AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
4.945

Vart får man tag i BRA lackförsegling?

Har nu polerat bilen i helgen och det blev kanon minst sagt!! skulle vilja lackförsegla den nu och vill lägga en slant på nåt som er testat och bra!! inte sånt man köper på macken.. nån som har nåt bra tips??

Ett bra lackförseglingsmedel som man kan köpa i privathandeln är Lahegas BrightGuard. De är 2 flaskor som kostar ca 700 kr totalt. Det hittar du hos Autoexperten.

Vad jag vet är detta det enda "riktiga" 2 "komponents" medlet som finns att tillgå för privatpersoner.

De ska finnas en Meguiar produkt som heter Medallion som även den skall vara ruskigt bra. Den är dock bara "enkomponents"

Var God att söka innan du frågar!
Länk
Smartab's Silver Seal finns också:
Länk
Var finns Silver Seal o köpa som privatperson då?

Länk
I Smartab's "butik" i Uppsala, eller via deras säljare ute i landet. Vet inte om de har några återförsäljare.
Du provat lahegas (blå flaskan)lackförseglins vax. billig och resultatet blir superbra... blankare bil för du inte med annan produkt som ligger på samma prisnivå + att det är jätte lätt av använda och väldigt lätt att få bort... den är en superbra produkt.... och den är väldig slitstark .

M.V.H

MAuricio
Kan du utveckla blå flaskan?`
Menar du Brightguard ? de är 2 st halvlitersflaskor där de ena lagret läggs först för att sedan arbeta in produkt 2 i produkt 1.
Dessa produkter kostar 700 kr tillsammans.

Länk
I'am sorry det var inte lahega som jag menade utom Hagmans Glans Wax.. fick bästa betyg i en test i Norge. jag har provat den själv och tycker att den är den bästan lackförseglins wax som jag har provat.. Det gör ont i ögonen när man tittar på bilen i direkt sol ljus...

M.V.H

MAuricio
De låter som du använt ett helt vanligt vax och inget lackförseglingsmedel.
Hela vitsen är att lackförsegling skapar en hållbar väldigt hal yta som är lätt och hålla efter.

En vaxad yta tappar iregel dess lyster efter någon månad samt är inte lika tålig mot yttre påerkningar som en lackförseglad sådan.

Iregel består ett lackförseglingsmedel av flera steg. I Lahegas fall är de 2. I Ditecs fall är de 5 steg om ja inte missminner mig.

Länk
PT
351
PTR
318i -03 (2:a bil)
Maurixt talar om vanliga flytande hårdvax och då kan jag inte ens rekomemndera Hagmans. Lahega och Sonax är bättre - det visar flera tester och stöds av min egen erfarenhet. Dock fanns det en lång tråd (minns ej på vilket forum) om huruvida två av dessa medel var samma produkt i olika flaskor - men då är det konstigt att testresultaten varit så olika...

Brightguard har jag nu lagt på flera bilar och hittills (knappt ett år) är alla MYCKET nöjda. Otrolig glans, lätt att tvätta, bra tålighet och livslängd. Jag vill minnas att man kan köpa flaskorna för ca 500 kr och de räcker troligen till 8-10 större bilar.

Turtles Top Coat sealer har jag testat på ett par bilar och det liknar ett flytande hårdvax - dock verkar vattenavriningen vara bättre. För tidigt att uttala sig om livslängden.

Jag skulle gärna vilja testa Lahega Toughguard, men tydligen säljs detta (och flera andra lackskydd) enbart till firmor?

MVH/CRV
Trådar om lackskydd för amatörer (och artiklar med praktiska polerråd) finns på Stackens bilvård: Länk
PT
351
PTR
318i -03 (2:a bil)
Jag skulle dessutom vilja kommentera inlägget om att Hagmans var det bästa för de pengarna.
Biltemas Hard wax har klarat sig lika bra i flera tester (AMS & Aftonbladet) och det kostar 39 kr för 0,5 liter!

Biltema har en del skräp, men deras Vaxpolish, Hard Wax, spolarvätska mm har klarat sig RIKTIGT bra i tester (tom vunnit något). Likaså är produkter som skiljer relativt lite mellan olika märken (tex kallavfettning, 90% petroleumprodukt + lite emulgatorer) mycket prisvärd.

MVH/CRV
Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
Helnöjd med hagmans glans vax, har testat flera andra men måste säga att hagmans varit bäst än så länge.
Ortroligt lätt att lägga på och ta bort, samt bra hållbarhet är de främsta egenskaperna.

"Z4 love it"
Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
Hmm BrightGuard skall jag nog testa , verkar bra!

"Z4 love it"
Jag kör brightguard och toughguard och jag tycker toughguarden är överlägsen.. Bra mycket dyrare men ger en betydligt längre hållbarhet.

Mvh John
ew
189
ewert84
320ik 88
johnjohn
finns Lahega Toughguard så privatpersoner kan köpa det
Tjena!

Meguiars Premium Paint Protection tycker jag är riktigt bra! Finns hos The Polishman i Upplands Väsby, alt Stockholms Bilvård. 335kr/flaska.

Mvh Tobias
Ewert84> Nej, går säker att få tag på men det är nog bra att veta hur det skall hanteras tror jag. Brightguard körde jag senast på min nyinköpta beg porsche med bra resultat. Detta kan du köpa och det är drygt och billigt. Skiljer hållbarhetstid på dem men jämfört med prisskillnaden så är brightguarden att föredra OM man har tid att jobba lite själv en gång om året.

Som vanligt är det dock förarbetet som gör resultatet. Att förvänta sig mirakel av en försegling är inte bra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.