AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.608

ac byglat

Sida 1 av 3
kurremurre
Hej alla ac fans,,kommer just
fr.kompis som byglat kompressorn .o se då kom det full kyla.
Men det måste vara ngt.elfel?Har eec på min 525-94.för det händer inget när jag trycjer på knappen på panelen.
Ngn.som vet va det kan var för för fel på vägen upp till panelen?
Jag men ar de e kanske dumt o byat panel o det visar sig att det är ngt.annat gel.
Roger i Haninge
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Hej! Att man byglar lågtrycksgivaren visar inte att ac:n har tillräckligt med köldmedium, det visar bara att själva ac:n funkar i övrigt, man ska bara snabbt testa bygla. För byglar du lågtryckspressostaten så startar ac oberoende om det finns tillräckligt med köldmedium eller ej, den kan till och med vara tom. Men eftersom det kom kyla så fanns det nog köldmedium, men det som händer om det är för lite är att kompressorn suger ner trycket på sugsidan till vacuum, och då finns det risk att luft osv. sugs in via ev. läckage på sugsidan.

Eftersom den startade när du byglade den så kan det vara för lite köldmedium eller att givaren är trasig, är det fel i panelen så ska inte kompressorn gå igång fast man byglar. Att kompressorn gick igång vid byglingen visar ju att ström kom fram till givaren, och då bör det ju inte vara fel på panelen. Men det är svårt att avgöra härifrån.

//Simon
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Hmm läste ditt inlägg igen, hade din kompis bygglat pressostaten på din bil eller?

//Simon
Håller med föregående, jag skulle inte köra med någon tryckvakt byglad, endast testa en kort stund.

FP
kurremurre
Jo de handlade om en byling på 20 sek, inte en hel sommardag..jo de e en kompis som e bilmek men vill inte befatta sig med bmw o jag kan i viss mån förstå honom..
Jag må vara ful men inte dum i huvudet!
Roger
kurremurre
o dessutom e systemrt nyfyllt
men det är lungt,, sätter ett ackr.proffs på detta fel..å så återkommer jag
Roger
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Okej, men 20sek är för mycket "OM" det är för lite köldmedium, då det bara tar kanske ca 1sek för kompressorn att suga ner sig.

//mvh Simon
kurremurre
ok Simon ,,men de e ju nyfyllt.
de e djungel..det här,,tur att man ac i sin gamal Vovo limo 90.000mil .går till de sälla jaktmatkerne sista juni
men blir inte förvånad om den dyker upp som fribil i Sthlm
Roger
kurremurre
o förresten vad sitter den där givaren alla pratar om?
Roger
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Den brukar sitta på eller i närheten av torkfiltret!

Okej, men eftersom det är nyfyllt och det ändå inte startar, utan bara när man byglar så kan givaren vara sönder.

//Mvh Simon
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
ad är det som kan gå sönder efter 1 sek om man kopplar 12v till magnetkopplingen?
Jag var och gjorde en kontroll av AC:en idag och den var tom men verkade inte läcka. Men den startade inte. Då provade AC killen att koppla 12v direkt till kompressorn med motorn avstängd, och eftersom han inte hörde något klick dömde han ut magnet kopplingen. Han tömde systemet igen.
När jag kom hem provade jag samma sak fast med motorn igång.
Och då såg man att den snurrade när man gav 12v direkt till kompressorn och att den stannade när jag kopplade bort 12v.
Jag körde den i 3-4sek, kan jag ha förstört något?
Systemet var tomt.
Lars
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Okej, men din magnetkoppling fungerar kan vi konstatera iaf :) nej du har inte förstört något, men som sagt så ska du inte köra den tom, allt möjligt skit kan sugas in vid ev. läckage, men din verkade ju vara tät så den chansen är nog lika med noll. Vet inte heller hur oljan cirkulerar utan köldmedium i systemet, men troligtvis inte så bra, med risk att kompressorn tar skada, men inte efter 3-4sekunder iaf. Så du kan ta det lugnt!

Testade inte Ac killen att bygla pressostaten först?

