|
|
|
|---|---|
|
Jag har problem med att ABS-lampan tänds i min bil. Felet upphör när man ruckar på bägge ABS relän som finns. Efter ett tag så börjar ABS-lampan lysa igen. Antar att detta är ett seriefel hos Bosch/Siemens/BMW? På BMW i Göteborg så hade dom knappt hört talas om problemet, och enligt uppgift sålt några enstaka relän genom åren. Är det verkligen så att det inte blir fel på ABS relän? Relät som eventuellt har "gått sönder" är en röd 61361393404 TOMATENROT (den heter faktiskt så), eller en gråa 61361393403 (MAUSGRAU). Eller kanske bägge två? Är det någon som vet om det kan tänkas vara ett reläfel och i sådana fall vilket av reläerna är det? Antar att det är samma (liknande) ABS-konstruktion på samtliga modellserier. Men bilen i fråga är en e36 316i som har visat sig vara mitt mest ekonomiska och felfria bilköp någonsin. Tacksam för svar! | |
TobbeBMW |
prova att ta isär dem och spreja med kontaktsprej, har funkat för mej i ett halvår nu, var visserligen en givare som glappade så... |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kostar "inte mer" än 265 kr styck, skulle byta bägge, om jag inte kunde lista ut vilket som var felaktigt, men man kanske kan öppna dom och se vilket som ser "sämst" ut ///MVH Hasso Länk |
|
Tack för svaren! Jag har nu öppnat reläerna och dom ser oförskämt friska ut. Den grå har i och för sig en lödning som är misstänkt grå (kall?) ut. Jag skall testa och se om det går att löda lite på den. Annars så sitter jag och funderar om det inte kan vara glapp i själva kabelstammen i säkringsdosan? Jag antar att det kan bli glapp även där, eller hur är det med den saken? Det kanske är ABS-givarna som felar trots allt. Hur kan man ta reda på detta på ett enkelt sätt? Jag har läst i trådar på forumet och där pratas det om någon diagnosmaskin som kan se om fel föreligger. Men det kanske inte går på en så pass gammal e36 (94). Var kan man få hjälp med sådant utan att bli ruinerad. Ekonomirace är min melodi. ;-) |
|
|
Man kan väl ohm mäta över varje givare. Givaren där det inte föreligger någon resistans är den som skall bytas. Annars kan man köra den genom BMWs diagnossystem men det kostar säkert runt tusingen. Hade detta fel på min 318 -94, fixade det på BMW och det kostade ca 2000kr (givaren 750kr). Sura pengar, har kikat på GDS tipsen här på forumet och det verkar faktiskt inte alls svårt att byta själv, ffa inte om det är givarna på framhjulen. mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 |
|
|
Nu har jag rengjort reläerna… Eller så har jag dödat dom? Rengörningen bestod av lite slippapper på kontaktytorna samt 5-56. Resultatet får väl beskrivas som varierande eller kanske lyckat. Välj själva... Till en början efter "operationen" så lös ABS-lampan men slocknade sedan efter någon minut. Jag provbromsade och märkte att bromspedalen pulserade som sig bör, men jag hörde även lite däckstjut så jag antar att något hjul måste ha låst sig likt förbannat. Kan det verkligen bli sa? Antingen så borde jag ha fungerande ABS eller icke fungerande ABS. Men vad är detta, skall det vara så??? Tilläggas bör att jag inte sitter och tjuvbromsar dagarna i ända så jag vet inte exakt hur det skall vara när det fungerar ordentligt. I alla fall... Numera så slocknar inte lampan helt omedelbart efter att man har startat bilen, den tvekar i någon halv sekund eller så. Fast det kanske alltid var varit så? Huvudsaken är väl att jag slipper se den under körning, och att ABS "fungerar"(?). Talade med BMW och dom tar 500 pix för en feldiagnos. Rätt dyrt för att bara kabla upp bilen och skriva ut ett kvitto. Det lutar väl åt att jag får ta loss givarna och provmäta så får vi se vad domen blir. Jobbigt... |
|
|
Nu har jag utfört en feldiagnos hos utmärkta Bavaria HB i Västra-Frölunda, det kostade inga 500 kr heller. Tyvärr så kunde inte diagnosmaskinen (mjukvaran) konstatera vad som var fel eftersom styrenheten (heter den så?), inte svarade på anrop. Detta borde tyda på att styrenheten är defekt? Fast det kanske ändå är ett relä eller någon givare som spökar? Vad tror ni? Vad gör jag nu? Var sitter styrenheten på en BMW e-36 316i Compact 94? Finns det någon här som har lite erfarenhet om detta? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Vet att det kan vara problem att få kontakt med ABSmodulen på E36 för vissa program. som inte är BMW DIS. Även Carsoft har misslyckas med det vid nått tillfälle vet jag. Sedan finns det visst nått som kan störa även DIS från tändningen samt hör o häpna från elektrostatisk uppladding av framaxeln !! kan då urladdas via sensorkablaget för ABS till ASB enheten ock kan även vidarebefodras så andra system inte kan avläsas. (BMW dokumentation) Så vissa bekymmer finns det med tydligen på E36 ibland. ///MVH Hasso Länk |
|
Nu kanske jag skall tillägga att Bavaria HB bara fick 5 minuter på sig att genomföra diagnosen. Jag skall iväg till Italien (Toscana) nästa vecka så det blir liksom ett sista minuten jobb, och det är svårt (omöjligt) att boka in en tid nu innan avresa. Jag skulle gärna ha ett fungerande ABS på Autobahn. Vad gör jag nu tycker ni? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.