|
|
|
|---|---|
|
Hej Har kollat runt en del på SUVarna och X5:an har jag beslutat att satsa på. Har ni några tips på vad som brukar var fel på just den här modellen? Några X5-ägare här kan säkert yttra sig? Det är 4.4l jag kollar på inkl. sportpaket Vill helt enkelt ha alla TIPS jag kan behöva inför mitt KÖP Mvh Johan | |
|
Även vilka intervaller SERIVCE görs? Och vad de kostar? Den jag kollar på är -00, TOPAZBLÅ, 4.4, gått 10600mil och senaste service var på 10400mil. Pris 315.000 kronor Mvh Johan |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Hej! Serviceintervallet beror på bränsleförbrukningen, vilket i sin tur beror på hur man kör. Vid normal körning kommer man c:a 2500 mil mellan servicetillfällena, men det varierar beroende på stads- eller landsvägskörning. Jag tror att BMW har haft lite problem med spindelleder och fuktinsläpp i framlysena, men annars är de såvitt jag vet hållbara. Maskinellt är de mycket beprövade, men jag har hört talas om något växellådsras. Jag har inte haft några problem alls med min under de 1200 mil jag har kört den. Jo förresten, mittbussningen till kardanen fick jag byta eftersom den hade torkat och vibrerade en hel del. Men min är floridaimporterad, så det felet slipper du nog på en svensksåld.... 4,4:an är ganska törstig, min drar c:a 1,4 l/mil i snitt med ganska mycket stadskörning, och jag tippar att 4,4:an ligger runt 3-4 deciliter över min 3,0:a i snitt. Min bil har inte sportchassi men har 19", och den är ändå väldigt fast. Så provkör bilen ordentligt innan köp, för sportchassi och 19" ger inte mycket komfortkänsla. Bilen är helt enkelt stenhård! Annars är X5 en underbar bil, se bara till att den har mycket utrustning så den går att sälja när det är dags. Jag tror personligen att en snikutrustad X5:a kommer att vara ganska iskall om några år. De manuella är redan iskalla, så köp bara med automat! Mvh Johan |
|
Familjens 4.4l drar i snitt 1.35 l/mil blandad körning. Och då är det inte någon fegkörning vi snackar om utan normal körning med 140km/h på motorvägen osv. Sedan så tycker jag komforten är utomordentlig även med sportchassi. Kan t.ex jämfört med farsans "gamla" XC70 -02 så är den flera nivåer bättre och även med 21" fälgarna som sitter på nu så har Volvon inte någon chans i komfort-ronden. |
|
|
Tack för alla svar! Jag har testat en 3.0i med sportchassi och sportstolar, tyckte den var väldigt skön på vägen och inte alls störaden stötig. Tyvärr hade de ingen 4.4 för provkörning men 3.0 var det drag i s¨jag borde bli nöjd med 4.4 |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
hmm, då kanske det sitter sportchassi på min ändå? för min är stenhård! fast helt ok ändå. 1,35 i snitt för en 4,4:a låter lite för bra, då ligger den under tillverkardeklarationen vilket inte är så vanligt. då lär den gå mycket landsväg! min går ner till 1-1,1 på landsväg, men över 130 km/h tar luftmotståndet ut sin rätt och förbrukningen går upp. de 4,4:ägare jag pratat med ligger på knappt 2 l/mil i staden, där jag ligger på 1,5, men sedan minskar skillnaderna på landsväg. fast det är svårt att jämföra, ta tillverkardeklarationen och lägg på litegrann så kommer du rätt nära. För 3,0i ligger den på 1,29 l/mil blandad körning. så de är inte snåla! men det är värt varenda krona.... 3,0:an räcker långt, jag har hittills inte upplevt den som slö. sedan har motorn ett härligt morr som jag verkligen gillar! fast en V8:a är ju V8:a.... mvh Johan |
|
Vet inte hur man skall köra för att komma upp i dom förbrukningarna. Bilen går allt annat än snålt. Farsan har en kollega med en 3.0i och den drar i snitt 1.7 l/mil. Men där är det bara stadskörning. Kan man köra bil så drar den inte mer ;) |
|
|
Är just nu billös men hade en Jeep Grand Cherokee -00 4.0l tidigare och den låg på 1.1 l/mil land och 2.0 - 2.2 l/mil stad , då tror jag inte det kommer bli några problem med en 4.4 Sen när jag körde 3.0 så var den lika pigg som en 4.7l V8 som sitter i Jeepar jag kört. |
|
|
Blev en BMW X5 4.4i -01 Svart/Beige med sportstolar, sportchassi, komfortpaket, pdc, navi, tv, drag, 19" sommar, 17" vinter, ... och allt annat som följer med, köpt på BMW Danderyd ;) Automaten med sportläge är underbar , väldigt nöjd med mitt inköp Tack för all hjälp! |
|
|
Bild1: Länk Bild2: Länk |
|
|
johankall; Grattulerar med ny bil! Riktig färg och allt:-) Lycka till! Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" Länk |
|
|
