AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.094

Inte borde jag väl spöa en GT3?

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Det var ett Porsche möte vid Brostugan igår. Jag åkte förbi när de höll på att packa ihop och fick då upp en GT3 som lekte lite framför mig. Mao, jag stämpla förbi för att mäta mig vid första rödljuset. Blev ganska förvånad när jag piskade Porschen, trots att hans motor lät som om den jobbade allt den kunde..

Nu tror jag att det beror mest på föraren, mer pengar än kompetens antagligen, men iallafall..

Log hela vägen hem!! :-)
näää jag tror att han att och sov eller så var bilen trasig. den ska piska dig i alla lägen. 0-100 går på typ 3.6 sekunder...

själv straffade jag en kaxig Evo VII igår på Solna vägen. han kom fram vid nästa lyse drog ner fönstet och frågade om det var en M. jag sa att det är en chiptrimmad 1.9 och han verkade tro det :-)
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Då var det fel på bilen... Han jobbade på...

Nåja, det förgyllde min kväll iallafall!! Första dagen med M'en på över 2 veckor. Numera med en som ny front, Kents bilplåt gjorde ett mycket bra jobb!! :-)

Efter 4 dagar i en Seat Ibiza 1.1 så märker man inte av några brister på M'en Effekt, väghållning, chassi, allt verkar underbart dvs låna en trött sak ibland när bilen börjar kännas trist.

/Caspar
Z3c 4ever!; Kanske inte 0-100 på 3,6 sek men 4,6 kan den nog klara av. Man bör också ha i åtanke att det rullar många GT3-kittade "vanliga" Carrera 2/4 på vägarna och är det då den gamla motorn i så blir det nog ganska jämnt mot en Z3 M.

Jens
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Vad klarar Z3M 0-100 på enligt papprena?? Jag har för mig strax över fem och om GT3 behöver 4,6 så spöar jag ju honom då jag räknar med att skillnaden i rödljusracingskunskap gav minst 1 sek... :-)

Vid ca 120-130 fick vi annat bråte framför oss = en SAAB, något japanskt eller franskt elände...

/Caspar
Z3M ska göra 0-100 på 5,4 sek enligt modellguiden. Med lite skillnad i rödljusracingkunskap så kan det helt klart bli jämnt mot en GT3:a. Den borde däremot komma ikapp ganska fort tycker jag. Verkade det som att den tog igen nåt upp till 120-130?

Föraren kan ju ha tagit det lite lugnt också. Kanske inte med gasandet eftersom du hörde att motorn jobbade hårt men däremot med växlingarna till tvåan och trean. Om man är ovan vid racing så kan det vara svårt att växla riktigt snabbt.

Jens
Hade ett litet mote med en gt3:a nere i italien forra sommaren. lag bada bakom en lastbil och i min naiva tro (det var morkt) trodde jag att ljusen tillhorde en vanlig 911.. Stamplade vid nasta rakstracka och varva ur bade trean & fyran innan vi fick sla av. Han fanns dar bakom hela tiden och vralade sedan om bara for att markera..

Fick en tummen upp och gav ett litet glatt tut for att tacka for motstandet, men nagon vidare chans fanns inte.

Enligt trackchallenge skall Mroadster gora 0- 100 pa 5,1 medan coupen pa 5,4 (!?) har jag for mig. Later konstigt och beror sakert pa omstandigheterna, men jag har hort att prestandasifforna ar lite i underkant.. Kanns som det gar med blixtens fart. Till och med en van med 911 turbo blev av med andan nar vi provakte. Lite stolt blev man..

M Coupe
"it´s a lot like nothing else"
helt omöjligt att Roadstern tar 100 snabbare än coupe. Inte bara mer luftmostånd men även mer krängning i starten tack vare mjuka karrosen. dessutom 5.1 låter inte speciellt troligt utan trim.
Ni ska nog inte ta siffrorna på Track Challenge som lag. De är hämtade från olika källor, t ex biltester i diverse tidningar. Dessa tester kan vara utförda vid olika tillfällen, under olika förhållanden etc.

Jens
Jag tror det är en fördel med mjuk kaross i starten och luftmotståndet påverkar inte vid låga farter heller. Däremot påverkar nog vikten mest....borde inte Coupen vara lättare än Roadstern?
det trodde jag oxå men det var väll samma vikt? eller har jag fel igen?
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Nix, eftersom coupen är byggd med roadsterns som grund så är coupen tyngre!! Det är också därför den är så ini he**te vridstyv! Till och med BMW´s egna siffror talar till Roadsterns fördel om ni läser i instruktionsboken....

Det här med att roadstern skulle vara, låter det som, helt slapp är otroligt överdrivet! Den är måhända ngt slapp vid en jämförelse med sin coupe-broder men i övrigt så är den mer vridstyv än många täckta bilar. Sen verkar det som om vissa har fått för sig att vridstyvheten är det absolut viktigaste när det gäller en bils uppträdande, visst det är viktigt, men det säger inte allt. En Saab 9-3 cab är mera vridstyv än en Porsche 911 cab av senaste modellen. " jaha då får det bli saaben då!!".....

/B
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Ja, jag körde en 911 cab -04 (6-vxl) i torsdags och - oj vad en gick! Märkbart bättre än min förra, en M3 cab -97 + att prestandan var mera lättillgänglig tack vare att man slapp det hysteriska varvandet som BMW'n krävde...

Innan provkörningen ansåg jag väl 911-cabbar vara posörbilar också, men den var faktiskt RÄTT så tajt...(110 mil på mätaren) :-)
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Låter riktigt som Beppo säger, vridstyvheten har inte mycket att göra med prestandan rakt fram upp till 120 och inte heller luftmotståndet. Det är när det börjar svänga och gå riktigt fort som Coupen piskar Roadstern.

Eftersom jag fick börja min rödljusracingkarriär (!?!) med en R4 med minsta motorn (var det 37 eller 45hk?) så var det bara att lära sig optimera växlingarna och det hänger nog med fortf.

Vad väger en Coupe enligt papprena?? Har för mig att 2,8 Roadster väger 1330 och M Roadster 1400kg...

/Caspar
det kanske var en vanlig 911 med gt3 styling
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
"nuvarande" 996 C2 0-100 5s
"gamla" 996 C2 0-100 5,2s

sedan lite vikt i form av plastpaket (GT3pryttlar) och dåliga växlingar så är det nog inga problem för dig att glida förbi :)

"nya" 996GT3: 0-100 4.5s

bra gjort att dra en sån! Själv deltar jag aldrig i rödljusrejs, tvåan är så j-a svår att få i snyggt och så är jag för feg (snål!!) med kopplingen ;)

Ibland kommer det som ett jobbigt sug som säger : "Firren sälj din 993, köp en M Coupé och börja bygg"... hu ja.

mvh
Anders

PCS #8050
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Tror att det var äkta vara, eller så har de fått in ett brutalt ljud i de "vanliga" bilarna..

Nåja, jag är nöjd ändå!! :-)

/Caspar
Firren: det tycker vi andra oxå! byt upp dig ;-)
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
ska försöka stilla det värsta ha-begäret med en 120d tänkte jag :)

mvh
Anders

PCS #8050
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.