varit ett gångjärn då den nu är så trög att öppna och "låser" sig halvvägs så att jag får trycka till för att få upp den. Släpper jag den så dimper den ner i väldig fart. Kan det vara fjädrarna eller är det gångjärnet som gått av?
Gångjärnen sitter ju synliga, så det ser du väl om du tittar på dem?

Jag tycker det låter som att ngn av gaslyftarna är trasiga, eller har lossnat. Lossa täckplasten som sitter för hålen (med en skruvmejsel) och lys in i hålen med en ficklampa så ser du nog vad som hänt. Den stora luckan sitter med två kraftigare gaslyftare (med fjädrar runt), medan glasluckan har två mindre gaslyftare. Det sitter alltså två gaslyftare i vardera hål, en större och en mindre.

Använd en lång kofot eller liknande - stick in i hålet - för att trycka loss den gamla cylindern och klämma dit den nya på fästena.
HD
82
HD-rider
BMW 525i 2005 M54 aut.
Hej och tack för svar.Har kollat lite på luckan och ser en liten skillnad
mot karossen uppe i hörnen på glasluckan.

Ska kolla vidare på detta men får byta bakhjulslager först :-)
HD
82
HD-rider
BMW 525i 2005 M54 aut.
Har tagit av plasten runt gångjärnen och smörjt det jag kommit åt men det
är kanske gaslyftarna som behöver bytas.Ser fruktansvärt trångt ut att göra detta
genom öppningarna vid gångjärnen.

Får skaffa en mindre lampa så man kan lysa in i hålen.Sitter kulan på
gasdämparen i nån fjädrande kulhållare därinne ?
HD
82
HD-rider
BMW 525i 2005 M54 aut.
Fann denna sidan med en del bilder:

Länk

Det var en bra beskriving. Du behöver inte ta bort luckan och du behöver inte ta ner innertaket, och det behövs inga specialverktyg.

Öppna luckan så du kommer åt gångjärnen. Lossa den svarta plasten som sitter för hålen. Lossa kraftiga torxskruvar som håller gasfjädrarna. Lys in i hålen och använd plattjärn för att pressa av gasfjädern, den sitter bara påtryckt på en "kula".

Det är pilligt, men du kan!

Lycka till, jag håller tummarna!

Ps, när du ändå är i farten, kolla kablarna - de brukar gå av i gångjärnet. Löd ihop eller använd skarvhylsor.
Visa användare
84
Zinik
330I 2002
Suzuki GSX-R 1000 -K6
Dumma-jävla-h.r-bil.. Fan vad trött ja blir!!!! Så nu känns det bättre:)

Jag skall alltså byta de gasfjädrarna till bakluckan (de stora som sitter i ytterkant). Plocka bort de gammal, kastat i en vulkan och dansat(bifogad fil ovan) har ja gjort. MEN hur fan får ni dit de nya? Trodde ja fått på den mer än en gång och sedan in med kofoten. Tog i så taket nästan öppnades som en konservburk.. Men inte då. Ja får fan inte dit skräpet! Hur bär ni er åt? Plockar ni bort något?

Med vänlig hälsning, Kristoffer

96% enligt läkarn...
Visa användare
84
Zinik
330I 2002
Suzuki GSX-R 1000 -K6
Får svara på min egna fråga. Och säga att jag faktiskt var på godväg tidigare! :)

På de nya gasfjädrarna sitter det två sprintar (som ja ej demonterade första gången, trodde de var till för att "låsa" ingenjör som man är) MEN min käre vän Henrik (underhållstekniker) tog bort dessa, stod ju faktiskt inget om dessa i länken tidigare i tråden... Och vipps så klicka dem i så fint.. Och ja som tidigare stått där och brutit i denna stackars bil, fan. Hoppas någon har nytta av detta! Det var trotts allt en skitsak att byta. Torx (tror de är 15) och en kofot kommer du långt med vid demontering och montering. Och nej man behöver inte riva ner innertak/högtalare utan endast lossa plastlocken för gångjärnen:)

96% enligt läkarn...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.