Kurremurre:Hur går det med ditt problem? jag är lite nyfiken på vad det visar sig vara för fel.

//mvh Simon

Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Nej,
Jag fick väl inte superstort förtroende för honom...
Men det var en gratis koll så man kan väl inte ha förstort förtroende.
Lars

kurremurre
Ja Du Simon..jag har eller rättare sagt min autodealer har kontaktat en kille som e acrep. på en bmw verkstad ,,men han bygger sig ett nytt hus oxo så han har att göra ,,men jag återkomer..
Roger
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
lalaw: Okej, var noga med vem som skruvar i ditt kylsystem, det ska vara en som kan sina saker, har fått höra så dumma saker som gjorts, till och med livsfarliga, oftast är det vanliga mekaniker utan kylkunskap som orsakat dem.

Kurremurre: Okej, hoppas du får det fixat innan värmen kommer på riktigt, om den inte rent gjort det där nere?

//Simon
hur går det. mycket intresserad av vad som kommer här?

vargen
hallå var i motorrummet sitter tryckvakten?

vargen
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Jag tänkte jag skulle felsöka min AC själv.
Jag har en svart box på högra sidan i motorutrymmet.
I den sitter det tre relä med var sin säkring två säkringar är på 20 A och en på 7.5A.

De två 20 A säkringarna hade gått.
När jag ersatte dessa så gick den ena Kondensorfläkten igång och den andra efter att ha petat lite på den.
Den ena 20A säkringen blev väldigt varm och det blev även effektmotståndet.

Min tryckvakt har fyra kablar och när jag byglade två av dem så gick den andra 20A säkringen direkt.
Tryckvakten på min bil sitter vid torkfiltret som sitter under spolarbehållaren.

Jag misstänker att det ena reläet och säkringen går till kondensor fläkten när den skall gå på halvfart och den andra ska gå vid högt tryck (full fart). Jag misstänker att min kondesor fläktar går trögt och därför smäller säkringarna.

Det sista reläet går tror jag till magnetkopplingen på kompressorn.
Testet jag tänkte göra är att koppla lossa kabeln till kompressorn och koppla in en testlampa istället.
sedan tänkte jag bygla i tryckvaktens kontakt och se om jag på så sätt får lampan att lysa.
Men varför är det 4:a kablar?
jag kan tänka mig:
1 är plus 12v
1 är för högt tryck
1 är för att det är "lagom" tryck i systemet
men vad är den sista till för?
Vad tror ni om mitt test förfarande?
Jag tänkte naturligvis fixa kondesorfläktarna också men om jag kopplar ur de så borde inte de hindra att AC startar?
Lars

Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Okej, var bara försiktig när du testar! Din pressostat kan känna av två tryck, det ena ser till att fläkten går på full fart vid ett visst tryck, medan den vid det andra trycket slår av hela kylsystemet, alltså det har blivit för högt tryck i systemet. Alltså bör du ha 2st plus, det enda givaren gör är att "kopplar" vidare ena kabeln till den tredje och ström kommer till relät som ser till att fläkten snurrar för fullt, medan den andra ligger i serie med lågtrycksgivaren och "kopplar bort" strömmen till den fjärde kabeln som ser till att relät till magnetkopplingen blir strömlös och systemet stannar.

Är inte fullt så insatt i hur allt är kopplat i bil ac-system.

//Mvh Simon
Det kan ju vara så att det är två separata givare i ett hölje med vars två kablar. Skulle också kunna vara tre givare (lågtrycksvakt och två högtrycksvakter med lite differens), och med en gemensam ingång och tre utgångar.
Säkringarna skall normalt inte bli speciellt varma om det inte är glapp och dålig kontakt i hållaren medan effektmotståndet blir varmt, det skall ju bränna bort en rätt stor effekt till värme

FP
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Givetvis, från början var det ju totalt 3 pressostater i kylsystemen, men det verkar som om de flesta kör med 2 st (låg + växlande hög) nuförtiden. Men jag gissar på att det är olika ingång på båda högtryckarna, för bryter säkerthetsgivaren när det blir för högt tryck så bör ju fläkten fortsätta snurra.

//mvh Simon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.