AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
764

318i motoroljeproblem

Jag har en 318i -93 E36 + ett problem. Efter att jag fyllt på motorolja, så kan det ta så lite tid som 3-4 veckor innan oljenivån är nära eller under MIN-strecket igen. Jag undrar bara ifall detta är något vanligt förekommande problem och vad det i så fall kan vara? Jag hittar inga oljeläckage någonstans och inga fläckar på marken där bilen stått.

Hoppas någon kan hjälpa en okunnig...
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Vad använde du för olja - fabrikat, typ och viskositet?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
to
268
tooon
325ix -07
Hej!

Lite frågor,
Har du kollat kylarvätskan - Inga spår av olja i den?
Har bilen kokat någongång?
Kan oxo vara en spricka i nån packning som "utvidgar sig" när motorn blir varm vilket gör att det läcker mer under körning - vilket oxo kan vara en förklaring till att det inte syns under bilen.
Bara lite teorier...
I vilket fall som helst är oljeförbrukningen onormalt hög, så du bör kolla upp detta snarast på nån verkstad.

Mvh
/ Peter
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Hej o välkommen till forumet!
Hur långt har bilen gått? För har den gått långt brukar packboxar och sådant börja ge sig. Den börjar ju även bli till åren så det spelar in också. Behöver nödvändigtvis inte droppa så mycket under bilen utan kan med fartvinden föras bakåt under bilen. Kolla om den är oljig under och bakåt?

mvh
det hände bland annat när jag använde mobile 1 0W/40. Nu har jag nyligen bytt till Mobile synt sw-40, men det var bara för några dagar sedan så jag har inte kunnat se ifall problemet kvarstår med den oljan.
Inget spår av olja i kylarvätskan vad jag vet. Bilen har inte kokat någon gång heller. Fick däremot nyligen byta vattenpumpen.. men det kanske inte spelar någon roll? (är rätt okunnig när det gäller bilar som ni kanske märker =))
den har gått strax över 19000.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Det är ju rätt relevant hur mycket du kör under dessa 3-4 veckor. Man kan inte säga att det är onormal förbrukning om man inte vet hur långt bilen går under tiden. Kör du 30 mil och förbrukar 1 liter så bör man kolla om läckage finns! Om du kör 200 mil så är det, om inte normalt så ganska vanligt att vissa bilar drar så mycket. Beror självklart på hur du kör också.

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

to
268
tooon
325ix -07
Anders, helt rätt - givetvis spelar körsträckan in. Nu vet jag inte hur långt han kört under dessa 3-4 veckor och undermedvetet förutsatte jag samma körsträcka som jag själv förbrukar per månad :)

/ Peter
Sp
2
Speed King
BMW 318is Coupe -92
En ide kan vara att prova "Omega 917" en oljetillsats som mjukar upp och förbättrar befintliga packningar. Den reparerar inte trasiga men förnyar de äldre. kostar ca 400kr för en liten burk på Mekonomen..

Kolla bara så du inte har lekage ngnstans för då är det 400 spänn i sjön..

S.K
kör väl runt 150-160 mil per månad. så det kanske är rätt vanligt.
nåja, jag ska se hur den beter sig nu när jag bytt olja + filter samt tillhörande packningar.. kanske bara har varit dåliga packningar eller något liknande. tack för hjälpen ändå!
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Gör så här. Fyll upp till maxstrecket (ej över!), gör det exakt. Kör 100 mil, kolla sedan hur stickan ser ut (mät vid liknande förhållanden som första gången). Fyll på (om nödvändigt) och kolla hur många decileter du får i till samma streck.
Kolla sedan i instruktionsboken om "oljeförbrukning" och jag sätter en hundring på att du inte kommer över den siffran !! :)
Sq
89
Sqrewdriver
730i -91
735i -92 (Reservdelsbil)
Böåryker den nåe när
du trycker på?

*För att du älskar att köra*
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.