|
|
|
|---|---|
|
Jag har tänkt kapa fjädrarna fram på min e32 och tänkte höra ifall någon har tips om hur jag ska gå tillväga! Ska jag t.ex. kapa uppe eller nertill? kan jag kapa genom att bara ta bort däcket och skruva ihop fjädrarna med spännare? Hur många varv kan jag kapa utan att fjädern blir lös från tallriken? Jag vet att det inte är bra att kapa fjädrar men detta är trots allt en gammal sunkbil som jag inte ska sänka för 8000:-, Bara sänkfjädrar med originaldämpare är ju faktiskt inte mycket bättre än rondellsänkning!! /Tacksam för svar | |
|
Går inte!!, då fjädrarna är koniska sista varvet i ändarna, kapar du bort ett varv så kommer fjädern att ligga utanför tallriken sen........ Satsa på en sänksats istället! ///Magnus |
|
|
Köpte mina sänkfjädrar för 112€, med frakt kostade de ~1300:- på Länk , kolla under shop/angebote o sen hittar du Tieferlegungsfedern. Länk Fjädrarna är inte koniska. Mvh |
|
| Det går visst att kapa dom har gjort det själv funkar...och de funkade hur bra som hellst.. | |
|
Hur funkade dety med dessa fjädrar på en 735? De är ju avsedda för en tyngre motor än din. Sänker det ändå som det ska? Själv har jag weitecs fjädrar som sänker alldeles perfekt. |
|
|
Måste tillägga att originalfjädrarna är koniska i änden, man ser det inte för det är inte mycket, men kapar man av ett varv så ligger fjädern inte i tallriken, har själv provat på en 535:a. Sen kan sänkfjädersatser och piratfjädrar vara linjära, det kan så vara och kanske också därför det blev olika svar angående det! Hursomhelst så är det inte att rekommendera för en väl fungerande chassiesättning! ///Magnus |
|
|
Hej! Håller med att INTE kapa orginalfjädrar.Har det på min och dom sitter inte korrekt i tallriken vilket medför missljud....och det är så tråkigt! Ska du sänka köp riktig sänkninssats med fjädrar och stötdämpare. PW |
|
|
Om du har gas så går det att värma sista varvet och trycka ihop fjädern där och vips så passar de! |
|
|
Det enda som är sämre än att kapa en originalfjäder är att värma ihop en fjäder såsom "m-julle" beskriver. Visst kan man få den att passa i fjädersätet, men den kommer att förlora mycket att sina egenskaper och blir att betrakta som skrot... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
Beemer_Linkan |
Hej , weitecs sänksats funkar utmärkt , sänkte fram med den 35mm , dock fick man köpa paket så jag har ett par nya som bara ligger som passar bak . alla fyra fjädrarna kosta 2200 kr , nån som är intresserad av bak fjäderar som sänker 35mm får dom för 800 kr. Sänkte inte bak pga för feta däck och fälg så dom skulle slå i. Bättre en gammal lyxtank , än en ny liten skit bil |
| Det jag menade var att man bara värmer nedre halvvarvet så man kan böja det lite så fjädern passar i sätet.Det som ligger i sätet fjädrar ju inte direkt... | |
|
m-julle: Det är omöjligt att begränsa värmen till endast en bit av fjädern. Dessutom vill man inte att sista varvet ska brista heller... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
vi kör med kapade å invärmda fjädrar på 730in, går rätt hyffsat, lite mjuk fortfarande dock, måste nog bli riktiga fjärdrar med mera hårdhet. Blev rätt sotr skillnad mot de bättre hållet med kapningen! gjorde samma sak för ett antal år sen på en kadett, å den blev skit, dämparna pajjade kort därefter. |
|
zcooter |
I syfte att sänka bilen genom att kapa fjädrar är helt galet. Det är en trafikfara både för personer och bilen. Köp hellre avsedda fjädrar som sänker bilen. Visserliggen är det en ekonomisk kris i Svedala men va f-n skippa hamburgaren/pizzan & colan ett para dagar i veckan, he he... |
|
Varför inte köpa nya på ge-motorsport(öland) för ca:1000-1200 spänn istället för en bonnasänkning som funkar sådär. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.