AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.190

varför har jag 328:ans hardyskiva?

Le
636
LeeRoy
328 -99:a
glad i hågen idag när ja skulle byta hardyskiva inköpt från mekonomen.. plockade bort den sönderspruckna hardyskivan,, skall sätta på den nya.. men va faen den passade inte??? hmm den ja fått hade en ytterdiameter på 110mm.. den som satt på hade 132mm??? kollade mekonomens reservdelskatalog ser att 328i sedan -97 har 132mm???

nu min fråga varför har ja 328:ans mått?? bytte nyligen koppling.. fick då rätt beställde då till 325:a ... men är lådan bytt till 328:ans då eller?? ?? å kardan med???

har m3 optik å chassie har de nått med saken å göra??

plus nu när ja ska montera hardyskivaen spelar de nån roll åt vilket håll ja sätter skivan?? e pilar på den har inte klurat ut va dom menas??

Min pärla :-)

Länk
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Mekonomens listor är ju inte kända för att vara korrekta och stämma överrrens med verkligheten. Kan ju vara en orsak till att det inte passar...............

Pilarna på hadryskivan anger hur bultarna skall sitta, bultarna trycks i åt samma åt samma håll som pilen pekar, alltså pilen mot muttern!

Sätter man dom fel kan bultarna gänga upp sig efter ett tag!

///Magnus
Le
636
LeeRoy
men bultarna går ju inte trycka in från växellådans håll, för trångt.. eller kanske har fel...

Länk
Le
636
LeeRoy
ringde bmw idag enligt dom skall 325:an ha 110mm diam. på hardyskivan.. å 328:an -96 ha 135mm... så tydligen sitter de en 328:a låda i pärlan :-) gutt :-)

e de samma låda som i den femväxlade m3:an??

eftersom drivaxeln e bytt till å passa denna låda.. innebär de att även klumpen bak e bytt?? eller e de samma klump som 325:a?? original?? å drivaxlarna?? drivknutar??

Länk
Hardyskivan ska väl även monteras rätt roterad. Varannat mellanrum har väl tunnare gummi och varannat har tjockare? Då ska den sitta så att de tjockare belastas när man kör framåt och de tunnare när man backar.
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Manuell 325 ska ha 110mm skiva medans automat ska ha 135mm. Har dock varit med om att det sitter 135mm på en manuell med 325:ans växellåda och bakaxel.

_______
//Niklas
Le
636
LeeRoy
adelson

bra du sa de... kan va de vi gjorde fel sist när vi monterade den sist... (kopplingsbyte)... kanske därför den gått åt skogen... tack..

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.