Tackar Hosse, Kollade precis på ditt Xbox-, dvd- och tv projekt Hur får man ut ljudet i stereon ifrån dvd/xbox? Går Xbox:en på 12v? Har du lyckats få bort funktionen som stänger av TV:en när man kör? |
|
|
Johankall; 1. Kul:-) 2. Det finns 2 sätt. Antingen mono genom AV in, som du hittar på pinnar bak i bilen. Detta går att beställa som "orginal" kontakter i tyskland till en struntsumma. Vill du har stereo, så är enda lösningen som jag vet om, FM modulator. Jag kör Ljud och bild från XBOX genom DVD spelaren just nu. Fungerar fint! 3. Jepp. Den drar max 120 Watt, så jag köpte en 300 wattare. Då har jag lite extra pulver till PC laddaren eller hårfönern oxå:-) 4. Beställer bara en liten modul som tar bort denna spärren. Finns i tyskland den oxå. Hade inte klockan varit 02.14 u och jag inte haft en fullständig krasch på PCn min (där jag tappade all data) så skulle jag kommit med länkar oxå:-) Ska leta upp dom i morgon! Natta:-) Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" Länk |
|
|
2. Hur har du kopplat DVD-spelaren såljud och bild kommer i bilens befintliga högtalare och skärm? 3. Inverter har jag funderat på ifrån Teknikmagasinet , synd att man förlorar så mycket energi i värme. Tänkte använda enbart XBOX för mp3, dvd, spel, film (divx mpeg) osv. sen bara plocka ut den om man vill köra mot tv/projektor i hemmet. 4. Länkar vore fint /tack ... onödig liten spärr de lagt in |
|
|
2. Det är genom denna modul som tar bort TV spärren. Då följer det med några kontakter som du byter ut med den orginal bak på tunern vi batteriet bak i bilen. Rekomenderar detta, då du då slipper förstöra nånting orginal i bil. Gillar inte sånt:-) 3. Sant det. Men 300 WATT är mer än nog. Köpte dne för 500 på ELFA: Dom har nåt erbjudande. Men automatsäkringar och batteriskydd. Jag gömde min i bilen, men satte den med kardborrband så ja alltid kan ta den ut. XBOXen blir oxå relativt lös. 4. Kolla va jag hitta: Länk Prata med Dietmar här. Super trevlig och kan sina saker. Köpte FM modulator, TVspärr och DVD av honom. Snabb levering oxå! Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" Länk |
|
|
4. Mailade dom direkt! Modulen som tar bort tv spärren, har den ingång för både ljud och bilden (i AV läge)? Hittade en annan ganska kul sak: Länk Barebone dator med 20v ingång med strömadapter. |
|
|
Korrigering av tidigare inlägg. 4. Det jag undrar är om det är stereo ingång? |
|
|
Johankall; Jepp, både audio och video. MEN tyvärr bara Mono som sagt. Vill du ha stereo med hyfsad kvalitet så måste du ha en FM modulator. Med andra ord så lägger du en modul mellan antennen och tuner till radion. Sedan sänder då denna ljudet på en fast frekvens. Det finns säkert en lösning på hur man får in ljujdet i stereo, men den har jag inte klurat ut.. än... En smart sak med den TV spärr saken är att du kan välja helt fritt av ljudkälla när du ser på tex TV. TV kan stå på och du lyssnar på radio. Satt precis och såg lite Hulken på DVD och dödade några spöken på XBOXen:-) Har gjort en snabbkoppling till XBOXen, så jag bara drar fram en ledning och pluggar i. Köpte dubbel uppsättning av ledningar bara. Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" Länk |
|
|
Skulle det inte gå att koppla in Xbox / DVD via antennen i TV-tunern och sen ställa in rätt kanal på tven? Inte tagit mig tid att kolla upp hur tv-tunern ser ut men en liten idé jag fick. Har en FM-sändare som kan sända i STEREO det kan funka bra trådlöst. Dock måste det ju vara på hela tiden och den drivs av batteri , inte så bra kanske ... |
|
|
Johankall; Absolut, men det låter som en ett mer avanserat sätt för att uppnå ett sämmre resultat:-) Går för S-Video lösningen och testa med Mono ljud först, och sedan kan du eventuellt uppgradera med FM Modulator eller andvända din sändare. FM Modulator i Stereo givetvis, men den som jag fick av tyskern sitter direkt på antenn ledningen och är inte trådlös. Vet inte om det ger bättre ljud eller inte. Oavsett tycker jag att det känns lite stenålder med FM Sändar lösning i en sån bil. Hade hoppats på en bättre lösning. Har Du AV IN i mitt konsollen bak? Det sitter det på min, men den har jag inte testat än. Räknar egentligen med att denna är mono oxå. Jag testade en stund att lägga signalen på samma som CD växlaren. Fick en vän till att bygga en liten sak som splittade signalen bara. Fungerade i teorien, men jag måste ju får av ljudet på CD spelaren för att inte få dubbel ljudkälla in. Alternativet var då en switch, men det låter också jobbigt tycker jag, så jag kör mono just nu. Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.