AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.877

Hur mycket kylarvätska?

Ch
1.171
Christian L
325 turbo-88
Ska byta termostat i morgon på min 89ans 325... hur mycket kylarvatten ryms det egentligen? Hur ska sedan blandningen vara med vatten/glykol? 50/50 eller?

Tack på förhand!
Visa användare
328
bmw-robban
525i Touring -92
528i -82
Ca 10,5liter ryms det i kylsystemet på en E30 med en M20-motor.

_ _ _ _ _ _
E30 2,3L med lamelldiff!!!!
Le
636
LeeRoy
328 -99:a
vilken blandning glykol/vatten väljer du själv, står på glykolen vilken -temp vid olika blandningar.... bättre ta lite extra glykol just in case :-)

blanda helst med batterivatten innehåller inga skadliga mineraler.. batterivatten är kemisktrent.. vilket vanligt kranvatten ej är....

Min pärla :-)

Länk
Skriv in ditt chassienummer här Länk så får du veta hur mycket som ska var i din bil.
Blanda alltid 50/50!

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Batterivatten kemiskt rent.. PYTT.. Det är bara kranvatten som är avjoniserat!

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du knappar in ditt chassinummer här, bör du få upp hur många liter ditt kylsystem skall ha:
Länk

Ja, det skall vara 50/50 glykol och vatten.
Helst bör du använda dest.vatten.
Det skall vara fosfat och nitritfri monoetyelenglykol. (köp hos BMW, så blir det rätt, de är inte dyrare än de flesta andra)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja, då var man tvåa då...
LeeRoy och Micke var snabbare.

Fördelen med dest.vatten är att det inte innehåller klor, syror eller salter som kan fräta invärtes i systemet.

Mvh

Ch
1.171
Christian L
325 turbo-88
Japp! Tack för alla svar =) Det går fort att få hjälp här minsann...

Bör kanske tillägga att bilen endast kommer användas sommartid då jag turbo-konverterat den! Tänker då på att blandningen kanske inte behöver va så "stark"...
Le
636
LeeRoy
micke...

hmm batterivatten/ destvatten.. hmm vad vet du om kranvatten?? har jobbat på vattenverk i 5 år... vatten innehåller ta mig fan allt lustigt skit.... tex salt... som vi tillför när vi avhärdar vattnet.. kan de va bra för bilen, visst de e väldigt liten konc..?? vad menar du med avjoniserat??? vi tar bort ca+ genom att tillföra na-....na=salt.....

vi använder tex dest vatten till att rengöra diverse provtagningsutr?

Länk
50/50-blandningen är inte BARA till för rostskyddet.. Utan även för att det smörjer systemet!

Le
636
LeeRoy
johan b

tack för att du håller med mig :-)

Länk
Självklart är kranvattnet filtrerat men utan andra tillsatser mot vad vi dricker..
Bor man i en av sveriges sju undantag vad det gäller DISPANS pga att vattnet är så dåligt så vet man varför.

Nåja, nog om det.. Frågan var ju hur MYCKET vatten det gick i en 325:a. :-)

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Glykolen har många uppgifter!

1. Hindra att kylarvattnet fryser (maximalt frysskydd vid 60% glykol/40% vatten)
2. Smörja vattenpumpen.
3. Minska/hindra korrosion i systemet.

Viktigast är att välja rätt typ av glykol då "fel sort" kan orsaka korrosion beroende på vilka metaller som används i systemet.
Använd alltid 50/50 blandning för både frysskydd (misstänker att bilen står i kallgarage på vintern) och för korrosionsskyddets skull.

Rena tävlingsbilar använder ibland vatten och någon tillsats (ej glykol) för att värmeledningen då blir bättre än vid vatten/glykolblandning. Men sådana bilar brukar plockas ner i "molekyler" med jämna mellanrum och det är nog inte att rekommendera för vanliga bilar...

Mvh

Visa användare
328
bmw-robban
525i Touring -92
528i -82
Om cu vill ha best frostskydd så ska du ha 40%vatten och 60%glykol. Har man lärt sig i skolan (går fordon).

_ _ _ _ _ _
E30 2,3L med lamelldiff!!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.