|
|
|
|---|---|
|
för att få bort carbon-beläggningen och för att rengör motorn för bättre oktan-känslighet kan man använda metoden 'water injection' - kan någon beskriva hur detta går till ?? kan man få en aukt. BMW-verkstad att utföre en sådan ?? M5touring register | |
|
Om du inte har problem med att bilen glödtänder så behöver du knappast köra någon behandling för att få bort sotet (antar att det är carbon-beläggningen) från förbränningsrummen. Vet inte om vatten tar bor sot heller för den delen. Det kanske det gör. Vatten insprutning kan emellertid användas för att sänka temperaturen i förbränningsrummen och motverka spikning. |
|
|
jugga@ är det inte just -carbonbeläggningen- som bl.a. kan leda till -spikning- ?? M5touring register |
|
| Jo just det. Har du inga problem med spikningar/glödtändning så behöver du inte göra någon behandling. En fräsch motor går hela sin livslängd utan att behöva sotas om inte något fel med bräsle eller dylikt leder till att motorn sotar igen. | |
|
Vatteninsprutning brukar man använda mest om man använder turbo för som jugga säger, sänka tempen i förbränningsrummet. Inget annat, vad jag vet. MVH |
|
|
Om du vill "sota ur" motorn så ska du köra några kilometer med ett motorvarv över 3000 rpm... Detta kommer från BMW själva så det funkar säkert... :D BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den! Länk |
|
|
spiralkinder@ jo då, det står ju t.o.m. i instruktionsboken och skall göras -ofta- när man fastna i trafik med köer m.m. - 'sota ur' kan vara ett billig sätt att få en motor som har gått mycket och som är f.ö. friskt att mår bättre igen - det skall göras på ett speciellt sätt efterom trycket inte får bli för högt, det blir inget 'gapskratt' eller 'idiot-förklaring' när man ber en aukt. 'stealer' att fixa detta ? vågar man ? M5touring register |
|
|
m5toureg: ringer du till mig och ber mig sota ur din M5;a så är det risk för ett litet skratt, ja. Brukar ju bara vara gamla choke-bilar man behöver sotaur när ägaren inte vågat varva över 1800 de senaste åren. Duschflaska med vatten kan ju funka då. Ett lands välstånd mäts i BMW per capita |
|
|
en del M5 från tidigt 90-tal har kommit till åren, har gått en del, vissa 300.000 km och mer samt går i länder med tvivelaktig kvailitet på bränslet (bl.a. i Californien) - jag tror inte att -min- 95Btouring kommer att bli aktuell under lång tid framöver ;) |
|
| Vatteninsprutning ger en ångtvättande effekt och kan ta bort sot ur förbränningsrummet. | |
|
Hur funkar detta med vatten ursotning då? Ska man montera ett vatten-insprut eller hur går man till väga? BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den! Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.