|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej igen, Har nu nog hittat felet! Efter mätning av de fyra kablarna kom jag fram till att två var jord. vid bygling av den ena så startade fläkten på högfart. När jag byglade den andra hände ingenting. Efter en massa mättande och följande av kabel upptäckte jag att kabeln gick till till en givare som sitter under insugningsröret. givaren sitter på en grej som har en(två?) slangar som går till luftburken. Vad används denna till? Är det för att slå av AC när det är miinus grader ute? Kan man bygla den och strunta iden? Den sitter riktigt svårt till för att bytas. Det var ett fel till den en kondensor fläkten var trasig så jag kopplade ur den och få använda en så länge. Det skall bli spännade och provfylla den och se om den fungerar nu! Någon som har några bra tips om bra och billiga ställen att fylla ac i Göteborg? Hälsningar lars |
|
|
Ytterluften mäts av en givare ute, oftast under eller inne i stötfångaren i trakten av ena dimljuset. Om man mätte inne i motorrummet så skulle det bli rätt fel. Det finns en funktion i många bilar som bryter kompressorn vid fullgas, kanske nåt sånt som sitter vid insuget/gasspjället. Menar du att det sitter två (2) kondensorfläktar i din bil? Vid felsökning kan det vara bra att känna till att jordade kablar är bruna eller svarta med brun rand i de allra flesta tyska bilar. FP |
|
|
Hej, Min AC är eftermonterad och av märket DIAVIA. Det sitter två mindre fläktar framför kondensorn. Kablarna för jord som har med AC är svarta på min bil. Yttertempgivaren vet jag var den sitter. Det sitter en givare till på den grejen som har två slangar till luftburken, igen som vet vad den är till för? Det borde inte vara någonfara att köra med denna givare förbikopplad? Hälsningar Lars |
|
|
Hej, jag har fått reda på vad slangarna är till för. De är vattenslangar för att värma trotteln beroende på yttertemp. Men vad används givarna till? Är det för att stänga av AC vid kallstart och den andra för stänga av om motorn kokar? Hälsningar Lars |
|
|
Hejsan, Kommer precis från AC-firman. Nu fungerar ACn!!! Jag kör med den ena givaren byglad den andra givaren vet jag nu startar kondensorfläkten på högfart om motortempen börjar att stiga oavsett om ACn är på. Den givaren är RÖD den som inte fungerar är VIT. Jag kör med den vita byglad. Det enda problemet är att kondensor fläkten (den som fungerar) vibrerar väldigt mycket. Som om någon har en(eller två) fläktar till övers så är jag intresserad. Lars--- som nu kan åka i en sval bil efter två år i en kokhet----- |
|
kurremurre |
hej,,tänkte mäta om det kommer fram ström till tryckvkaten på min 525--94.hur görma utan att sabba.. roger |
kurremurre |
skiter i meka o kolla detta ...i morrn blir det celer i Hammarby.. hej o hå.. rw |
|
Hej, det är bara att ta lös kontakten och sedan helt enkelt mäta om det kommer ström på ett utav stiften på kontakten. Ta bara spänningsmätaren mellan "jord" och stiften, kommer det ström dit så är det vakten som spärrar om systemet inte startar, troligtvis för lite köldmedium om det är lågtrycksvakten, men den kan också vara sönder(inte lika vanligt), är det högtrycksvakten som spärrar så är den troligtvis sönder. Högtrycksvakten till systemet är den med den svarta kontakten på torkfiltret under spolarvätske behållaren. //Mvh Simon |
|
kurremurre |
kommer fr,ac firma ,efter felsökning fortf,ingen ström ner till kompr.men på hö.sida fr.förare ..bort med handsfacket o panelen på hö.sida ,,sitter ett reglage som stänger/öpnnar ngt ..fläktmoto eller va de kan heta ..kan den ge ngn.signal ner till kompr.? roger |
kurremurre |
jo vi kollade tyckvakten o de fanns ström o systemet e fullt o alla säkringar hela..nu börjar de gå troll i de här roger |
|
Jag skulle vilja varna för att köra med bortkopplade (byglade) tryckvakter, mer än kort start för test. Murphy brukar ofta visa sig vid sådana tillfällen och om det kan bli mycket dyrt.. FP |
|
kurremurre |
jo de blev 3 sekunder test..men finns det ngn som vet vad jag menar för reglage? Sitter på vä.sida fr.förar platsen om man tar bort handsf. o panelen.....ska ner o kolla omde går att tabort o köpa ett nytt shit.... rw |
kurremurre |
jo de var nog en någon slagsspjällmotot finns flera..såg jag..men den här har gått sönder i fästet ..men den har nog inte ngt.att göra med elen till kompr.knepigt e de.. men jag åker tillbaka till ac firman i morrn igen 400:_i felsökn.o inte blev man klokare roger... envis som ,,, rw |
|
Nog är det väl konstigt om inte en firma kan fixa din ac, det ska väl inte vara nån konst, du har ju ac som standard och då är det ju lätt, jag håller på att eftermontera och har stött på problem med signaler ut från fronten, jag hittar helt enkelt inga?! (nån som vet nåt som inte jag vet?) dessutom söker jag efter reläplats x50 på min bil. Byglar ni lågtryckspressostaten och det startar så har ni två fel att välja mellan: 1. För lågt tryck i systemet 2. Trasig givare, måste bytas Lågtryckaren är knepigare att bygla, då kontakten har 3 stift, två till givaren och en till magnetkopplingen, alltså måste stiftet till kopplingen ledas över till motsvarande på hankontakten. de två som blir över i honkontakten byglas alltså. Så är det på e34 -89 iaf. Spjällmotorn har inget med systemet att göra, såvida det inte är spjället som öppnar och släpper in kallluft från förångaren(kylelementet). Men då bör systemt gå hur som helst, men ingen kallluft kommer. //Mvh Simon |
|
kurremurre |
återigen på är bilen på felsökn, nu lämnade jag den o de tror att det kan vara ett jordfel..vi får se ..väntar med spänning Roger rw |
kurremurre |
Hej igen,,ska in till Staden i dag o kolla hur de dår för dom med min ac..De gar haftden sedan i måndags(enl.överensk)beh.byta en spjällmotor på hö.sida ..ngn,som vet pris på ny.. ca,, Finnn väl på skroten mem om det inte är så stor prisskillnad så. Höger o vänster sida, skiljer dom sig åt i utförande eller är de lika ..Jag har bilen ute till försäljn-men blir det bra med ac:n så behåller jag den för den är kanon i övrigt.o de blir bara att man köper annan bmw..o frugan börjar grymta. rw |
kurremurre |
kretskortet ,en firma har kollat alla lödn.o de var hela o rengjort det hela, så det verkar vara ok i panelen,men foertf.ingen ström till pompressoen.skulle vara kul o veta var det satt en ordentlig jord kabel till det gär.om de finns ngn. vill säga. nu börjar jag skratta åt skiten för det är trots allt lite humor med BMW roger rw |
|
Kompressorns magnetkoppling jordas förmodligen via kompressorns upphängning. Plusmatningen styrs/går via klimakontrollen och en eller flera tryckvakter, förutom kablage och kopplingsstycken. Logisk felsökning och kopplingsschema löser detta utan större svårighet, tyvärr är det svårt att hjälpa till per distans. FP |
|
|
När du nu ändå nämner det, vet du var man kan få tag på kopplings schema till bmw e34ans acc system? //Mvh Simon |
|
|
Här är ett bra och detaljerat kopplingsschema för stora kliman till E32/E34: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.