|
|
|
|---|---|
|
Har kikat lite på fastsättningen av min hatthylla eftersom jag tänkte montera min baslåda i mellandagarna, hmm. Måste jag verkligen ta bort baksätes ryggstödet för att få loss hatthyllan, (jag har inte fällbart ryggstöd). Eller är det nån som har något enklare alternativ !? Annars kommer jag riva ur alltihop nästa vecka ! När du älskar att köra !!! | |
|
Tja, nej du behöver inte rycka bort ryggstödet. Du tar bara bort sidopanelerna (där ljuset sitter) de lossar du i takkant, ryck rakt ut. Ta bort sladdarna för lampan. Sedan lyfter du upp hatthyllan i framkant ca 5cm och drar rakt ut. Lätt som en plätt. Det är kanske lättare att ta tag i framkanten om du tar bort ryggstödet vilket oxå går fort. Obs. ta bort nackstöden. Mvh Ingo E39 nu med 17" vinterdäck. |
|
|
Ingo ! Tack för hjälpen, nu ska det monteras en seriös låda där bak ! När du älskar att köra !!! |
|
|
Hej igen Ingo ! Efter att ha gjort som du beskrev, utan att få loss hyllan upptäckte jag att den faktiskt satt fast med låshylsor. Antar att det liksom mkt annat kan variera mella årsmodell,(min är en svensksåld 96:a) så jag tänkte bidra med en arbetsbeskrivning till andra som undrar ! # Ta bort nack stöden. # Ta bort klädseln på c stolparna så som Ingo beskrev det. # Ta bort baksätet, man behöver inte ta bort sittdynan men det underlättar. Sittdynan lossas genom ett kraftigt ryck uppåt i framkant. Ryggstödet lossas genom att man tar tag i underkant och trycker det uppåt samtidigt som man drar det mot sig. # Skruva loss fästet för mitten nackstödet (4 st philips skruvar) # Skruva loss säkerhets bältenas nedre fästen, (17 mm bult) # Lossa de fyra låshylsorna i plast som håller fast framkanten på hatthyllan. # Nu är det bara att ta tag i hatthyllan å dra den mot dig ! Kanske ser lite jobbigt ut när man läser det här, men allt som allt ska det gå på max 10 minuter. Hoppas att några av er har nytta av min beskrivning. När du älskar att köra !!! |
|
|
Hej Biffen och tack för tipset! Jag ska göra som du så din beskrivning kommer till användning. Jag kommer att montera två 10´´ subbasar i hatthyllan, väntar bara på att BMW skall hitta mina högtalare på sitt lager. Det skall bli skönt och slänga ut den stora plastlådan som Nokia kallar subbas (den innehåller EN 5,25´´ högtalare. Mvh, Steaman |
|
|
Oj då... allt det där behövde inte jag göra. Behövde du verkligen skruva loss nackstödsfästet? Jag har en -97:a Mvh Ingo E39 nu med 17" vinterdäck. |
|
|
Ingo. Det hade kanske gått att få loss hatthyllan utan att ta loss fästet för mitten nackstödet, men jag ville inte riskera att knäcka kanten på hatthyllan när jag drog loss den. Dessutom var det så smidigt, satt ju bara med 4 skruvar. I helgen ska jag göra en ny hatthylla med hål för mina basreflexrör, sen är det dax att börja bygga lådan. Ska ha två 10" i en bandpasslåda med en bakvägg av plexi så att man kan se basarna, nu är det bara brist på tid som är mitt problem. Steaman. Vad är det för 10" basar du ska köpa av BMW ? Jag trodde bara att BMW hade "nokia lådan" att erbjuda i basväg. När du älskar att köra !!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.