AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.522

Högt oljetryck e30 M3

Henningsson
Hejsan
Jag har problem med för högt oljetryck.
I s14 motorn ska oljetrycket ligga mellan 0,5-2bar på tomgång,
Men jag har det stadigt på 4bar.
Är det någon som har någon ide varför jag har högt oljetryck.
Har bytt oljefilter.
Jätte tacksam för förslag.

Vid max oljetryck skall de ligga mellan 4-6bar vad jag vet,
min överstiger inte 6bar men ligger där.
Så det är vid tomgång jag har problemet.

Tacksam för hjäp
Rogga
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Har du matt nar den var varm eller kall. Oljetryck ska alltid matas nar motorn ar varm! Tror inte det ar nagot fel pa din motor. Det ar sallan man har for mycket oljetryck.

Mvh Richard
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Ska finnas en Tryckbegränsningsventil av antingen kolv eller kultyp i smörjsystemet som antagligen kärvat fast i stängt läge, så undvik starta motorn när det är kallt på morgnarna / alt. använd motorvärmaren tills det är lagat.

Oljetrycket kan skada eller spränga svaga detaljer t.ex. oljefiltret annars.

Mvh
Lite OT men ändå: Det är som "Rob" skriver att det skall finnas en "övertrycksventil" eller liknande...I mina unga dagar hade jag en Ascona där ja "experimenterade" med oljetyrcket...Bytte fjäder mm till kulan som reglera trycket o så...En gång tog jag bort fjädern o ersatte den men en bult av lämplig längd o skruva sedan tillbaka täckskruven.Starta bilen o den gick som vanligt.När man sen varva upp den så steg trycket så kraftigt att oljepumpspackningen tryctes ut helt!!!Så man kan definitivt få för högt tryck,jag lärde mig den hårda vägen:)

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
Ja
50
Jan-E
528i Touring -98
Tryckbegränsningsventiler brukar bara reglera maxtrycket, dvs de öppnar när trycket riskerar att bli för högt. Med andra ord så påverkar de inte upp tomgångstryck. Om detta inträffat efter bytet av oljefilter så skulle jag misstänka att tryckfall över filter är för högt och prova att byta filter igen.

Henningsson
Jag har bytt filter två gånger.
Jag mätte trycket vid både kall motor å varm,
Vid kall så låg tryket på 5 bar å varm 4 bar på tomgång.
Hade seriös mätutrustning lånad av märkesvärkstad.

Paniken börjar smyga sig på, saknar min pärla.
tacksam för råd
Hade samma problem med sambons Renult från 2001 men den sprängde packningen till oljefiltret när det var lite kyligt ute. Det var tryckreduceraren i oljepumpen som var paj :(

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.